Bu yýl Ketenpere, Enes Batur Hayal mi Gerçek mi, Organize Aþk filmlerini yöneten ve üç filmi de vizyona giren Kamil Çetin dikkat çekici bir yönetmen. Giþe filmlerinin unutulmaz yönetmeni olma yolunda emin adýmlarla ilerleyen Çetin’in yaþam öyküsü de hayli ilginç. Kendisini eleþtiren otoritelere cevap veren Çetin’in söylediklerini sinemayla ilgilenen herkesin okumasý lazým.
- Bir sezonda üç filminiz birden vizyon alýyor. Bu üretim çokluðunu neye baðlamalýyýz?
Tarzýmýn komedi ve aksiyon aðýrlýklý olmasý etkili bu durumda. Giþe yapan filmler de bu tarz olduklarý için bana çok proje geliyor. Bu üçü dýþýnda da iþler, filmler geldi ama onlarý çekmek istemedim.
- Komedi filmi yönetmek zor mudur?
Komedi filmi yapmak göründüðü gibi kolay deðil. Ýnsanlarý güldürmek aðlatmaktan çok daha zor. Aðlatmak için temel öðeler vardýr ve bunlara dokunarak bir toplumu aðlatmak kolaydýr. Fakat sinemayý dolduran seyirciyi güldürebilmek çok zor. Nedeni ise halkýmýzýn farklý þeylere gülüyor olmasý. Bir kýsmý Cem Yýlmaz’ýn bir kýsmý Þahan’ýn bir kýsmý Yýlmaz Erdoðan’ýn tarzýna gülebiliyor. Ben de hep halkýn içinde olduðum için gözlemlerime güveniyorum. Hiçbir zaman senaryoya baðlý kalamýyorum. Çünkü sette çekim esnasýnda sahne çok daha baþka yerlere gidebiliyor ve çýkan doðaçlamalar ve benim eklediklerimle sahne daha komik olabiliyor. Sanýrým komedi çekmemin nedenlerinden biri de bu setteki özgürlüðüm.
- Vizyona giren son filminiz Enes Batur neredeyse deneysel bir yapým ve filmin kahramaný aslýnda kendini canlandýrýyor. Böyle bir filmi yönetmenin püf noktasý nedir?
Enes Batur Hayalmi Gerçek mi filmi için beni yapýmcý Erdem Karahan aradýðýnda açýkcasý youtuberlar hakkýnda pek bilgim yoktu. Toplantýya gitmeden önce saatlerce Enes’in videolarýný seyrettim. Abone sayýsý 5.5 milyonun üstündeydi ve bu beni çok þaþýrttý. Bu kadar insan takip ettiðine göre ortada ciddi bir deðer vardý. Seversiniz sevmezsiniz ama yaklaþýk 6 milyon kiþiyi yok sayamazsýnýz. Bizim sektörden çok sayýda arkadaþ böyle birinin filmini nasýl yönetirsin diye üstüme geldiler! O kadar ön yargýlý bir camiayýz ki filmi izlemeden iðrenç yorumlar baþladý. Bu yorumlarýn muhataplarý ben, yapýmcý, senarist ve tabii ki tüm youtuberlar. Nedense hayata at gözlüðüyle bakmaya alýþmýþýz. Hiçbiri acaba yeni sektörler mi geliyor? Belki de orda da deðerli arkadaþlar vardýr diye düþünmüyor. Bu eleþtirileri yapanlarýn çoðu da uzun zamandýr film çekemeyen yönetmen-oyuncu ve senarist arkadaþlar. Olsun onlar oturduklarý yerden bizi eleþtirsinler biz de filmlerimizi çekmeye devam edelim (Gülüyor).
- Organik Aþk ne zaman vizyona girecek? Bu film hakkýnda neler söylersiniz?
Montaj aþamasýndayýz. Sanýrým mart-nisan gibi vizyona girecek. Dalyan-Göcek tarafýnda çektiðim bu filmde Gizem Karaca, Mustafa Mert Koç, Tarýk Papuçcuoðlu, Asuman Dabak, Ruhsar Gültekin gibi birçok deðerli oyuncu yer alýyor. Fazlasýyla zengin ama bu hayattan sýkýlmýþ bir gencin parasýz pulsuz Ege’de bir köye yerleþme hikayesi. Çok güzel akan bir hikaye.
- Sinemamýzda endüstrinin ilerleyiþi kesilen bilet ve halkýn beðenisiyle ölçülüyor. Bu gerçeðe karþýn sinema entelektüelinin giþe filmlerine eleþtirel yaklaþýmýný nasýl buluyorsunuz?
Sanat filmi ve giþe filmi diye maalesef ikiye ayýrdýlar sinemayý. Bu otoriteler tarafýndan giþesi olan film çekenler 2. sýnýf gibi gösterilmeye çalýþýlýyor. Fakat þu bir gerçek ki bizim sayemizde sinemalara gidiyor seyirciler. Onlarýn beðendiði el üstünde tuttuðu filmler maalesef giþe yapamýyor. En çok giþe yapan ve sinemanýn lokomotifi olan 10 filme bakarsanýz ne demek istediðimi anlarsýnýz. Bence emeðe saygý ön planda olmalý. Benim filmim ödüller alýp toplamda 20 bin kiþi seyredeceðine, 300 bin yapsýn ödül vermesinler. Benim için ödül filmimin çok seyredilmesidir. Asýl olan sinema seyircisidir ve ben onlara film yapýyorum köþe yazarlarýna deðil.
