Amacýmýz Spielberg’den daha iyi bir film seçmek”... Cannes Film Festivali’nin Semaine de la Critique / Eleþtirmenlerin Haftasý bölümünün Jüri Baþkaný, Portekizli yönetmen Miguel Gomes böyle buyurdu! Festival süresince günlük yayýnlanan Le Film Français dergisine verdiði söyleþiden herkes durumu öðrendi. Benim de üyesi olduðum Eleþtirmenlerin Haftasý Jürisi de mecburen resmi misyonunu en iyi filmi seçmekten Spielberg’den daha iyi bir film seçmeye doðru geniþletti! Bu akþam Cannes’da yapýlacak olan ödül töreninde Gomes’in yaný sýra meslektaþlarým Neil Young, Dennis Lim ve Alex Vicente ile birlikte sanýrým misyonumuzu baþarýyla tamamlamýþ olacaðýz.
Eleþtirmenlerin Haftasý bölümünün sloganý “Le nouveau souffle de cinema / Sinemanýn taze soluðu”dur. Bu yýl da Charles Tesson yönetimindeki ekip yedi uzun, on kýsa metrajlý filmi yarýþmaya seçti. Bize düþen yedi ülkeden yedi genç yönetmenin sinemaya attýklarý ilk adýmlarý deðerlendirmek, hangisinin daha
yetkin bir filme imza attýðýný
kararlaþtýrmak.
Üslup denemesi yapanlarýn yanýnda bir öykü anlatmayý hedef alan düzeyli çalýþmalardan oluþuyor seçkimiz: Kanada - Quebec’ten Sébastien Pilote imzalý “Le Demantelement”, Arjantin’den Agustín Toscano & Ezequiel Radusky imzalý “Los Duenos”, Ýngiltere’den Paul Wright imzalý “For Those in Peril”, Hindistan’dan Ritesh Batra imzalý “The Lunchbox”, Rusya’dan Yury Bykov imzalý “The Major”, Fransa’dan David Perrault imzalý “Nos heros sont morts ce soir” ve Ýtalya’dan Fabio Grassadonia & Antonio Piazza imzalý “Salvo”.
***
Bu akþam ödülümüzü verdikten sonra arkamýza yaslanýp Peter Greenaway, Jean Luc Godard ve Edgar Pera’nýn üç boyutlu çektikleri filmlerden oluþan kapanýþ filmi “3x3D”yi izleyebiliriz! Gerisini Spielberg düþünsün!
Eðer geriye kalan altý yarýþma filminden Abdellatif Kechiche’in “La Vie d’Adele Chapitre 1&2”, “Alexander Payne’in “Nebraska”, James Gray’in “The Immigrant”, Arnaud des Pallieres’in “Michael Koolhas”, Jim Jarmusch’un “Only Lovers Left Alive” ve Roman Polanski’nin “Venus a la Fourrure”ü arasýndan bir baþyapýt, en azýndan Altýn Palmiyeli film imajýna uygun bir film çýkmazsa vay haline!
Salý günkü yazýmda da belirttiðim gibi güzel ve etkileyici filmler yok deðil ama herkesin “iþte Altýn Palmiye” diyebileceði filmi hala izlemedik... Zeki Müren’in de giysilerini vb. örnek aldýðý Amerikalý þovmen - piyanist Liberace’nin hayatýný anlatan Soderbergh filmi “Behind the Candelabra” gayet eðlenceli, Michael Douglas’ýn performansý da çok iyi ama sýradan bir ticari film formatýnda! Altýn Palmiye için yarýþtýrýlacaðýna Yarýþma Dýþý bölümde gösterilmesiyle yetinilecek bir film...
Soderbergh’ün filmografisi iniþli çýkýþlý olduðu için “Behind the Candelabra” bir düþkýrýklýðý sayýlmaz, hatta iddia ettiði gibi emekli oluyorsa edepli bir jübile sayýlýr. “Drive” ile bence hiç hak etmediði bir En Ýyi Yönetmen ödülü kazanan Nicolas Winding Refn’ýn “Only God Forgives”i ise çok film izleyen, Uzakdoðu sinemasýndan çok etkilenen bir ergenin çalýþmasýný andýrýyor. Eðer referanslarý art arda sýralamakla bir film dili oluþturulabilseydi duvarlara yan yana ve üst üste yapýþtýrýlan afiþler de güncel sanat enstalasyonu sayýlýrdý! Valeria Bruni Tedeschi’nin bir burjuva ailesinin yoksullaþmasýný ve yalnýzlaþmasýný anlattýðý “Un Chateau en Italie” filminin yarýþmaya alýnmasýnýn ise festival ekibinin kurnaz planý olduðundan kuþkulanýyorum: Niye kadýn yönetmen filmi seçmiyorsunuz sorgusuna sonsuza dek nokta koymak için! Çadlý yönetmen Mahamet Saleh Haroun “Haykýran Adam”daki baþarýsýný “Grisgris”de tekrarlayamayýþýna ise içtenlikle üzüldük. Film endüstrisi içinde anti-kolonyalist bir sese þiddetle ihtiyaç var...