Bosna’dan bakýnca YÖK’ün pozitif gündemi

Yükseköðretim Kurulu (YÖK) Baþkaný Prof .Dr. Gökhan Çetinsaya, III. Uluslararasý Balkanlar Konferansý’nýn açýlýþýna katýlmak ve bir dizi resmi temasta bulunmak üzere geçen hafta Bosna’daydý. 10-11 Eylül 2013 günleri kendisine eþlik ettim. Hayli yoðun ve verimli bir program oldu.

Türkiye yükseköðretimi son yýllarda bir normalleþme yaþadý. Hükümet ve toplumla çatýþan bir YÖK yok artýk. Kendine ait bir gündemi var YÖK’ün.

Uluslararasýlaþma

Çetinsaya’nýn çok önem verdiði üç konu var: Uluslararasýlaþma, doktora mezunu sayýsýný artýrmak ve üniversitelerin kalitesini yükseltmek. Bu çerçevede, yurtdýþýna giden ve Türkiye’ye gelen öðrenci ve öðretim elemaný sayýsýný artýrmaya çalýþýyor. Geliþmeler de oldukça sevindirici.

Geçen yýl Türkiye üniversitelerindeki toplam uluslararasý öðrenci sayýsý 32 binden 44 bine yükseldi. Bu büyük baþarýnýn arkasýnda, YÖK’ün üniversitelerin önünü açmasý, üniversitelerin özverili bir þekilde konuyu sahiplenmesi ve Baþbakanlýk Yurtdýþý Türkler ve Akraba Topluluklar Baþkanlýðý’nýn yürüttüðü Türkiye burslarý var.

Çetinsaya, Türkiye ile yakýn iliþkide olduðumuz ülkeler arasýndaki öðrenci ve öðretim elemaný deðiþimini kolaylaþtýrmak için Mevlana Deðiþim Programý’ný geçen yýl baþlattý. Bosna’da ziyaret eðitimiz üniversitelerde programýn hayata geçtiðini ve öðrencilerin gelip gitmeye baþladýðýný duymak, sevindirici.

Bosna gündemi

Çetinsaya’nýn programý çerçevesinde Bosna-Hersek Federal Eðitim ve Bilim Bakaný, Saraybosna Üniversitesi, Tuzla Üniversitesi ve Bihaç Üniversitesi rektörleriyle görüþtük. Bakan, Bosna-Hersek’te tüm üniversitelerin merkezi bir yere baðlý olmamasýndan kaynaklý koordinasyon eksikliðinden þikayetçi. Bakan, Bologna Sürecinden de rahatsýz. Sürecin gereksiz bürokrasi ürettiðini düþünmekte.

Bosna’da Türkiye kökenli müteþebbislerin kurduðu iki üniversite var. Ziyaret ettiðimiz Uluslararasý Saraybosna ve Burç üniversitelerinin her ikisinin de, çok çeþitli ülkelerden öðrencileri var. Bakan’ýn aktardýðýna göre, Bosna’da özel üniversitelerin kalitesine iliþkin yaygýn bir güvensizlik olduðu halde, Türkiye kökenli üniversiteler kendini kabul ettirmiþ.

Protokol enflasyonu

Tuzla Üniversitesi rektörü, birkaç yýl önce Türkiye’den gelen rektörlerle toplu görüþtüklerini ve ortak bir kurul oluþturduklarýný aktardý. Rektörün hayýflandýðý konu, kurulun bir daha toplanmamasý. Diðer rektörler de, iþbirliðine hazýr olduklarýný ve özellikle doktora eðitimi konusunda Türkiye’den destek beklediklerini ifade ettiler.

Bosna ve Türkiye üniversiteleri arasýnda çok sayýda protokol imzalanmýþ ama bunlarýn çoðu maalesef kaðýt üzerinde kalmýþ. Ýyi örnekler de var: Ýstanbul, Sakarya, Ondokuz Mayýs ve Bülent Ecevit Üniversiteleri ziyarette sýk duyduðum isimlerden.

TÝKA Bosna-Hersek Koordinatörü Dr. Zülküf Oruç, Bosna’daki üniversite ve resmi kurumlarla çok güzel baðlar kurmuþ. Kendisinden sürekli övgüyle bahsedildi.

Türkiye’ye artan ilgi

Bosna’da Türkiye’ye ve Türkçe’ye artan bir ilgi söz konusu. Örneðin, Saraybosna Üniversitesi Türkoloji Bölümünde geçmiþte 10 civarýnda öðrenci varken, þimdi 60 öðrenci varmýþ. Türkçeye artan bu ilgiye raðmen kurumsal iliþkilerin zayýf olmasýndan þikayetçi Bosnalýlar.

Yaz aylarýnda öðrencilerinin pratik yapmalarý için Türkiye’de bir eþ üniversite ayarlayamamýþlar. Türkçeyi yaygýnlaþtýrma amacý taþýyan ve Saraybosna’da da bir þubesi olan Yunus Emre Enstitüsü’nün bu tür konularda daha pro-aktif olmasýný bekliyorlar.

Yurtdýþýndaki öðrenciler dertli

Çetinsaya, yurtdýþý ziyaretlerinde Türkiye kökenli öðrencilerle de bir araya gelmeye özen gösteriyor. Bosna’da da onlarý dinledi. En önemli sorun, YÖK’ten diploma denkliði almanýn zorluðu. Öðrenciler; týp, diþ hekimliði, mühendislik ve eðitim gibi alanlarda denklik için gereken seviye tespit sýnavlarýný ve yapýlýþ biçimini sorguladýlar.

Denklik ve uluslararasý öðrenci ve öðretim üyesi hareketliliðini etkileyen diðer hususlarýn gözden geçirilmesi, Çetinsaya’nýn gündeminde.

Bu vesileyle Kurban Bayramýnýzý tebrik ederim.