Bir katýra tekrar çekimi nasýl anlatýrsýnýz?

‘Siyah Karga’ filminin baþarýlý oyuncusu Aydýn Orak filmin çekimlerinde daðda, karda katýrlarla beraber çalýþmanýn zor ama bir o kadar da zevkli olduðunu söyledi.

‘Siyah Karga’ filmi festival yolculuðunun ardýndan seyirciyle buluþtu. Dünya prömiyerini Ýstanbul Film Festivali’nin Ulusal Altýn Lale Yarýþmasý’nda yapan film, son olarak 4. Uluslararasý Boðaziçi Film Festivali’nden En Ýyi Görüntü Yönetmeni ödülüyle ayrýldý. Tayfur Aydýn’ýn yurtsuzluk, gurbet ve hasret temalarýna odaklý ikinci filminde kaçakçý Sait rolünü üstlenen Aydýn Orak, politik kaoslarýn tek panzehirinin sanat olduðunu düþünüyor.

Film vizyonda. Nasýl gidiyor her þey?

Þu sýralar ülke gündemi durulmuyor. Bu tür politik kaoslarýn tek panzehiri sanat. Bizde de vizyon yoðunluðu var. Söyleþiler, seyirciyle buluþmalar, filmle ilgili olumlu olumsuz eleþtirilerle gidiyor.

Yalnýzca oyuncu deðil, yapým þirketin Orak Film ile daðýtýmcýsýnda...

Orak Film zaman zaman bazý filmlerin daðýtýmýný yapýyor. Bunu zorunluluktan yapýyoruz desem yeridir. Türkiye’deki daðýtým durumu malum... Filmler daðýtýmcý bulamýyor. Daðýtýmcýlar ticari filmlere öncelik tanýyor. Bu tür baðýmsýz filmlere neredeyse vizyonda hiç þans verilmiyor. Ýlk ‘Asasýz Musa’ filmimde bu sorunla karþýlaþýnca kendi filmimizi kendimiz daðýtalým dedik ve daðýtýma da baþladýk.

Film katýldýðý festivallerde beðeni topladý ama ödülsüz döndü. Ödüller filmler için ne kadar önemli sence?

Ödül için ya da festival için film yapýlmaz. Festival, ödül, giþe baþarýsý sonra gelirse gelir. Her film kendi kaderini yaþar diye bir söz var. Ancak film çekip kaderine býrakmak da doðru deðil. Filmin kaderi yönetmen, yapýmcý ve daðýtýmcýnýn elinde... Ödüllerse motive eder.

4. Boðaziçi Film Festivali’nde En Ýyi Görüntü Yönetimi ödülü aldýnýz. Filmin çok iyi kurulmuþ bir atmosferi var. Ancak bu görsel anlatým filmin önüne geçti mi sence?

Bu filmin yönetmen filmi olduðunu düþünüyorum. Karakter sinemasý deðil. Bu nedenle görsel dil ön planda. Karakterler derinlikli çizilmemiþ, atmosferin içinde birer figürler. Yönetmen-senarist bunun farkýnda ve bilerek yaptýðýný düþünüyorum. ‘Siyah Karga’ bir karakter filmi deðil, yönetmen filmidir.

“Kaçakçý” karakteri senin hayatýndan nasýl izler taþýyor?

Sýnýr bir ilçede doðup büyüdüm. Tanýdýðým çok kaçakçý oldu. Film fikir aþamasýndayken de Tayfur ile mekan bakmak ve araþtýrma yapmak için kaçakçýlarla röportaj yaptýk, gerçek hikayeler dinledik. Benim doðup büyüdüðüm yerler düz bir coðrafya ve katýrlarla kaçakçýlýk yapýlmýyor. Fakat filmdeki mekanlar daðlýk ve katýrlar var. Buna alýþmam biraz zor oldu. Bir kere daðlar, yamaçlar, uçurumlar, kar, kýþ var. En önemlisi de sürekli beraber oynadýðýnýz katýrlar var. Her tekrarda katýrlar da aynýsýný yapmak zorunda. Bu tekrarý siz yaparken katýra da yaptýrmak zorundasýnýz.

Filmin gerçekçi bir anlatým dili benimsemesinin nedeni ne?

Çünkü toplumsal gerçekçi bir konuyu, gerçeðe en yakýn çekebilmek önemli bir detay. Nasýl ki sinemada hayattaki gerçek ýþýða ulaþmak için ýþýk kullanýlýyorsa, oyuncu gerçek bir karakteri rol yapmadan doðala en yakýn oynayabiliyorsa, sinema da hayatýn gerçekliðine en yakýnýný yakalamak için çaba sarf ediyordur.

Sýnýrlarda geçen bir film. Aslýnda politik olabilirdi ama masalsý ve naif bir dili var. Neden?

Bu yönetmenin tercihi. Tayfur Aydýn’ýn önceki filminde de böyle bir dil vardý. Hikayelerini böyle kurmayý seviyor. Bu belki de kendince kurmak istediði bir dil. Baþka þekilde de yorumlanabilir.

Tek kiþilik þovlar da yapýyorsun...

Hakkari’den Ýzmir’e Ýsveç’ten Avustralya’ya kadar bu süre zarfýnda turneler yaptým. Daha çok tek kiþilik oyunlar sahneledim. En son ‘Actor’ adýnda anlatým tiyatrosu formunda kýsmen þov denebilen bir oyun.

Hem yönetmenlik hem de oyunculuk yapan birisi olarak, öncelikle hangisiyle anýlmak istersin?

Kafamda bazý fikirler beliriyor. Yazýyorum. Bana ait olan bir duygu bir hikaye. Ýlla ki anlatacaðým dediðim þeyi kendim çekiyorum. Ama asýl mesleðim 20 yýldýr yaptýðým oyunculuk.