Böcekler

Yanýlmýyorsam 1991 yýlýydý. Cumhurbaþkaný Turgut Özal Kürt sorununu konuþmak için beni Köþk’e davet etmiþti. Günlerden pazardý ve Özal buluþmanýn çevreden fark edilmemesi amacýyla memurlarýn Köþk’te olmadýðý bir günü seçmiþti. Salonda beklerken Özal geldi ve ilk iþi radyoyu biraz yüksek bir sesle açmak oldu. Bunu dinlemelere karþý yaptýðýný söyledi. Bugünlerde de Baþbakanýn çalýþma ofisinde bir yere dinleme cihazýnýn yerleþtirildiði ortaya çýktý. Bir ülkede cumhurbaþkaný ve baþbakan da dinleniyorsa iki sonuç çýkarabiliriz. Birincisi ülkedeki farklý bir güç en yüksek ve seçilerek gelmiþ kiþileri dinleyebiliyor. Ýkincisi ülkenin her yaný bu gücün yerleþmesi için uygun bir duruma getirilmiþ. Yani bu güç ülkedeki tüm kurumlarý ya kontrol etmekte ya da onlarý etkisiz hale getirebilmektedir. Þu soruya cevap aradým: Ülkemizin istihbaratý bu gücün dinleme faaliyetlerini engelleyecek kadar güçlü deðil mi? Yani bu kurum da onun kontrolünde mi? Teþkilatýn baþarýlarý hakkýnda bir bilgimiz yoktu. Kamuoyuna iki operasyon açýklanmýþtýr. Biri 12 Mart’a sebep olan gizli örgütün faaliyetleri, ikincisi bir daire baþkanýnýn yabancý bir servise gizli bir rapor verirken yakalanmasýdýr. Bu olaylarda rol aldýðým için durum hakkýnda bilgi sahibiyim. Gizli örgüt, teþkilat tarafýndan bilinip bir görevliye onun takip etmesi istenmemiþtir. Casus görevli teþkilatýn kendi faaliyetleri içinde yakalanmamýþtýr. Teþkilatta görevli bir kiþi bu zatýn faaliyetlerinden þüphe duymuþ ve onu üst kademeye bildirmiþtir. Yani bu eylem teþkilatýn deðil bir kiþinin faaliyetleri ile gerçekleþmiþtir.

***

Ýstihbarat örgütleri bir ülkenin güvenliðinde en önemli kurumdur, bir ülkenin güvenliðini ordu saðlar diyebilirsiniz. Þüphesiz ordu çok önemlidir. Eðer istihbaratýnýz yeterli ölçüde güçlü deðilse ülkeyi koruyarak baþa getirdiði sivil hükümet baþka bir gücün etkisinde kalabilir.

Tarihimizde kazandýðýmýz baþarýlar devletimizi güçlü saymamýza neden oldu. Acaba galip devlet Ýngiltere herhangi bir müdahalede bulunmadý mý? Görünüþe göre Ýngiltere dýþarýda kaldý ve hiç müdahale edemedi. Acaba devletimiz kurulurken Ýngiltere burada güçlü bir ekonomik yapý býraktý mý? Bu kiþileri nasýl tanýmlayacaðýz? Baþka bir ülkeye baðlý olduðunu söylersek þu cevabý verirler: Biz olmasaydýk baþka ülkeler de ekonomimize girerlerdi ve çok odaklý bir yönetim kurmak zorunda kalýrdýk. Bunlar arasýnda anlaþmazlýk çýkarsa halkýmýzý ikiye böler ve birbiriyle çatýþýrdý. Þimdi ve geçmiþte yaþadýðýmýz öðrenci olaylarý bunun bir örneðidir ve kýþkýrtmalarla harekete geçirilen genç enerjiler toplumda gerilimler yaþanmasýna neden oluyor. Protesto diye anýlan eylemler genele yayýlma stratejisi sekline dönüþtürülmeye  çalýþýlýyor.

Dünyada baðýmsýz olmak kolay deðildir ve 200 civarýnda baðýmsýz ülkenin olduðu bir hayaldir. Bir ülkede egemenliði sadece hükümete baðlarsak hata yaparýz. Yabancý güçler ekonomiyi, eðitimi, kontrol edebilirler. Bu uzun zaman içinde gerçekleþtiði için farkýna varýlmaz. Her farklý kanat kendi görüþlerinin ülkeye yararlý olduðunu söyler, oysa bunlarýn çoðu ülkeyi geri býraktýrýr.

Yapacaðýmýz þey güçlü bir istihbarat örgütüne sahip bir yönetim oluþturmaktýr. Aydýnlar güçlü bir devlet yapýsýnýn oluþmasýna yardým etmelidir. Güçlü devlet halka karþý deðildir aksine devletiniz güçsüzse siz baðýmsýz bir ülke deðilsiniz.