Türkiye’nin uluslararasý arenada karþýlaþtýðý en ciddi eksiklik, benzerleriyle yarýþacak ‘markalarý’ bulunmamasý... Ülke içinde birbirleriyle rekabet halinde iyi-kötü tanýnmýþ çok sayýda firmamýz var; ama iþ uluslararasý yarýþa geldiðinde elimiz-kolumuz baðlanýyor. Nispeten küçük Ýsviçre’nin, dünyanýn en müreffeh ülkelerinden biri olmasýný saðlayan sayýsýz ‘markasý’ bulunuyor; bizde ara da bulasýn...
Son yýllarda izlenen akýlcý politikalar ve tanýnmasýný saðlayan kampanyalarla bu kýsýr döngüyü Türk Hava Yollarý (THY) kýrdý. 98 ayrý ülkeye uçarak en çok sayýda ülkeye gitme rekorunu elinde bulunduruyor THY; geçen yýl 39 milyon yolcuyu 220 ayrý noktaya taþýdý. Bu yýlýn hedefi 46 milyon yolcu; belli ki 50 milyonu zorlayacak...
Bir yýlýn (2012) cirosu 9 milyar dolar...
Avrupa’nýn üçüncü büyük havayolu þirketi THY; bu yýlýn sonunda ikinci sýraya yükselmesi bekleniyor...
THY’nin benim reklamýma ihtiyacý yok; son bir-iki yýl içerisinde yaptýðý tanýtým ataklarýyla dünyanýn dört bir tarafýnda ilgileri üzerine çekmeyi baþardý. Ýki spor figürünün etrafýnda örülen son reklam filminin YouTube’tan izleyicisi 120 milyondan fazla. ‘Euroleague’e ismini vermesi sayesinde yüz milyonlarca sporsever her maçta THY’yi defalarca iþitmiþ oluyor.
Ülkemizin dýþa açýlýmýyla paralellik arz ediyor THY’nin yükseliþi... Daha önce sýrt çevrilen coðrafyalarla kurulan yakýn iliþkiler dýþ temsilciliklerimizin sayýsýnda artýþ getirdi; büyükelçiliklerimizin olduðu her yere THY uçuþu da var. Afrika ve Uzak Doðu yolcularý için Ýstanbul-aktarmalý seferler çok cazip...
Markalar birbirini besler; THY’nin yükselen yýldýzý Ýstanbul’un yeniden dünyanýn sayýlý cazibe merkezlerinden biri haline gelmesini de saðladý. Türk dizilerinde keþfettikleri Ýstanbul’a gelmek için THY’yi kullanan Afrikalý, Ortadoðulu, Balkanlar’dan insanlar, baþka seyahatlerinde de Ýstanbul’u geçiþ noktasý haline getiriyorlar.
Avrupa’da 88, Türkiye içinde 44 ayrý noktaya uçuyor THY; birçok yabancý kente günde birden fazla seferi var. Londra sözgelimi, günde sekiz seferle komþu kapýsý gibi...
Eskiden havayoluyla seyahat belli bir gelir seviyesini gerektirirdi; þimdilerde programýný önceden yapabilenler için karayolundan bile ucuza gelebiliyor biletler... Rakipleri de var THY’nin ve bu da fiyatlarý aþaðýya çekmeye yarýyor. Bu durum ülkemiz insanýnýn hareketliliðini artýrdý; bunun yararý ticari hayatta da hissediliyor.
Dün öðle saatlerinde birkaç meslektaþla katýldýðým THY merkez binasýndaki bir buluþmada hem bu bilgileri edindim, hem de ‘þirket kültürü’ oluþturma çabasýna yakýndan tanýk oldum: THY Yönetim Kurulu Baþkaný Hamdi Topçu þirkette daha önce görev yapmýþ selefleri ile eski genel müdürleri bir masa etrafýnda toplamýþ... Onlar eski günleri yad ederken, THY’nin ‘marka’ oluþ serüveni de gözlerimin önünden geçmiþ oldu.
Cem Kozlu anlattý: Coca Cola firmasý Ýstanbul’u bölgesel merkez seçtiðinde sadece sekiz ülkeyi o bölgeye baðlamýþ... Þimdi? THY’nin saðladýðý ulaþým kolaylýðýnýn da katkýsýyla, þimdi, Ýstanbul merkezine tam 91 ülkeyi baðlamýþ
Coca Cola...
Hayat markalarla daha kaliteli oluyor...