Selahaddin E. ÇAKIRGÝL
Selahaddin E. ÇAKIRGÝL
Tüm Yazýlarý

Bir halkýn kalbindeki ölçülere dayanmayan bir yargý düzeninden adâlet beklemek mi?

Dýþ siyasetteki büyük problemler, Suriye, Irak, Ýran derken, Libya kaosunun yeni bir süreçe girmesi ve Amerikan Baþkaný Trump’ýn azledilmesini isteyen Demokrat’larýn baþlattýðý yargýlama merhalesinin baþlatýlmasý, sadece Türkiye’yi deðil, bütün dünyayý da derinden meþgul ederken.. Ýç siyasette ve hele de yargý sistemimizde, toplumu içten çürütecek - çökertecek çapta büyük bir bozukluk olduðunun ve bu durumun her zamankinden daha da tehlikeli boyutlara erdiðinin son bir örneðiyle karþýlaþtýk..

***

Evet, 15 Temmuz 2016 Darbe Hýyaneti’nde Genelkurmay’ýn önemli bir bölümünün baþýnda bulunan bir ‘korgeneral’in bir Aðýr Ceza Mahkemesi tarafýndan -eski idâm cezasý yerine getirilmiþ olan- ’aðýrlaþtýrýlmýþ müebbed / ömür boyu’ hapis cezasýna çarptýrýlmasýndan sonra, sanýk kiþinin Temyiz / Yargýtay öncesi bir kanunî itiraz makamý olan bir Ýstinaf Makkemesi’ne gitmesi ve bu mahkemenin de o eski korgenerali bütün o suçlamalardan beraet ettirmesi ve tahliyesine karar vermesiyle ortaya çýkan tablo, içinde bulunan durumun, yargýda iþlerin fecaat çapýnda olduðunu en açýk þekliyle ortaya koymuþtur.

Gerçi, savcýlýk, beraet ve tahliye kararýna derhal itiraz ederek sanýðýn güçlükle de olsa tutuklanmasýný saðladý, ama, tersi de olabilir, adam buharlaþabilirdi.

Ortada açýk bir tutarsýzlýk olduðu þüphe götürmez bir durum.. Bir mahkeme hangi belge ve bilgilere dayanarak müebbed/ ömür boyu hapis cezasý veriyor, ve o mahkemenin kararýný inceleyen bir üst mahkeme nasýl oluyor da, o mahkeme kararýný yok sayýp, beraet kararý verebiliyor.

***

Þimdi, o beraet kararý veren mahkemenin üyeleri HSK tarafýndan, ilk tedbir olarak baþka mahkemelere gönderildi. Ancak, önceki mahkemenin üyelerinin durumu da ayný þekilde incelenmeli deðil midir? Birbirine, siyah ve beyaz’ýn zýdlýðý derecesinde aykýrý kararlar verebilen yargýçlarýn baþka yerlere gönderilmeleri çözüm müdür? Onlarýn baþka vatandaþlar hakkýnda da benzer hükümler inþa edebilecekleri ihtimali, üzerinde dehþetle durulmasý gereken bir durum deðil midir?

Ve bu, sadece bir örnek… Bunu ülkenin bütün yargý sistemine teþmil ediniz.. Devlet denilen üstyapý kurumunun üzerinde durduðu en temel üç sütundan birisi kabul edilen yargý gücünün içinde bulunduðu durumun fecaati o zaman daha iyi anlaþýlýr.

O yargýçlarýn da FETÖ denilen örgütle baðlantýlarý tesbit edilmiþ olmalý ki, Baþkan Erdoðan da bu baðlantýdan söz etti, açýk olarak..

BAÞTAN BOZUK OLAN, ZAMANLA TAMAMÝYLE DÜZELTÝLEMEZ!’

Adâlet mekanizmasýnýn temelden bozuk oluþunun tarihi yeni deðil.. Baþtan bozuk olan, zamanla tamamiyle düzeltilemez..

Bizde ‘kemalist hukuk devrimi’ anlatýlýrken, önceki dönemin mahkemeleri arasýndaki tutarsýzlýklar delil gösterilirdi. Belki onlarda da vardý, ama hukuk adýna kurulan düzen, þimdi daha bir facia boyunda..

Herþeyden önce þu kabul edilmeli ki, halkýn kalbindeki inanç deðerlerine dayanmayan ‘yabancý deðerler sisteminden imbiklenmiþ dayatma kanunlar ve hukuk anlayýþlarý’ ile esasen adâletli bir yargý düzeni oluþturulamaz.

***

Bunu bizim halkýmýzýn bir veciz deyiminden anlayabiliriz.. ‘Þeriatin kestiði parmak acýmaz..

Acýmaz olur mu!. Ferdî planda acýr, ama, içtimaî planda, o ceza, toplum vicdanýný yaralamamýþsa ve hattâ rahatlatmýþsa, o sosyal bünyedeki adâlet duygusunun ve beklentisinin bir karþýlýðý olarak saðlýklý çalýþan bir yargý kurumundan söz edilebilir. Asýl olan, cezalandýrmada adâletin yerini bulduðu kanaatinin mâþerî vicdanda yer etmesidir.

KAYNAÞLI BELEDÝYE BAÞKANI DA KENDÝSÝNÝ SEÇENLERÝN HASSASÝYETÝNÝ DÝLE GETÝRMÝÞ..

Düzce-Kaynaþlý Belediye Baþkaný Birol Þahin’in ‘sporcu kýzlarýn giyimleri’ konusunda dile getirdiði görüþleri, kamuoyunda olumlu- olumsuz farklý tepkiler aldý. Üyesi olarak seçildiði MHP üst yönetimini de kýzdýrdý.. Ona parti içi disiplin cezasý verdiler.

Kaynaþlý Belediye Baþkaný'nýn son tavrýný alkýþlayan bazýlarý ise, MHP’yi eleþtirirken, esasen o Baþkan’ýn da yanlýþ yerde durduðunu hatýrlatmayý ihmal etmediler.

Güvenilir kaynaklardan aldýðýmýz bilgilere göre, gerçek þudur ki, B. Þahin, taa evvelden beri, aslî kimlik olarak Ýslamî þahsiyetiyle bilinen birisi.. . Ve Kaynaþlý halký da, o civarda, Ýslâmî þuûr seviyesi açýsýndan oldukça olumlu bir durumda..

Ancak, son seçimlerde, iktidar partisi, önceki Baþkan'ý tekrar aday göstermek istedi. O da temiz bir insandý, ama, herhalde halkýn beklediði derecede faal deðildi. Yine de o arkadaþta ýsrar edilince, bu duruma kýzan ilçe halkýndan birçok kimse, Birol bey'in, iktidar partisiyle ittifak yapan MHP'ten aday olmasýný istediler. Böylece o ittifak cephesi de zayýflatýlmamýþ olacaktý. Yoksa, MHP’nin Kaynaþlý'da etkin bir halk tabaný yoktu.

Seçime öyle gidildi ve geçen dönemdeki ‘baþkan’da ýsrar edilmesine karþý bu arkadaþý daha tercihe lâyýk gören halk da reyini Birol Þahin lehinde kullandý.

O da, nerede olursa olsun, kalbî deðerlerini esas alacaðýný gösterdi..

Mes’ele bundan ibarettir