Yepyeni yönetmenler yepyeni filmlerle karþýmýza geliyor. Bazýlarý umutsuzluk bazýlarý ise sevinç yaratýyor. Caner Erzincan’ýn yönettiði Kürtçe ‘Yýlan’ anlamýndaki Mar, gelecek için ümidimizi arttýran yapýmlardan. Filmin iki baþrol oyuncusu Begüm Kütük ve Volga Sorgu, Türkiye’deki önyargýlara dikkat çekiyor. Dünyanýn baþka bir ülkesinde herhangi iþçinin Dostoyevski okuyup þehirli kadýn doktora aþýk olabildiðini belirten Sorgu, “Meksika’da olsak, çok farklý insanlara aþýk olup bir birliktelik yaþayabilirdik ama Türkiye’de köylü bir erkeðin diþ doktoru güzel þehirli bir kýzla olmasý imkansýz. Sistem izin vermez” diyor.
Proje size nasýl geldi?
V.S: Proje bana internet üzerinden mail olarak geldi. Caner’le muhabbetimiz telefon üzerinden geliþti. Filmin yönetmenini görmeden onunla sadece yazdýðý þey üzerinden empati kurma þansým oldu.
B.K: Caner role beni uygun görmüþ. Yoðunluðum dolayýsýyla uzun bir süre ulaþtýramamýþlar senaryoyu. Proje benim elime ajans yoluyla geçti. Senaryoyu okumaya baþladýðýmda elimden býrakamadým. Caner’le bir araya geldiðimizde, kafasýndaki öyküyü bana anlattýðýnda ayný dilden konuþtuðumuzu anladým. Projeye böyle baþladýk.
Bu rolleri kariyerinizin neresinde görüyorsunuz?
V.S: Bu rol bana daha önce yaptýðým bir rolü tekrar yaptýðým duygusunu hissettirmedi hatta tam tersine böyle bir þey çekilse acaba ben oynar mýyým sorusuna cevap veren bir film oldu. Dönüp baktýðým zaman olumlu duygularla hatýrlayacaðým bir filmdir.
B.K: Senaryoyu okumam biterken gözümden bir damla yaþ düþmüþtü. Senaryoda hissettiklerimi oynayarak seyirciye ulaþmasýný istedim. Caner bana bu yolu açtý. Hayatta her þeyin para pul ya da popülerlik olmadýðýný düþünüyorum.
YILAN KORKTUÐUMU HÝSSETSEYDÝ
Yýlan herkesin cesaret edip yaklaþabileceði bir hayvan deðil. Ne tür bir alýþma süreci geçirdiniz? Bu korkuyu nasýl yendiniz?
V.S: Korkuyu hissederek ve çok hýzlý bir þekilde yendim. Sadece zamanlamasý önemliydi, erken günlerde çekileceði için tabiÝ ki hayvanla bir empati kurmam mümkün deðildi. Bu tip hayvanlar sizin korktuðunuzu hissederlerse size zarar verirler. Ýnsanla empati kurmak zor ama hayvanla kurmanýz da pek mümkün deðil. Þöyle bir düþünce de var ‘Ýnsan düþünen bir hayvandýr.’ Aslýnda insan en hayvandan daha zararlý bir hayvandýr benim için. Ama böyle kitabi kelimeler bazen yýlanlarla çalýþýrken iþlemiyor. Normal sýradan bir hayvanda bile korktuðunuzu belli etmemek gerekir. Hayvanlarýn insanla iliþkisinde durum daha farklý.
B.K: Volga filmde bir yýlan toplayýcýsýný canlandýrdýðý için yýlanlardan uzak durmasý mümkün deðildi ve bunu baþarabilmek için inanýlmaz çaba serfetti.
Hem maddi hem manevi anlamda insaný fakir býrakýyorlar
Filmde ayrý sosyal sýnýflara ait insanlarsýnýz. Yýlmaz’ý bu imkansýz aþka iten þey nedir?
