Böyle salak liste görmedim!

Kemal Bey azýcýk müsaade etse, farklý konularda da fikrimizi beyan edeceðiz.

Durmuyor maalesef.

Durduramýyoruz.

Hani bayramýn nispeten sakin” ortamý olmasa, Türkiyenin en iyi 100 romaný” baþlýðýyla sunulan garabet listeyle ilgili düþüncelerimi yazma imkâný bulamayacaktým.

Söylemesi ayýptýr, iyi bir edebiyat okuru olduðumu düþünüyorum. Yine söylemesi ayýptýr, yayýn dünyasýný” izlerim, kim ne yazmýþ, azýcýk bilirim.

Hürriyet gazetesinin ilgili birimlerince hazýrlanan En iyi 100 Türk romaný” listesini görünce, biraz heyecanlandým... Sevindim de... Arada sýrada böyle yararlý iþler de yapmak gerekiyor.

Listeyi incelerken, Bakalým, Bahaedin Özkiþiyle Tarýk Buðraya bu defa da yer vermeyecekler mi?diye düþündüðümü hatýrlýyorum.

Evet, tam da düþündüðüm gibi, Tarýk Buðra listede yer almýyor...

Milli mücadeleyi, ezberlerimizin dýþýndaki bir sosyoloji üzerinden izleyen/anlamaya çalýþan, kayda deðer tespitlerin yer aldýðý o güzelim  Küçük Aðaromaný yok. Büyük Naþit’in (yani Nahitin) tiyatro serencamýný anlatan “Ýbiþ’in Rüyasý”da yok.

Hürriyet’in kültür servisi çalýþanlarýve onlarýn akýl danýþtýðý çok bilmiþ eleþtirmenler, Bahaeddin Özkisi” diye birini duymamýþlar.

Bahaeddin Özkiþi’nin, Dostoyevskiyen” bir ruhla kaleme aldýðý Sokakta” romanýyok ama yeteneksiz bir yazar olan, çok satmasý dýþýnda ayýrýcý bir özelliði bulunmayan Ayþe Kulin’in sýralamaya dahi girmeyecek Vedasývar.

Elif Þafak var, Mustafa Miyasoðlu yok.

Mustafa Miyasoðlu’nun ihtilaçlarýyla var olmaya çalýþan Beþir Güner’ini (KaybolmuþGünlerin kahramanýný)tanýmayan kültür editörleri ve onlarýn akýl danýþtýðý çok bilmiþ eleþtirmenler, Yaþar Kemal’in neredeyse bütün romanlarýný koymuþlar listeye. Boþ yok.

Sabahattin Ali’nin üçromaný var. Üçü de listede... “Ýçimizdeki Þeytanne kadar kötübir romandýr oysa

Listenin baþýný, rahmetli Kemal Tahir’in “þekavet devrimciliðidiye dalgasýný geçtiði “Ýnce Memedçekiyor elbette. Hiç þaþýrtýcý deðil. (Kemal Bey bu eseri çok sever...)

Madem “Ýnce Memed”var, þekavet devrimciliðine en esaslý eleþtirileri yönelten Rahmet Yollarý Kesti” niye yok?

Refik Halit Karay var mý?

Müfredatta Zorunlu Refik Halit dersi” olarak yer alacak/yer almasý gerekli Refik Halit Karay... Yok! Sürgün” yok, “Çeteyok ama iyi bir öykücü olan, baþka da bir þey olmayan Sait Faik’in baþarýsýz iki “roman denemesi” var.

Emine Iþýnsu? Yok...

SevinçÇokum?

Böyle birini duymamýþlar bile.

Safiye Erol? Yok...

Ýsmini dahi anmayacaðýnýz yeteneksiz yazarlarýn sýradan” bile sayýlmayacak ideolojik” sayýklamalarý var ama Kadýköyü’nün Romaný”yok, Ciðerdelen” yok.

Hadi Tarýk Dursun K. gözden kaçtý diyelim.

Peki, Abbas Sayar?

O da yok...

Nazým Hikmet var ama...

Bir þair olan, þiirleri dýþýnda bir deðere tekabül etmeyen Nazým Hikmet, Türkçenin en kötü romanlarýndan biri olan Yaþamak Güzel Þey Be Kardeþimle girmiþ listeye...

Bilge Karasu’nun Gecesi tamam, son tahlilde romantanýmýna uygun bir eser...Peki, Göçmüþ Kediler Bahçesinin ne iþi var o listede?  Hürriyet’in kültür servisi çalýþanlarý ve onlarýn akýl danýþtýðý çok bilmiþ eleþtirmenler, “öykü”yle romanarasýndaki farký bilmiyor. Döne döne okunmasý gereken “Göçmüþ Kediler Bahçesi”ni roman” sanýyor. Ya listeyi 100’e tamamlamak için bu salaklýðý yaptýlar, ya da düpedüz cahiller.

Salaklýk bununla sýnýrlýdeðil... Turgut Özakman’ýn “Þu Çýlgýn Türkleradlýbelgesel” çalýþmasýný da “roman” sanýyorlar.

Hadi Rasim Özdenören’le ve Mustafa Kutlu’yu kendi kalýplarýna uygun görmediler. Görmezler... Mustafa Kutlu’nun, ayný zamanda “roman”olarak da kayda alýnacak uzun öykülerinden haberdar deðiller... Mustafa Necati Sepetçioðlu’nu da duymadýlar...

En iyi 100 Türk romanýlistesi yapýlýr da, Hüseyin Rahmigirmez mi yahu?

Bu ne özensizlik...

Bu ne cehalet...

Hatta bu ne terbiyesizlik!

Haa, þarkýcý, besteci, piyanist, þantör, yönetmen, senarist, gazeteci Zülfü Livaneli iki dev eseriyle yer alýyor listede.

Hayýrlý uðurlu olsun da, D. Mehmet Doðan üstadýmýzýn da dediði gibi, bu salak” listenin yeri dahi gazete sayfalarý deðil, çöp sepetidir!