Bir zamanlar Doðu’da

Christian Petzold’a En Ýyi Yönetmen Gümüþ Ayý Ödülü kazandýran Barbara, Berlin Duvarý yýkýlmadan önce Doðu Almanya’da geçen, ahlaki çeliþkileriyle ibret veren bir öykü anlatýyor.

ÝKTÝDAR sahipleri kolluk kuvvetlerini ve istihbarat birimlerini devletin bütün aygýtlarýyla birlikte elinde tuttuðundan yurttaþlarýný sürekli gözetim altýnda tutabilir, iç organlarýna varýncaya dek kontrol edebilir, meslektaþlarýný ve komþularýný muhbirlik yapmaya zorlayabilir. Ülkeyi bir açýk cezaevine çevirebilir. Yurttaþlar da yalnýzlýk ve paranoya içinde yaþamaktansa oradan kurtulmak ister.

DOKTOR BARBARA’NIN DENSÝZLÝÐÝ

Aklýnýza Baþkalarýnýn Hayatý film gelmiþtir sanýrým. Bu hafta en az o kadar iyi bir film izleyebilirsiniz Demokratik Almanya Cumhuriyeti sýnýrlarý dahilinde geçen! Söz konusu film "Barbara'nýn hayatý".  Zeki,  saðlam karakterli, güçlü bir kadýn. Yýl 1980, Berlin'de bir merkez hastahanede çalýþýrken Federal Almanya'dan bir adama gönlünü kaptýrýp Batý'ya gitme talebinde bulunan Doktor Barbara'ya bu densizliðin cezasý taþraya sürgün edilerek verilmiþ.Christian Petzold, Barbara’da insanlarýn kuþku ve tedirginlik içinde yaþadýðý ülke atmosferini mükemmel yansýtmýþ. Üstelik doðanýn güzelliðini ve güzellikle iç içe taþra hayatýnýn hoþ yanlarýný, insanlarýn rejimin baskýsýna raðmen yitirmedikleri ideallerinin varlýðýný da vurgulayarak. Petzold'a Berlin Film Festivali'nde En Ýyi Yönetmen - Gümüþ Ayý kazandýran çalýþmasý akademik anlamda iyi bir filme nasýl incelik ve duygu katýlacaðýna örnek. Hikayesi ilginç, senaryosunda hiç boþluk olmayan, teknik yönden saðlam bir yapýma nasýl ruh ve tavýr katýlacaðýnýn dersini veriyor. Barbara'nýn öncelikleri net tanýmlanmýþ. O bir hekim ve önceliði hastalarý. Aþk için bir maceraya atýlmayý göze alýyor ama "Baþkalarýnýn hayatý" pahasýna deðil! Diplomasýnýn geçersiz sayýlacaðý Batý'da bir süs bebeði olacaðýný fark edince özgürlüðün ne olduðunu sorgulamaya baþlýyor.En güçlü performanslarýndan birini veren Nina Hoss, Petzold'un ilham perisidir. Barbara'nýn birçok sahnesinde kahramanlarýn, özellikle iki doktorun bakýþlarýyla anlaþmalarý gerektiðinde kamera karþýsýndaki oyunculuðun inceliklerini de bir kez daha gözlemliyorsunuz. Petzold da mizansene bu kadar hakim olmanýn tadýný çýkarýyor oyuncularýnýn birer kaçamak bakýþýyla, ortamý geren küçük bir ayrýntýyla atmosfer yaratýrken... Mekanlarý ustalýkla kullanmýþ. Hastane odalarýnýn ve koridorlarýnýn soðukluðu ve tekinsizliði önemli bir tezat yaratýyor baþhekimin Barbara'ya yakýnlýk göstermesine. Barbara'nýn Batýlý sevgilisiyle haberleþtiði rüzgarlý tepeye yaptýðý yolculuklarýn verdiði ferahlýk duygusu da STASÝ'nin "rutin baskýn"lar yaptýðý ruh karartýcý evine...

VAROLUÞSAL SORULAR

Filmin ahlaki tezatlarý ise birçok yan öyküyle birlikte dallanýp budaklanýyor ve Barbara gibi izleyiciyi de cevaplanmasý gereken sorularla baþbaþa býrakýyor. Ve bu sorular bir zamanlar Doðu'da, çoktan yýkýlmýþ bir rejimde yaþanmýþ bir öyküye dair deðil, zamansýz varoluþsal sorular.

Yönetmen: Christian Petzold Senaryo: C. Petzold, Harun Farocki Görüntü: Hans Fromm Müzik: Stefan Will Oyuncular: Nina Hoss, Ronald Zehrfeld, Jasna Fritzi Bauer, Mark Waschke, Rainer Bock

Barbara rolündeki Nina Hoss, yönetmen Petzold’un ilham perisi olarak niteleniyor. Daha önce Petzold’un Yella filmine adýný veren karakteri oynamýþtý.