Bir zamanlar Türkiye’nin en güçlü kuruluþlarý arasýnda yer alan, binlerce iþçinin çalýþtýðý METAÞ’ýn düþtüðü durum ülke kamuoyunda tartýþma konusu olmuþtu. METAÞ’ýn hikayesi hala hafýzalardan silinmedi. Çalýþanlarýna saðladýðý imkanlar ile büyük bir kýsmýný ev ve araba sahibi yapan METAÞ, Ýzmir’de bir zenginlik ve refah havuzu haline gelmiþti. Doðrudan ve dolaylý binlerce kiþiye iþveren METAÞ için zamanýnda ‘Türkiye’nin Almanyasý’ deyimi kullanýlýrdý.
O günlerde bir gazeteci olarak fabrikanýn sahiplerinin çabalarýný, çalýþanlarýn fabrikanýn kapatýlmamasý için yaptýðý gösterileri yakýndan izledim. METAÞ çeþitli nedenlerle üretime son vermek zorunda kaldý. Üretime son verilmesinden yýllar sonra sahipleri ile yaptýðým bir röportajda bu sürecin konjoktürel olduðunu ifade etmiþlerdi.
Þartlar ve koþullar farklý olsa da geçmiþte METAÞ örneðine benzer bir tablo bugün BMC ile ilgili yaþanýyor. BMC’de sular bir türlü durulmuyor, kriz aylardýr sürüyor. BMC 3 bin kiþiye doðrudan iþ veriyor. Yan sanayisi ile 25 bin kiþinin geçimini saðlýyor. Ýzmir ve ülkemiz için çok önemli katma deðeri olan, bunun da ötesinde stratejik öneme haiz olan BMC neden zora girdi? Bir yönetim hatasý söz konusu mu? Türkiye’de birçok Belediye’ye otobüs satan, askeri araç üreten, kamyon ve çekici imal edip satan yurtdýþýna ihracat yapan, verilen sipariþlere yetiþmekte zorlanan bir BMC, neden bu sýkýntýlarla karþýlaþmýþ, krize girmiþtir? Bütün bunlara raðmen firmanýn bu duruma nasýl geldiði kamuoyunun merak ettiði konulardan birisidir. Burada ne gibi hatalar, yanlýþlar yapýlmýþtýr? Bunlar mutlaka sorgulanmalýdýr. Çünkü BMC zarar deðil, kar edecek bir kurumdur. Finansman sorunu yaþayarak üretime ara vermek zorunda kalmasý düþündürücüdür. Marka deðeri ve ürettikleriyle çok daha iyi yere gelebilecek, ihracat potansiyeli yüksek, yurtdýþýnda tanýnan bir markanýn böylesine finansal bir kriz yaþamasý birçok soruyu da beraberinde getiriyor.
BMC ülkemiz için çok önemli olduðu gibi Ýzmir sanayisinin ve ekonomisinin de simgelerindendir. Bu kuruluþun üretime devam etmesi, krizden kurtulmasý, en büyük temennimizdir. Böylesine büyük bir yatýrýmýn kurtarýlmasý yaþatýlmasý için hepimiz ayaða kalkmaya hazýrýz da. Grubun sesini neden duyamýyoruz? BMC’nin Ýzmir ekonomisine büyük katký saðladýðý bir gerçek. Þimdi iþ adamlarý hükümetten duruma müdahale etmesini BMC’nin kurtarýlmasýný talep ediyorlar. Devlet BMC’yi kurtarsýn görüþleri öne çýkarken, dünyanýn sayýlý zenginleri arasýnda yer alan Çukurova Holding’in Yönetim Kurulu Baþkaný Mehmet Emin Karamehmet’ten neden en ufak bir ses çýkmýyor, kendi þirketini krizden çýkartacak adýmlar atmýyor? Batma tehlikesine karþý bugüne kadar Çukurova grubu bir adým atmýþ mýdýr? Grup tarafýndan bu konuda neler yapýlmýþtýr kamuoyu bunlarý da bilmek istiyor.
YABANCILAR DEÐÝL, ÝZMÝRLÝ ÝÞADAMLARI ALSIN
Ancak sonuç ne olursa olsun, nasýl bir reçete sunulursa sunulsun bir þekilde BMC’nin, METAÞ’ýn akýbetine uðramasýna izin verilmemelidir. Kurumun Ýþ Bankasý ile anlaþmýþ olmasý krizi dindirir mi? Alýnan kredi can suyu olur mu? Doðrusu bundan da emin deðilim. Bu varlýðýmýzýn yabancýlara satýlmasýna da karþýyým. Eðer satýlacaksa da Ýzmirli iþadamlarý bir araya gelerek bu iþletmeyi ülke ekonomisine ve Ýzmir’e kazandýrmalarý yerinde olacaktýr diye düþünüyorum.