- Giþe filmlerinin kalitesi düþük ise bu sinemanýn ilerlemesi mümkün müdür?
Biz zannediyoruz ki yurt dýþýnda çekilen filmler bize gelenlerle sýnýrlý. Oysa yüzlerce film çekiliyor ve öne çýkanlar buraya gelip vizyon alýyorlar. Demek istediðim orada da küçük bütçeli ve farklý filmler çekiliyor.
ELEÞTÝRMENLERÝN BEÐENDÝÐÝ FÝLMLER GÝÞE YAPAMIYOR. BENÝM ÝÇÝN ÖDÜL FÝLMÝMÝN ÇOK SEYREDÝLMESÝ. ASIL OLAN SÝNEMA SEYÝRCÝSÝDÝR.
YAPIMCIDAN YÖNETMEN OLMAMALI. BU FÝLMLERÝN KALÝTESÝNÝ DÜÞÜRÜR. ÇÜNKÜ ÇEKECEÐÝ SAHNEDE CEBÝNDEN ÇIKACAK PARAYI DÜÞÜNÜP KISITLAMAYA GÝDEBÝLÝR.
YEÞÝLÇAM AYRI BÝR DÝNAMÝÐE SAHÝPTÝ
- Sinema filmi üretiminin azlýðýný biliyoruz genç yönetmenler hatta ustalar bile daha çok tv dizileri çekiyorlar. Bir yönetmenin mesleðinin baþýnda TV dizileri çekerek tecrübelenmesi ona zarar verir mi? Sinema dilini oluþturmakta bir takým zorluklar yaþatýr mý?
Dizi yönetmenliði asla sinemaya geçiþ için bir basamak deðildir. Ýnanýn ki çok deðerli dizi çeken arkadaþlar var. Ve o kadar kýsa zaman da 140-170 dakika dizi çekiyorlar hepsini ve ekiplerini kutluyorum. Allah yardýmcýlarý olsun. Baþlarda ben dizi çekmeye sýcak bakmýyordum ama zamanla dizi teknik kaliteleri çok yükseldi ve iyi bir proje gelirse neden olmasýn.
- Bizim sinemamýzda yönetmenler çoðunlukla yapýmcýdýrlar da. Bu dünya sinemasýnda çok da tercih edilen bir þey deðil aslýnda. Siz bu konuya nasýl yaklaþýyorsunuz. Yapýmcýlýk ve yönetmenlik birbirinden ayrý olmasý gereken meslekler mi?
Bence kesinlikle yapýmcýdan yönetmen olmamalý. Bu setlerin ve filmlerin kalitesini düþürür. Yapýmcý-yönetmen çekeceði sahnede cebinden çýkacak parayý düþünerek kýsýtlamaya gidebilir ve sahnenin gereðini yerine getiremiyebilir. Mesala dronela çekerse çok daha iyi olacaðýný bildiði sahneyi sýrf drone parasý ödememek için daha etkisiz çekebilir. Bunun gibi örnekler artar tabii.
- Yeþilçam komedisinin trajikomik bir yapýsý vardý. Yani öyküdeki dramatik unsurlar bayaðý güçlüydü. 2000 sonrasý komediyi ise tasvir etmek biraz zor. Siz günümüzde yapýlan komediyi nasýl adlandýrýrsýnýz? Bu yeni komedi sizi sinemasal olarak tatmin ediyor mu?
Ýtiraf etmek gerekirse evde tv izlerken eski klasik komedi sinema filmi gördüðümde asla kaçýrmadan büyük keyifle izliyorum. Þimdi aynýsýný çekseniz kimse izlemez. O zamanki oyuncularý bir daha yetiþtirmek kolay deðil. Bir de ayrý bir dinamiði vardý o dönemin. Þimdi ki filmlerin de hakkýný yememek lazým. Popüler laf etmek için “Nerdeeee eski filmler” deniyor ama onlar o zaman içinde ve iþlevlerini yerine getirdiler. Araba çarpýyordu kör oluyordu oyuncu ama kýrýk çýkýk iç kanama hiçbiri yok (Gülüyor). Sonra bir daha araba çarpýyordu görmeye baþlýyordu. Þimdi gel de bu nesil çocuða bunu anlat. Son olarak söylemek istediðim beðenirsin beðenmezsin ama herkesin emeðine saygý göstereceksin. Her filmde ortalama 200 aile para kazanýyor ve ev geçindiriyor.
AÐLATMAK ÝÇÝN TEMEL ÖÐELER VAR. BUNLARA DOKUNARAK TOPLUMU AÐLATIRSINIZ. ÝNSANLARI GÜLDÜRMEK AÐLATMAKTAN DAHA ZOR.