Bir Arap’tan Laz olursa

‘Sümela’nýn Þifresi 3: Cünyor Temel’ filminin baþarýlý oyuncusu Yeþim Alýç, Arap bir sekreteri canlandýrýrken Karadenizli þivesiyle konuþmanýn bir mucize olduðunu söyledi...

Sinemamýzýn oyunculuk bazýnda büyük problemler yaþadýðý bir gerçek. Özellikle son dönemde revaçta olan komedi filmlerindeki oyunculuklarda bu daha çok ortaya çýkýyor. Komedi gibi zor bir türü küçümseyen yapýmcýlarýn sadece güzel kadýn kontenjanýndan oynattýðý oyuncular senaryoda eklenti kalýyor, hatta komediye negatif bir komiklik katýyor. Neyse ki Yeþim Alýç gibi kökeni tiyatro menþeli, bu iþi ciddiye alan oyuncular var. Alýç ile hem ‘Sümela’nýn Þifresi 3: Cünyor Temel’ filmini hem de oyuncu erozyonunu konuþtuk.

Senaryoda sizi etkileyen þey ne oldu?

Hikâyenin akýcýlýðý ve güldürmek için zorlama sahnelerin olmayýþý. Elbette senaryo bir kurgudur ancak adý üstünde komedi beklenti yaratýyor, beklentinin peþine takýlýp sürüklenirseniz tadý kaçar.

Rolünüzü biraz anlatabilir misiniz?

Trabzon’a tarihi Avni Aker Stadyumu’na gökdelen inþaatý yapmak üzere gelen Arap iþadamýnýn sekreterini oynuyorum. Adý Sayfiye,  Cabir El Kurabiye ve zevcesi Nevriye’nin eli, ayaðý, her þeyi.

Bir serinin üçüncü devam filminde oynuyorsunuz. Bu serinin böyle ilgi görmesinin sebebi nedir?

Serinin baþarýsý ilk filmden itibaren çizgisini daha çok büyüsüne kapýlmadan sürdürebilmesinde. Daha komik yerine daha sadeyi aramýþ sanki. Film ayrýca Trabzon için önemli bir mekan olan Avni Aker Stadyumu’na da saygý duruþunda. Futbola bu stadyumda baþlamýþ ve efsane olmuþ futbolcular da anýlarak tüm vatanda tarihe sahip çýkýlmasý gerektiðinin altý çiziliyor.

Türkiye’de özellikle komedide kadýnlarýn beyazperdede geri plana itildiðini düþünüyor musunuz?

Yapýmcýdan baþlamak üzere senaryo ve komedi algýsýnýn kalýplaþmýþ olmasý kadýnýn komedide öne çýkmasýný engellemiþ olmalý. Bu algýyý besleyen “Komik olan erkektir ya da erkek cesaret eder. Güzel olan kadýn komik deðildir, komik olmak için kusurlu olmak gerekir” gibi alýþkanlýklar var. Alýþýlmýþ olan kolaydýr ve korunaklýdýr. Kliþenin dýþýna çýkýp denemek cesaret ister, inanmak ve üretmek ister. Hele giþe kaygýsý iþe karýþtý mý gemiler hemen emniyetli limanlara yanaþýr. Komedinin komiklik olmadýðý keþfedildiðinde yeni arayýþlar ve cesaretli kararlarla birlikte sinemada kadýn komedi oyuncularý da yer almaya baþladý. Þimdi komedide baþarýlý kadýn oyuncularýn hepsi güzel hem de çok güzel.

Kendinizi komedyen olarak niteleyebilir misiniz?  

2004 yýlýnda Afife Tiyatro Ödülleri’nde Yýlýn En Baþarýlý Komedi Oyuncusu ödülünü aldým. Ama komedyen deðilim. Burada çizgiyi doðru çekmek gerekir. Komedi oyunculuðun bir türüdür, hata affetmez. Komediyi yazmak da, çekmek de, oynamak da kývraklýk ve zekâ ister. Komedi oynamak çok tehlikeli iþtir. Sizi vezir de eder rezil de! Zamanlama çok önemlidir… Komedi oyunculuðu temeli eðitim, tecrübe ve nabýz tutma üzerine kurulu deðilse kurmaya çalýþtýðýnýz binanýn altýnda kalýrsýnýz. Komedi kýþkýrtýr…Zeka, deðerlendirme, zamanlama ve tabii çalýþma…  

Bir oyuncu olarak uzun süreli dizilerin size verdiði zarar nedir?

Dizi bölüm yayýnlarýnýn 60 dakikaya düþürülmesine katýlýyorum. Hem set emekçileri hem reji hem oyuncular için her bölüm ayrý bir maraton ve çok yýpratýcý. Ýnsan beden ve zihninin verimli olabilmesi için dinlenmeye ihtiyacý var. Setler bunu imkansýz kýlýyor.

Türkiye’de oyunculuk sizce profesyonel bir þekilde yapýlabiliyor mu?

