Beslenme dersinden sýnýfta kaldýk

Okul çocuklarýnýn yemek yeme davranýþlarýnýn incelendiði çalýþmalarda, neredeyse yarýsýnýn hiç sebze yemediði, yüzde 20-30’unun meyve yemediði, buna karþýn atýþtýrmalýklarý çok sýk tükettikleri ve öðün atladýklarý belirlendi. Öðün atlama okul çocuklarý arasýnda çok sýk rastlanan olumsuz bir yeme davranýþýdýr. Çünkü öðün atlama, vücudun gereksinimi olan besin öðelerinin günün diðer öðünlerinde karþýlanmasýný güçleþtirir ve kötü beslenmeye neden olur. Ülkemizde ve dünyada yapýlan pek çok çalýþma ile okul çocuklarýnýn en sýk atladýklarý öðünün kahvaltý olduðu gösteriliyor. Kahvaltý günün en önemli öðünüdür. Akþam yemeði ile kahvaltý arasýnda yaklaþýk 10-12 saatlik bir aralýk var. Bu nedenle kahvaltý saatinde çocuk fizyolojik olarak açtýr ve kan þekeri normalin alt sýnýrýndadýr. Kahvaltý yapmayan çocuklarýn derslere iyi konsantre olamadýklarý, algýlamalarýnýn düþük, dikkat sürelerinin kýsa olduðu ve öðrenmede güçlük çektikleri belirtiliyor.

KANTÝN VE TELEVÝZYONDAKÝ TEHLÝKE

Eriþkinlerde olduðu gibi çocuklar arasýnda da þiþmanlýk hýzlý bir þekilde artýyor. Dünya Saðlýk Örgütü tarafýndan yapýlan çalýþmalarda, son 30 yýlda, okul çocuklarý arasýndaki þiþmanlýðýn üç kat arttýðý gözlendi. Bu artýþýn nedenleri arasýnda fiziksel aktivite azlýðý, büyük porsiyonlar, karbonatlý içeceklerin tüketiminin artmasý, okul menülerinde sebze ve meyveye az, pilav, makarna, patates ve tatlýlara çok yer verilmesi, ara öðünlerin açma, poðaça, kek, çikolata, ezmeli ekmek, meyve sularý gibi yað, þeker içeriði zengin besinlerden oluþmasý, kantinlerde de benzer özellikte besinlerin satýlmasý ve tüketilmesi, ‘fast-food’ türü beslenmenin yaygýnlaþmasý sayýlýyor. European Heart Network’un Avrupa Birliði’ne üye ülkelerinde yaptýðý çalýþmada, televizyonda saðlýksýz yiyecek reklamlarýnýn tüketimi ile çocuklardaki þiþmanlýk arasýnda pozitif bir iliþkinin olduðu bildirildi. Çünkü televizyonlarda reklamý yapýlan bu yiyeceklerin hedef kitlesi, henüz kendi tercihini yapma bilincinde olamayan çocuklar ve çocuklarýn karþýsýnda çaresiz kalan anne-babalardýr. Çalýþmada ayrýca reklam sahibi olan üretici firmalarýn televizyonlardan sonra reklam yeri olarak bir þekilde okullarý seçtikleri, okullara bazý aktiviteler için sponsor olduklarý, materyal yardýmý yaptýklarý, ücretsiz ürün verdikleri ya da ürünlerinin reklamýný yapma hakký elde ettikleri belirtildi.