Bilgisayar suikastçileri perdenin tapýnak þövalyelerine karþý

Bu hafta vizyona giren ve bilgisayar oyunlarýný sevenlerin merakla beklediði ‘Assassin’s Creed’ genel izleyici için iyi bir eðlencelik ama oyunun fanatiklerinin eleþtirileri þimdiden yükselmeye baþladý...

Hollywood son dönemlerde çok satan bilgisayar oyunlarýnýn film uyarlamalarýný yapýyor. Ama çoðunluðu baþarýsýz iþlerdi. Sanýyorum endüstri de bu tür uyarlamalara çok ciddi bakmýyordu çünkü daha piyasaya çýktýðý anda bu tür filmleri B Türü film olarak adlandýrýyorlardý. Ta ki ‘Assassin’s Creed’e kadar. Çünkü ‘Assassin’s Creed’in her yönüyle özel bir ihtimam gösterilen proje olduðu ortada. Her þeyden önce muhteþem bir oyuncu kadrosu var. Mesela son dönemlerin en iyi erkek oyuncusu olan Michael Fassbender. ‘Hunger’ ile tanýdýðýmýz Fassbender özellikle ‘Shame’ filmindeki performansýyla benim için özel bir yere sahip oldu. Negatif kahraman tiplemesine cuk oturan oyuncu, rol aldýðý her filmde karakterine derinlik ve kendine has bir karizma kattý. ‘Assassin’s Creed’te filmin baþrolünü üstlenen Fassbender’in canlandýrdýðý Aguilar karakteri de gerçekte suikastçi olan ve gölgelerde saklanan bir kimlik olarak negatif bir karakter sayýlabilir. Yani Aguilar karakteri için Fassbender’den daha iyi bir seçim göremiyorum. Kötü karakter olarak Tapýnakçýlarýn baþý Doktor Rikkin’i ise büyük oyuncu Jeremy Irons canlandýrýyor. Onun isminin üstüne çok da bir þey söyleyemeyiz, kendi türünün son örneklerinden. Filmin kadýn karakteri ise Dr. Rikkin’in kýzýný canlandýran Marion Cotillard. Kiþisel olarak Hollywood ve dünya sinemasýnýn ona biçtiði özel ve kabiliyetli oyuncu rütbesini ben pek kabul edemesem de isminin filme bir artý getirdiði gerçek. Gelelim bir film için her þeyden ve her isimden önemli olan yönetmene. Justin Kurzel yakýn gelecekte ismini çok duyacaðýmýz bir sinemacý. Giþe filmlerine yatkýn ama baðýmsýz sinema diline sahip bir sinemacý Kurzel. Avustralyalý yönetmen bol ödüllü ‘Snowtown’ ve ‘Macbeth’ filmleriyle iyi bir baþlangýç yaptý. ‘Assassin’s Creed’ yönetmenin dördüncü filmi. Her þeyden önce bilgisayar oyunlarý basit bir öykü üzerine kurulmuþtur, senaryolarýnda dört baþý mamur bir öykü olmadýðý gibi karekter oluþumu da yoktur. Oyunseverlerin avatar olarak kullanmaktan haz alacaðý tiplemeler söz konusudur. Hal böyle olunca bilgisayar oyunundan sinema yapmak tek boyutlu bir þeyi alýp her anlamda üç boyutlu hale getirmek anlamýna gelir.

Ýyi bir öykü þart

Yani filmin çatýsý olan senaryonun neredeyse yoktan var edilmesi gerekir. En iyi bilgisayar oyunu bile bir öykülendirmeye muhtaçtýr. Zaten sinemada baþarýnýn anahtarý da bu deðil midir? Ýlk önce iyi bir öykü... Ýþte bilgisayar oyunlarý bu anlamda zayýf olduðu için onlarý filme çekmek büyük ustalýk gerektirir. Bir roman uyarlamasý elde var olanýn yönetmen tarafýndan aktarýlmasýdýr. Bilgisayar oyunlarýnda ise gerçekte yönetmenin elinde hiçbir þey yoktur. Ellerinde olan bir kaç karakter ismidir. ‘Assassin’s Creed’ Ýspanya’da Emevi Krallýðý döneminde Muhammed adlý sultanýn Tapýnak þövalyeleriyle verdiði mücadelede geçer. Suikastçýlar sultanýn özel adamlarýdýr. Ve oyunda verilen görevleri yaparak level atlarlar. Filmde öykü oyunun tersine günümüzde baþlar. Devrim yaratan yepyeni bir teknoloji ile genetik hafýzasý ortaya çýkarýlan Callum Lynch, 15. yüzyýl Ýspanyasý’nda atalarýndan olan Aguilar’ýn maceralarýný deneyimler.

Kliþeleri býrakýn artýk!