Lise son sýnýftayken okulum Ýstanbul Kýz Lisesi’nin liseler arasý tiyatro yarýþmasýna katýlmasýyla sahnede buldum kendimi, ardýndan eðitimsiz olmaz deyip Ýstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarý Tiyatro Anasanat dalý yetenek sýnavýný kazanýp kendimin en iyisi olmak üzere yola çýktým. Kimi kýsýtlý olanaklar sebebiyle profesyonellik kapýlarý bazen yarý kapalý kalabiliyor. Çalýþma saatleri örneðin. Daha alacak yolumuz olduðunu düþünüyorum.

Komedi tehlikeli iþtir yetenek yetmez 

Sizin köken olarak tiyatroyu tercih ettiðinizi biliyoruz. Dikkat edilirse komedi türüne yatkýn kadýn oyuncularýn neredeyse hepsinin kökeni tiyatro. Bunun sebebi nedir?

Hikmet sualde gizli… Soruyu tersten okuyalým: kökeni tiyatro olmayan oyuncular komediye yatkýn deðil. Dedim ya komedi tehlikeli iþtir yetenek yetmez, alt metin deðerlendirmesi, zamanlama, kývraklýk ister. Her iþte olduðu gibi eðitim. Seyirci beðendiði kadýn komedi oyunculularýný neden beðendiðini kendine sorsun. Ve cevabý duyar gibiyim: çok sahici…  Sahici olmak için engebeli yollardan geçmek ve buna raðmen devam etmek gerekir.

OYUNCULUÐUN SÝNEMASI TÝYATROSU OLMAZ

Sinemamýzda son dönem oyuncularýn daha çok dizilerden geldiðini görüyoruz. Bu anlamda sinema ve dizi oyunculuðunun farklarý olduðunu kabul ediyor musunuz? Eðer teknik olarak farklarý varsa þu an sinema oyunculuðu açýsýndan bir dezavantaj yaþanýyor mu?

Oyunculuk oyunculuktur, bunun dizisi, tiyatrosu, sinemasý olmamasý gerekir. Teknik açýdan farklarý var ancak bu sizin karakter yorumunuzun temeline, hazýrlýk aþamasýna etki etmez. Tiyatro da bir buçuk ay prova yaparýz, sinemada senaryo elinize geçtiði andan itibaren bazen bir ay bazen bir hafta, bazen bir gün. Dizide karakteri bölümden bölüme iþleyip gelen reaksiyona göre senaryoya baðlý kalarak dönüþtürebilirsiniz ancak sinemada çekim baþlamadan her sahneyi ve ayrýntýyý çalýþmalý ve kurgulamalýsýnýz. Çünkü bazen sinemada son sahneniz ilk iþ günü çekilebilir ve hazýrlýðýnýz tam deðilse karakter yolculuðunuzun bir ayaðý çukura batmýþtýr bile… Tabii beyazperdede daha yalýn sade ve minimal oynamak gerekir. Aksi halde aktardýðýnýz duygudan çok kaþlarýnýzýn düzgün alýnýp alýnmadýðýna, göz farýnýzýn rengine çekersiniz seyircinin dikkatini...

Miniklere ve hep çocuk kalanlara öneriler…

Sinema kulübü Sinemia, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramý’na özel bizlere dostluðu, zorluklarýn üstesinden gelmeyi, hüznü, aþký, neþeyi ve hayal kurmayý öðreten, klasikleþmiþ animasyon filmlerini derledi. Ýçerik platformu okuyucularýnýn ve uygulama kullanýcýlarýnýn yaptýklarý aramalara göre belirlenen bu filmler, her çocuðun ve hep çocuk kalanlarýn tekrar tekrar izlemek isteyeceði türden… Ýzlemek isteyenler için ve ‘Ýçindeki Çocuðu Tutamayanlar Ýçin Gelmiþ Geçmiþ En Ýyi 100 Animasyon!’ baþlýðý altýnda derlenen o filmlerin listesi. 

ÇOCUKLUÐUMUZUN UNUTULMAYAN ÇÝZGÝ FÝLMLERÝ

- ASLAN KRAL (THE LION KING, 1994)

- VOL-Ý (WALL-E, 2008)

- TERS YÜZ (INSIDE OUT, 2015)

- OYUNCAK HÝKAYESÝ (TOY STORY, 1995)

- YÜRÜYEN ÞATO (HAURU NO UGOKU SHIRO, 2004)

- DENÝZÝN ÞARKISI (SONG OF THE SEA, 2014)

- BUZ DEVRÝ (ICE AGE, 2002)

- NOEL GECESÝ KABUSU (THE NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS,1993)

- ALADDÝN (1992)

-KÜÇÜK PRENS (LE PETIT PRINCE, 2015 )

- FANTASÝA (1940)

- ORMAN ÇOCUÐU (THE JUNGLE BOOK, 1967)

- SON BOYNUZLU AT (THE LAST UNICORN,1982)