Bireysel emeklilikte hangi teþvikler var?

Kamu ve özel sektörde çalýþan 45 yaþýný doldurmamýþ mevcut çalýþanlar ile iþe baþlayan 45 yaþýný doldurmamýþ çalýþanlar, 01.01.2017 tarihinden itibaren iþverenleri aracýlýðýyla bireysel emeklilik sistemine otomatik olarak dahil edilecektir.

Bir baþka ifade ile 01.01.2017’den itibaren, yeni bir zorunlu tasarruf gündeme gelecek. Tasarruf yapma alýþkanlýðýný kazanmamýz ve yaþlýlýkta gelir güvencemiz ve miktarýndaki artýþ sebebiyle, oldukça yerinde bir uygulama olan bireysel emeklilik sistemi, aylýk yüzde 25 devlet katkýsý ve sistemden caymayanlara da 1.000 TL ilave ödül ile oldukça cazip.

Finans okuryazarlýðýn düþük olduðu ülkelerde, tasarruflarýn doðru þekilde yürütülmesindeki yaþanan sorunlar bireysel emeklilik ile çözülüyor. Zira bireysel emeklilikte profesyonel fon yönetimi ile birikimlerin/tasarruflarýn etkin bir þekilde iþletilmesi ve daha fazla nemalandýrýlmasý mümkün olacak.

21 Aralýk tarihinde Hazine Müsteþarlýðý tarafýndan yapýlan basýn açýklamasýnda da ödül ve katkýlara yer verilmiþtir.

Çalýþanlar tarafýndan ödenen katký paylarýna, mevcut bireysel emeklilik sistemi ile ayný koþullara tabi olarak yüzde 25 oranýnda devlet katkýsý teþviki verilecektir. Cayma süresi sonrasýnda sistemde devam etmeye karar veren çalýþanlara, 4632 sayýlý Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatýrým Sistemi Kanununa göre 1.000 TL tutarýnda Devlet katkýsý saðlanacaktýr. Ayrýca, emeklilik halinde hesabýndaki birikimi en az 10 yýl süreli yýllýk gelir sigortasý sözleþmesi kapsamýnda almayý tercih eden çalýþana birikiminin yüzde 5’i oranýnda ek devlet katkýsý teþviki verilecektir.

Ýþverenler öncelikle, otomatik katýlým için emeklilik planý düzenleme konusunda Hazine Müsteþarlýðý tarafýndan yetkilendirilmiþ en az bir emekli lik þirketi ile emeklilik sözleþmesi imzalamak zorundadýr. Bu baðlamda, iþverenlerin merkez ve/veya taþra birimleri adýna emeklilik sözleþmesi imzalanmasýna iliþkin olarak yetkili yöneticilerini belirlemesi de gerekmektedir.

Ýþverenler sözleþme imzalayacaðý þirketin seçiminde, hizmet kalitesi ve çalýþanlara sunulan avantajlarý dikkate alacaklardýr. Faaliyette bulunan 18 emeklilik þirketi ile iþverenlerin sözleþme imzalamasý mümkün bulunmaktadýr.

Sistemin iþleyiþi kapsamýnda, iþverenler tarafýndan yerine getirilecek en önemli yükümlülüklerden bir diðeri, çalýþan tarafýndan sisteme ödenecek katký paylarýnýn çalýþanýn ücretinden kesilerek emeklilik þirketine aktarýlmasýdýr. Ýþveren katký payýný zamanýnda emeklilik þirketine aktarmaz veya geç aktarýrsa çalýþanýn birikiminde oluþabilecek parasal kaybý telafi etmek zorundadýr.

Çalýþanýn, kapsama alýnma tarihinden önceki bir döneme iliþkin çalýþmasý karþýlýðýnda, kapsama alýnma tarihi ve sonrasýnda ödenen ücretlerinden çalýþan katký payý kesintisi yapýlmayacak. Ücreti peþin ödenen çalýþanlara, kapsama alýnma tarihinden önceki dönemde ödenen ücretlerinden çalýþan katký payý kesintisi yapýlmaz.

Bu hüküm ile çalýþanlarýn ücretinden iþveren tarafýndan kesilecek çalýþan katký payý tutarý, kapsamdaki bütün çalýþanlar için prime esas kazancýn veya emeklilik keseneðine esas aylýðýn yüzde üçü oranýnda belirlenmiþtir. Bununla birlikte, kamu idaresinde veya özel sektörde çalýþan ve kapsama alýnma tarihinden önce ücreti kendisine peþin ödenmiþ olan çalýþanlarýn bu ücretlerinden çalýþan katký payý kesintisi yapýlmayacaðý da belirtilmiþtir. Sonuç olarak hem devletin yüzde 25’lik katkýsý hem 1.000 TL caymama durumunda verilecek bonus hem de fonlarýn profesyonel yönetimi bireysel emekliliði cazip kýlacaktýr.