Callum Lynch, gizemli bir topluluk olan Suikastçi soyundan geldiðini keþfeder ve günümüzde de var olan güçlü Tapýnak Þövalyeleri organizasyonunu alt etmek için geçmiþindeki genetik bilgilerini ve soyundan gelen uzun yýllarýn tecrübesini kullanýr. Öykü ilerlerken Callum Suikastçi atasýnýn karakterine dönüþmeye baþlar. Diðer bilgisayar oyunu uyarlamalarýndan iyi ama sinema olarak çok da özellikli bir yapým deðil. Özellikle aksiyon sahnelerine kötü bir eleþtiri getiremem. Hollywood’ta bilgisayar teknolojisinin ve yaratýcý beyinlerin üstüne koyarak devam ettiðini her filmde görüyoruz. Ama filmin dilinin demin saydýðýmýz o muhteþem oyuncularýn performansýný parlatmadýðý da bir gerçek. Bunun dýþýnda Batýlýlarýn Doðuya hala oryantalist bir gözle bakmalarý can sýkýcý. Bir Berberi geleneði olan dövme sanatýný her Doðu öyküsünde mistisizm katmak için kullanmalarý ise artýk kliþeden de öte...

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Justin Kurzel

Senarist: Michael Lesslie

Oyuncular: Michael Fassbender, Marion Cotillard,

Jeremy Irons, Brendan Gleeson

Yapým: 2016, ABD, Ýngiltere, 115 Dk.

VÝZYONDAKÝLER

Kartopu Savaþlarý

Küçük bir köyde yaþayan bir grup çocuk, kýþ tatilinde eðlenmek için bir kartopu savaþý yapmaya karar verirler. 11 yaþýndaki Luke ve Sophie, iki ayrý grubun lideri olurlar. Sophie ve arkadaþlarý korunmak için bir kale inþa ederler. Tatil bitiminde kaleyi kim ele geçirirse, savaþý kazanan taraf o olacaktýr. Ancak eðlenceyle baþlayan masum savaþ ciddi bir kavgaya dönüþür.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Filmin orijinal adý: La Guerre des Tuques

Yönetmen: Jean François Pouliot

Senarist: Normand Canac-Marquis

Seslendirenler: Angela Galuppo, Marioup Wolfe, Lucinda Davis, Sophie Cadieux

Yapým: 2015, Kanada, 82 Dk.

Meçhul Kýz

Jenny, hekimdir. Bir akþam, mesai saatinden sonra çalan kapýsýný açmaz. Ertesi gün ise polislerden akþam gelenin genç bir kýz olduðunu ve kapýyý çalmasýndan bir süre sonra nehir kenarýnda ölü bulunduðunu öðrenir. Polisin, kýzýn kimliðini bir türlü teþhis edemediðini söylemesi üzerine Jenny, genç kýzýn kim olduðunu öðrenmek ve unutulmamasýný saðlamak ister.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Filmin orijinal adý: La Fille Inconnue

Yönetmen: Dardenne Brothers

Senarist: Dardenne Brothers

Oyuncular: Adele Haenel, Olivier Bonnaud, Jeremie Renier, Louka Minnella

Yapým: 2016, Belçika, Fransa, 113 D k.

Dönerse Senindir

Mehmet uzun süredir birlikte olduðu sevgilisi Selin’e deliler gibi aþýk olan genç bir adamdýr. Selin ise þarkýcý olma hayalleri kuran genç bir kadýndýr. Selin’in dileði gerçek olur ve bir yapým þirketi Selin’le anlaþma yapar. Ancak Selin ve Mehmet, ayrýlýrlar. Mehmet ayrýlýðý etmez ve arkadaþý Defne’nin de yardýmýyla Selin’i geri kazanmaya karar verir. Mehmet’in Selin’i geri kazanabilmek adýna birbirinden komik ve zorlu yollarda yürümesi gerekecektir.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Erol Özlevi

Senarist: Gizem Elçi, Oðulcan Türe

Oyuncular:Murat Boz, Ýrem Sak, Yasemin Allen, Uraz Kaygýlaroðlu

Yapým: 2016, Türkiye

Hasret Bitti

Yýllarca Almanya’da gurbetçi iþçi olarak yaþayan Halim Bitti, çok sevdiði kýzlarýna sýk sýk kesinlikle Alman damat istemediðini, yabancýlara gönül vermemelerini söylemiþtir. Zaten bir müddet daha Almanya’da kalýp para biriktirdikten sonra özlem duyduklarý Türkiye’ye döneceklerdir. Ne var ki Halim’in bu hayaline kendisinden baþka hiç kimse katýlmaz.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Ayhan Özen

Senarist: Zeynep Yalgýn

Oyuncular: Ceyda Ateþ, Kemal Uçar,

Ferdi Sancar, Yüksel Ünal

Yapým: 2016, Türkiye

Gizli Güzellik

Bir reklam yöneticisi yaþadýðý trajedi üzerine hayattan elini ayaðýný çeker. Kaygýlanan arkadaþlarý umutsuzca onunla baðlantý kurmaya çalýþýrken, o Aþk, Zaman ve Ölüm’e mektuplar yazarak evrenden yanýtlar ister. Bu olgularýn dolu dolu yaþanmýþ bir hayatla nasýl iç içe geçtiðini anlamaya baþlamasý ise ancak mektuplarýnýn kendisine kiþisel yanýtlar getirmeleriyle gerçekleþir.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Filmin orijinal adý: Collateral Beauty

Yönetmen: David Frankel

Senarist: Allan Loeb

Oyuncular: Will Smith, Edward Norton, Keira Knightley, Michael Pera

Yapým: 2016, ABD, 97 Dk.