Sosyolojinin kurucularýndan Emile Durkheim, ÝNTÝHAR adlý eserinde intiharýn nedenini topluma baðlar. “Ama psikolojik faktörler de bireyi intihara sürükleyebilir” der. Yani intihar çok karmaþýk bir vaka. Hem sosyolojik hem de psikolojik nedenleri var.
Geçtiðimiz hafta Kocaeli’den çok üzücü bir haber geldi; bir intihar haberi. Her intihar vakasý kendi öyküsünü içinde barýndýrýr.
Ancak intihar eden Ýsmail Devrim üzerinden öyle bir ajitasyon yapýldý ki inanamadým. “Ýþ kazasý” diyen oldu… “Yoksulluk” diyen oldu… “Çocuðuna pantolon alamadýðý için” diyen oldu…
Bu haberle ilgili uzun ve ayrýntýlý bir çalýþma yürüttüm. Bölgeden muhabirlerle görüþtüm. Orada yýllardýr gazetecilik yapan birkaç kiþiyle konuþtum. Ve hikayenin esasýný öðrendim. Önce size intihar olayýndan önceki günü ve akþamý aktarayým. Sonrasýnda bu haberin nasýl ve neden çarpýtýldýðýný yazmaya çalýþacaðým.
O gün ne oldu?
Ýsmail Devrim’in lise öðrencisi oðlu, okula gitti. Beden eðitimi dersi vardý. O derse eþofmanla girdi. Sonrasýnda fen dersi vardý. Fen dersine de 3-4 arkadaþýyla birlikte eþofmanla girdi. Ancak öðretmen, “sizi eþofmanla derse almak istemiyorum bundan sonra pantolonlu gelin” dedi. Öðrenciler okul müdürüne durumu aktardý. Müdür de “o zaman siz de pantolonlu derse girin” dedi. Bunun üzerine Ýsmail Devrim’in oðlu akþam durumu ailesine bildirdi. Sabah baba-oðlu Gebze’ye gitti ve siyah bir pantolon aldý. Akþam evlerine döndüler. Birlikte yemek yediler ilerleyen saatlerde de herkes yataðýna çekildi. Sabah erken saatlerde uyanan Ýsmail Devrim’in eþi Hafize haným, eþinin banyoda kendini astýðýný farketti. Sonrasý malum…
Ýsmail Devrim neden intihar etti?
Devrim, bir þirkette tornacý olarak çalýþýyordu. Oturduðu ev de kendisine aitti. Kurban bayramýnda trafik kazasý geçirdi. Kolunu kýrdý. O zamandan beri de raporluydu. Ancak eþinin beyanýna ve valiliðin açýklamasýna bakýlýrsa kaza sonrasý kolu düzelmeyecek endiþesiyle aþýrý kaygýlýydý. Hali hazýrda iþi olduðu halde iþsiz kalacaðýný ve ailesine bakamayacaðýný düþünüyordu. Benim anladýðým o kaygý Ýsmail Devrim’i intihara götürmüþ. Eðer bildiklerimizin dýþýnda baþka nedenler yoksa.
Haberi yapan muhabir arkadaþ, haberin doðru olduðunu savunuyor. Ama elle tutulur hiçbir delil ortaya koymuyor. Mesela Ýsmail Devrim’in eþi ile konuþtuðunu ve onun beyanlarýný dikkate alarak haberi yazdýðýný iddia ediyor. “Elimde ses kaydý var” diyor ama o kayýtlarda tam olarak ne var onu söylemiyor.
Haberi sadece sosyal medyadan gören bazý meslektaþlar “iþ yerinde kaza geçirdi. Bunalýma girdi” iddiasýnda bile bulundu. Tamamen asýlsýz.
Olayý fakirliðe baðlayanlar oldu. O da yalan. Yukarda da belirttim. Ýsmail Devrim, bir tornacýydý ve fena para da kazanmýyordu. Ailesi ile oturduðu ev de ona aitti ve evin borcu da yoktu. Bu bilgi de savcýlýk açýklamasýndan.
“Üzerinden 20 lira çýktý” söylemi de gerçekçi deðil. Üzerinde o anda var olan para ile insanlarýn fakir ya da zengin olduklarýný anlayamazsýnýz. Hangimiz binlerce lira parayý cüzdanýmýzda taþýyoruz?
Olayla ilgili son bir not. Eþi ve çocuklarý Ýsmail Devrim’in intiharýný kamuoyuna böyle sunanlara tepkili. Kendilerini basýna tamamen kapatmýþ durumdalar.
Bu intihar neden baþka bir algý ile haberleþtirildi?
Son dönemde toplumda yeni bir gerilim için yoðun bir mesai var. Üçüncü havalimaný çalýþanlarý olayý ile Ýsmail Devrim olayý ayný çevrelerce köpürtülüyor kanaatindeyim. Bunlara bir de olaylarýn önünü arkasýný araþtýrmadan köþe yazanlar ve sosyal medyadaki troller de eklenince olaylar olduðundan bambaþka bir mecraya eviriliyor.