V.S: Bu filmi hiçbir zaman bir milyon kiþi izlemeyecek çünkü hiçbir kadýn Bahar’la özdeþleþmeyecek, hiçbir erkek de Yýlmaz’la özdeþleþmeyecek. Diþ hekiminin Yýlmaz’ý sevmesi gerekmiyor, Yýlmaz’ýn da durumu kabullenmesi çok zor deðil aslýnda. Ama bütün bunlarda filmin gerçekliðine delalet ediyor bence. Biraz da arabesk bir toplum olduðumuz için bu tarz zorluklara, olmayacak þeylere umut besleyebiliyoruz. Her ne kadar film Konya’da çekilse de aslýnda Van anlatýlýyor. Ama neresi olursa olsun, insanlara ayný þartlarda eðitimi, ayný þartlarda duyguyu yansýtamýyoruz. Türkiye bir mozaik aslýnda, herkes, her yer ayný deðil. Ben gidip Meksika’daki Alaska’daki birine aþýk olup da çok farklý þeyler yaþayabilirim, bu kolay olabilir. Ama Türkiye’de bu kadar kolay olmuyor. Þehirden gelen bir diþ hekimi olsun ve sen köylüysen o insana aþýk olamazsýn. Çünkü sen köylüysen eðitimsizsin oluyor. Aslýnda öyle bir durum yok ama. Bir inþaat iþçisi de Dostoyevski okuyabili. Belki de bizim anladýðýmýzdan çok daha fazla þey anlar. Çünkü onun hayatýyla pratik yapma imkaný var. Ýnsanlarýn bu þekilde kilitlenmesinden benim umutsuzluðum. Eðer burasý Türkiye’yse köyde yýlan toplayan adam kasabadaki diþ hekimiyle birlikte olamaz. Sadece garip bir þekilde etkileþir. Burada sadece bazý insanlarý maddi anlamda deðil manevi anlamda da fakir býrakýyorlar. Zengin ettiklerinden deðerlerini alýyorlar, fakir ettiklerinden de “Býrak zaten onlarýnda deðerleri onlarda kalsýn” diyorlar. Ýki tarafa da kýyýyorlar aslýnda.
ÝZLEYÝCÝLER ÖZDEÞLEÞEMEYECEK
Filmde Bahar’ýn iç dünyasýna dair bir þeyleri göremeyiþimiz, Yýlmaz karakterini bastýrmamak için mi?
B.K: Bu filmde odak noktasý Yýlmaz gözükse de birbirinden baðýmsýz jenerasyondaki üç erkeðin tek olma hikayesidir. Aslýnda onlar üç tane baðýmsýz erkek deðil tek bir erkeði temsil ediyor yani yaþayan bir erkek. Öyle olduðu için de Bahar’ýn yaþamýný açmaya çalýþsaydýk ana hikayeden kopup erkek hikayesinden vazgeçmek zorunda kalabilirdik.
Film bir aksiyon filmi deðil ama söylenenler çok sert ve dramatik?
V.S: Yýlmaz’ýn garipliði, naifliði insanýn hoþuna gidiyor ama ben çok agresif, kavgalý, sýkýntýlý, üzüntülü bir rol oynadým aslýnda. Bütün öfkesini içinde tutmuþ. Her þeyi annesinin filmde görmediðimiz ölümüyle geliyor. Aslýnda hoyrat, duygusallýðý da rötuþa açýk bir karakter.
B.K: Ama Bahar’la tanýþtýðýnda agresifliði tükeniyor. Kendi de belki tanýmýný bilmiyor ama Baharla tanýþtýðýnda içindeki boþluðu da dolduruyor olabilir.
V.S: Filmi izleyen eyirci hiçbir karakterle özdeþleþtiremeyecek kendini çünkü izlediðini görecek, hayal ettiðini deðil yani.
KENDÝME ‘FÝLMCÝ’ DÝYORUM
Jön deðilsin, tam tersi negatif karakterleri baþarýyla canlandýrýyorsun. Kariyerine bu tarz filmlerle mi yoksa kamera arkasýnda mý devam edeceksin?
V.S: Filmlerde oynamaya devam edeceðim. Görünmeyen yönetmen kimliðime kimse aldanmasýn yani. Bunu fark edip benimle çalýþmaktan vazgeçen yönetmenler var. Bu anlamda benimle çalýþmayan yönetmenleri çok seviyorum. Biyat etmeyi seven bir insaným. Ben öbür gün film çektiðimde kendi oyuncumdan ayný anlayýþý beklerim. Sadece oyuncu, sadece yönetmen ya da sadece senarist deðilim. Ben sinemacý, filmciyim. Bana sorulduðunda kindimi ‘filmciyim’ diye tanýmlamayý tercih ediyorum.