ROMA’YA Sevgilerle son derece komik sahnelerle açýlýyor. Filme konu olan karakter gruplarýný bize kahkahalar eþliðinde tanýþtýrýyor Woody Allen. Ne yazýk ki devamýný getiremiyor. Ara sýra mizah grafiðinde yükselme olsa da görsel yönden bir demet kartpostal ve arkasýna yazýlmýþ esprilerden ibaret kalýyor. Ýlk kez bir Woody Allen filminin herkesin bildiði fýkralar anlatýlýyormuþçasýna kliþeleþtiðini hissediyorsunuz. Adý bile fena halde kliþe! Ýnanmayacaksýnýz ama açýlýþ ve kapanýþ jeneriðinde de Volare çalýyor! Vicky Christina Barcelona’daki erotik, Midnight in Paris’teki fantastik çekicilik yok Roma’da. Entelektüel ve sanatsal derinlikten yoksun bir çevrenin þöhret budalalýðýna dair birkaç skeçten ibaret Roma’ya Sevgilerle.
ALLEN EMEKLÝ BÝR MÜZÝSYEN
Woody Allen’ýn zaten çok popüler turistik destinasyonlar olan þehirlerde sipariþ üzerine çektiði filmler silsilesinin sonuncusu ne yazýk ki filmografisinin de en zayýf yapýtý olarak kayýtlara geçti. Bana kalýrsa Allen kendi Romasýný bulamamýþ. Ýtalyanlarý da sevememiþ. Gördüðü ilgiden bunalmýþ. Teraslardan görülen manzaralarýn güzelliðini, antik Roma mimarisinin ustalýðýný, Trastevere’nin dar sokaklarýný, merkezin geniþ meydanlarýný göstermiþ olmak için göstermekle yetinmiþ. Roma’ya aþýk olmamýþ gönül eðlendirmiþ onunla! Asýl ilgilendiði toplumsal hicvi yapsa belki þanýna yakýþýr bir filme daha imza atmýþ olurdu. Þöhret olma ve þöhretlerle birlikte olma hevesini, özellikle de bunun sinema tarafýndan körüklenmesini çok daha yaratýcý biçimde eleþtirebilecekken yapamamýþ...
Roberto Benigni’nin canlandýrdýðý sýradan memurun bir sabah kendini medyanýn peþinden koþtuðu bir “þöhret” olarak bulmasýndaki absürdlüðün üstüne gidebilirdi. Andy Warhol’un bir gün herkesin 15 dakikalýðýna ünlü olacaðýna dair doðru çýkan öngörüsünün bu uygulamasýný, bir baþka öyküdeki parayý ve þöhreti hiç umursamayan keþfedilmemiþ tenor cenaze levazýmatçýsýnýn (muhteþem Fabio Armiliato’nun ta kendisi) tavrýyla paralel kurgulasa ortaya ilginç bir çeliþki çýkarabilirdi. Bu levazýmatçýnýn avukat tutacak parasý olmayanlar için çalýþan avukat oðlu Amerikalý bir kýzla niþanlý. Ölüm takýntýsý olan, müzik endüstrisinden emekli olduðunu bu yüzden kabullenmek istemeyen babasýný Woody Allen bizzat canlandýrýyor. Judy Davis de onun psikiyatrist eþi rolünde! Müstakbel dünürleriyle tanýþmak için Roma’ya geldiklerinde onun duþta söylediði E lucevan le stelle aryasýný dinlerken kendinden geçen Woody Allen hemen onu þöhrete kavuþturmaya hevesleniyor ama adam gönülsüz davranýyor.
Ýtalya’nýn Pordenone kentinden gelen yeni evli çiftin üst orta sýnýf ve þöhretlerle imtihanýnýn birer yatak odasý dersine dönüþmesi de bir þekilde bütüne entegre olabilirdi tematik yönden. Ama AVM’leriyle ünlü mimar Alec Baldwin’in 30 yýl önce yaþadýðý Roma’ya dönüp bir gençlik aþkýný yad ettiði öykü, kahramanlarýndan genç yýldýz adayýnýn yüzeyselliðini vurgulamaktan öteye geçmiyor.