Cannes Film Festivali’nde envai çeþit soruna cesurca el atan, olaylarý olanca çiðliðiyle, gerçekleri bütün çýplaklýðýyla yansýtabilen sinemacýlar, bu filmleri pazarlamak için en lüks oyuna katýlýyor.
Her Cannes Film Festivali’ne gittiðimde sinemanýn zarfýyla mazrufu arasýndaki çeliþkiye þaþýrmaktan kendimi alamam. Gün boyu binlerce sinema ve basýn iþçisi oradan oraya koþturur, toplantýlar düzenler, görüþmeler yapar, yazý yazar, fotoðraf çeker, tanýtým yapar. Ýzledikleri filmler genellikle ezilenlerin, acý çekenlerin, suça itilenlerin, göçmenlerin, toplumun en alttakilerinin trajik öyküleridir. Elbette onlarý sömüren kapitalistlerin ve yozlaþmýþ politikacýlarýn, eleþtirileri de ihmal edilmez.
Akþamleyin ise bir pýrýltý, lüks, gösteriþ, eðlence patlak verir ki kalan her þeyi siler atar ve medya baþta olmak üzere herkesin gözünü kamaþtýrýr. Son dönemin en gözde aktrislerinden, Fransa ve Avrupa kadar ABD’yi de fetheden Marion Cotillard’ý kýrmýzý halý üzerinde bütün cazibesiyle yürürken görenler, baþrolü üstlendiði Jacques Audiard filmi De Rouille et d’Os’ta (Pas ve Kemik) bacaklarý kesilmiþ ve protez takmýþ, saçlarý bakýmsýz ve makyajsýz oynadýðýný akýllarýndan bile geçirmemiþtir. O asalet simgesi gibi topuzu ve askýsýz elbisesiyle bir kraliyet ailesi mensubuna benziyordu Cotillard. Bir Riviera havuzundaki gösteri sýrasýnda bacaklarýný kaybeden katil balina eðitmenine deðil!
AÐIR ÝÞÇÝLER FOTO?MUHABÝRLERÝ
Envai çeþit soruna cesurca el atan, insaný en küçük düþürücü hallerinde görüntülemekten çekinmeyen, olaylarý olanca çiðliðiyle, gerçekleri bütün çýplaklýðýyla yansýtabilen sinemacýlar, bu filmleri tanýtmak ve pazarlamak için en lüks oyuna katýlýr. Audiard da bu filminde de diðer filmlerinde olduðu gibi hayatta kalmaya çalýþan en alttakilerin dünyasýný anlatýyordu örneðin. Patronlarýnýn iþten çýkarabilmek için gizli kamerayla gözetlediði sendikalý iþçileri, çýplak elle yasa dýþý boks yapanlarý, vs...
Bu tuhaf ikileme kýrmýzý halýnýn aðýr iþçileri foto muhabirlerini de ekleyin. Erkekler smokin kadýnlar gece elbisesi giymek zorundadýr, en hoþ pozlarý yakalamak için ter dökerken bile! Salona dahi girmeyecekleri halde! Kan ter içinde basýn odasýna koþar ve kimsenin etrafýndaki o feci karmaþayý fark edemeyecekleri þýk þöhret fotoðraflarýný dünyaya geçerler.
Türkiye medyasýnýn birçok imzasý sadece zarfa bakarak sürekli bu ihtiþama özenmez, bütçesi Cannes’a seçilen en alçakgönüllü yapýmýnki kadar olan film festivallerimizden ve penye giysili konuklarýndan böyle bir kýrmýzý halý performansý beklemez mi?
NASRALLAH BÝLE ORADAYDI
Düþünün bütün dünyanýn tanýk olduðu Tahrir Meydaný direniþinden, Mýsýr’ýn çoðulcu demokrasiye geçerek tamamlamak için hala kan döktüðü bir devrimden bahseden Yousry Nasrallah bile oyuncularýyla objektiflerin karþýsýndaydý. Yýllar sonra ülkesini Cannes’da Altýn Palmiye adayý olarak temsil edebilme fýrsatý yakalayan Mýsýrlý yönetmenin filmi Baad el Mawkeea (Savaþtan Sonra) üzerine kurulduðu tezatlarý da Cannes’da bilfiil yaþadý!
Nasrallah’ýn filmi erken yapýlmýþ ve birçok þeyi ayný anda anlatmaya çabalarken hepsine deðinmekle yetinen bir film ama acýtan hakikatleri beyazperdeye sýcaðý sýcaðýna taþýma yürekliliðini gösterdiði; bunu bir üslup çerçevesinde aktarabildiði ve Mýsýr’ýn bu devrim sürecindeki en önemli itici gücü olan kadýnlarýn özgürleþme hareketini öne çýkararak yapabildiði için yönetmeni takdir etmemek elde deðil. “Tahrir’de kim vardý, neler oldu? Aydýnlar ne istiyordu? Kadýnlar neler çekiyor? Kýptilerin yeri nedir? Hala feodal sistem içinde yaþayan tabakayý cehaleti nedeniyle dýþlamak doðru mu? Sýnýfsýz toplum mümkün mü? Devrimci sloganlar atanlar kiþisel meseleler söz konusu olduðunda davul bile dengi dengine demez mi?” gibi onlarca soruyu soruyor Baad el Mawkeea.
Býrakýn 80 milyonluk Mýsýr’ý ve kadim uygarlýðýný Cannes Film Festivali çerçevesinde bile onlarca çeliþki ve tezat yaþamýyor muyuz? Yaldýzlý bir davetiye zarfýndan kara haber çýkýyor!
James Bond hava durumu kurbaný
CANNES’DAKÝ Plaj Sinemasý etkinliði bu yýl James Bond filmlerine ayrýldý. 20 küsur filmi birden göstermiyorlar elbette! Ancak aralarýnda Casino Royale’in de bulunduðu seçilen filmler de mevsim normallerinin altýnda seyreden hava sýcaklýðý yüzünden raðbet görmüyor. Gece 15 derecenin altýnda ve rüzgara açýk alanda film izlemeye polar battaniyeler bile yetmiyor!
Cotillard, Farhadi filminde oynayacak
ELLY Hakkýnda ve Bir Ayrýlýk (Altýn Ayý ve Yabancý Dilde En Ýyi Film Ödülü almýþtý) filmleriyle tanýnan Asghar Farhadi’nin henüz adý konmamýþ yeni filminde Marion Cotillard oynayacak. Memento Film’in açýklamasý ilgiyle karþýlandý.