Bir YÖK kararý: Altý kaval, üstü þeþhane

Önce bir hatýrlatma: (Mumsema’dan) Parçalan birbirine benzemeyen ve uygun olmayan, dolayýsýyla bir iþe yaramayan aparatlar hakkýnda veya giyim kuþam konusunda birbirine uymayan ve yakýþmayan kýyafetler için altý kaval üstü þeþhâne deyimini kullanýrýz. Buradaki þeþhâne kelimesinin Ýstanbul’da bir semt adý olan Þiþhane ile herhangi bir alâkasý yoktur ve Þiþhane söyleniþi yanlýþtýr.

Gelelim þimdi altý kaval üstü þeþhane YÖK kararýna; 19 Haziran 2012 tarihli  Yükseköðretim Yürütme Kurulu toplantýsýnda “yýllýk veya yarýyýllýk sýnav takvimi uygulayan tüm yükseköðretim kurumlarýnda, 2011-2012 eðitim-öðretim yýlýndan itibaren geçerli olmak üzere bütünleme sýnav hakký tanýnmasýna; ilgili yarýyýl veya yýl sonunda almýþ olduklarý ders veya derslerin final sýnavýna girme hakký elde edenlerden final sýnavýnda baþarýsýz olan öðrenciler ile sýnava girme þartlarýný saðladýðý halde final sýnavýna giremeyen öðrencilere baþarýsýz olduðu her ders için, yaz okulu uygulamasý olup olmadýðýna bakýlmaksýzýn, ilgili dönem sonlarýnda bütünleme sýnavý hakký tanýnmasýna;.......... final sýnavýnda geçerli olan baþarý kurallarýnýn bütünleme sýnavlarýnda da uygulanmasýna; bütünleme sýnav notunun final sýnavý notu yerine geçmesine......; kararýn altýnda da YÖK Baþkan vekili Prof. Dr. Þaban Çalýþ’ýn imzasý var.

Bu karar baþtan aþaðý yanlýþ, çok sayýda üniversitede uygulanan notlama sistemi ile taban tabana zýt, çeliþen ve sistemin mantýðýný bozan bir karar; açýklamaya çalýþacaðým.

Çok sayýda üniversitede, belki hepsi ayný sisteme geçmiþtir bile, notlar A, B, C, D, F gibi notlarla veriliyor, bu notlama sisteminin mantýðýnda çan eðrisi mantýðý var, yani sýnavlarda, yarýyýl sonunda öðrencinin baþarýsý, baþarýsýzlýðý, aldýðý mutlak, deðiþmeyen bir elli (50) not ile deðil, sýnýfýn genel performansýyla birlikte ortaya çýkýyor. Sýnavda ya da yarýyýl sonunda en yüksek ortalamayý alan öðrencinin nümerik notu seksen (80) ise o öðrenciye büyük ihtimalle en yüksek not yani A+ veriliyor, kýrk (40) alan bir öðrenci de C ya da D alabiliyor, vs.  

 

Öðrencinin harf cinsinden aldýðý nihai not mutlak bir baþarý sonucu deðil, nisbi, karþýlaþtýrmalý bir baþarýnýn sonunda veriliyor, baþka bir ifadeyle sýnýfýn tüm öðrencilerinin nihai notlarý (A, B,...) ayný sýnýftaki tüm öðrencilerin notlarýnýn bir sonucu.

Bu notlama mantýðýnda baþarýsýz olan bir öðrencinin bütünlemeye girmesi sistemin tüm mantýðýný iðdiþ ediyor; yaz okullarý bu iþ için var, öðrenci baþarýsýz olduðu yani F aldýðý dersi yazýn, baþka bir grupla yeniden alýyor, notu da yine o yeni grubun notlarýyla beraber belirleniyor.  

 

Bu notlama sistemi amerikan sistemi, kendi içinde bir tutarlý mantýðý var, þurasýndan, burasýndan çekiþtirir iseniz sistemin mantýðý alt-üst oluyor, benim sevdiðim ifade ile “altý kaval, üstü þeþhane” haline geliyor.

Ýllaki, belki de bu iþlerden hiç anlamayan bir ya da birkaç yargýcýn kararý sonucu, YÖK, amerikan not sistemine bütünlemeyi sokmak istiyorsa bu harf sisteminden, çan eðrisinden vazgeçilmeli, eskiden olduðu gibi notlar yüz üzerinden verilmeli, elli alan geçmeli, 49 alan kalmalý, falan.

Bu haftaki pazar eðitim yazýmda daha teknik bir konuya girmek zorunda kaldým ama aslýnda mesele sistemlerin, bizim konumuzda da öðretim-notlama sisteminin, bütünlüðünün saðlanmasý.

Hem çan eðrisi hem bütünleme birlikte olmaz.  

 

Karardaki “final sýnavýnda geçerli olan baþarý kurallarýnýn bütünleme sýnavlarýnda da uygulanmasýna” “bütünleme sýnav notunun final sýnavý yerine geçmesi” ne demek?

Bu ifadeler tümüyle yanlýþ ve anlamsýz.

Unutmayalým, bütünleme sýnavýnda sorular baþka yani sýnýf ortalamasýna göre deðerlendirme mümkün deðil.

Benden hatýrlatmasý; ama biz, bu iþi, frakýn altýna çarýk giyerek, “altý kaval üstü þeþhane” götürürüz diyorsak söyleyecek bir sözüm yok.