Az sayýda yayýnlanmakta olan sinema dergilerine yeni bir çalýþma daha katýldý: CineBelge. Bahar 2015 olarak üç aylýk periyodlarda okuyucu karþýsýna çýkacak olan dergi, genel yayýn yönetmeni Burçak Evren’in ifadesiyle, sinema tarihimiz hakkýnda yapýlacak çalýþmalarýn söylentilere veya sinema yazarlarýnýn yazdýklarýný tekrara dayanmasýyerine ilk kaynaklara inilerek yazýlmasýný saðlamak amacýný taþýmaktadýr. Yayýn kurulunda Burçak Evren, Erol Þenel, Barýþ Saydam ve Ali Özüyar’ýn bulunduðu ve TÜRVAK Sinema ve Tiyatro Müzesi tarafýndan yayýnlanan dergideki ilk çalýþma, Burçak Evren’in imzasýyla ‘Bir 100. Yýl Masalý’ þeklinde yer alýyor.Yazýda, Fuat Uzkýnay’ýn çektiði bilgisi olan 1914’teki ‘Ayastefanos’taki Rus Abidesinin Yýkýlýþý’ belge filmi özelinde, bu filmin bir kopyasýnýn bulunamamasýndan, daha önce Osmanlý tebasýnda bulunan ManakiKardeþler’in 1910’dan önce çektiði belge filmlerin ilk Türk filmleri sayýlmasý gerektiði ileri sürülüyor.
Ýkinci yazý ‘Türk Sinemasýnýn Konulu Ýlk Filmleri ve Deðiþen Film Kronolojisi’nde Ali Özüyar, Müdafaa-iMilliye Cemiyeti’nin 1917 yýlýnda Türk sinemasýnda ilk konulu filmleri çektirmeye baþladýðýný belirtiyor. Cemiyetin önayak olduðu ilk filmlerin Casus-Pençe, Bican Efendi Belediye Müfettiþi, Bican Efendi Tebdil-i Havada þeklinde gerçekleþtiðini görüyoruz. Halkýn belki de ayný dönem Þarlo filmlerine olan aþinalýðý ve dolayýsýyla komedi filmlerine olan düþkünlüðünden dolayý bir diziye dönüþen Bican Efendi, Yeni Zengin ve Para Peþinde filmleriyle devam etti. Sonrasýnda tarihi bir kordela olarak Alemdar Vak’asý ve Sultan Selim-i Salis çekildi ancak montajlanamadý.Sonraki iki yazý eski sinema salonlarýna ait olup, ‘Feyziye Kýraathanesi’ baþlýðýyla Burçak Evren ve ‘Çemberlitaþ Þafak Sinemasý’ baþlýðýyla Barýþ Saydam imzalarýný taþýyor.
Tuncer Çetinkaya, ‘Altýn Portakal’ýn Mitolojisi’nde, 1960’larýn ilk yarýsýnda baþlayanAntalya Film Festivali’nin tarihi kökenine inerek, Türkiye sinemasýnýn en önde gelen film festivalinin kilometre taþlarýný sergiliyor. Burçak Evren, ‘Kimsesizler Mezarlýðýnda Bir Aktris’te, asýl adý Nadire Gönül Özkökleþen olan bir dönemin Gönül Beyhan adýyla bilinen Yeþilçam oyuncunun, sinema dünyasýnýn bazýlarý için çok acýmasýz olmasýnýn bir örneði olarak, yakýn zamanda vefatýndan sonra kimsesizler mezarlýðýna defnediliþin hikayesini anlatýyor. Ayný zamanda ayný adlý filmin baþlýðý da olan ‘Güneþ Ne Zaman Doðacak?’ta Öztürk Birdal, filmin yönetmeni Mehmet Kýlýç’la geniþ bir söyleþi gerçekleþtirerek, Türk sinemasýnda milliyetçi sinemanýn ender örneklerinden sayýlan ve 1978’de gösterime giren filmin yolaçtýðý siyasi gerginliði dile getiriyor ve yönetmende meydana gelen manevi dönüþümün izlerini sürüyor. Ayný yazýda filmde asistanlýk yapan Ýsmail Güneþ’le yapýlan söyleþi de yeralýyor.
CineKitap bölümünde, sinema üzerine yapýlmýþ ciddi çalýþmalar ele alýnýyor ve tanýtýmý yapýlýyor. Son yazý ‘Türk Sinema Tarihi Araþtýrmalarý Ýçin Bilgi-Belgenin Önemi’ndeBurçak Evren, sinemamýzýn geçmiþinin keþfedilmeyi beklediðini, bunun da seyredildiði kadar araþtýrýlýp, yazýlýp okunduðunda, geçmiþle gelecek arasýnda bir köprü kurulmasýna yolaçacaðýný belirtiyor.
CineBelge, Türkiye’nin sinema tarihi ile ilgilenenlerin kayýtsýz kalamayacaðý bir dergi.