Bu daðdaki karlar erimez

Nefes’ten sonra terör sorununu odaðýna alan ikinci film Dað gösterime girdi. Ýki askerin hayatta kalma savaþýný anlatan Dað’ýn finali izleyiciyi gözyaþýna boðuyor.

HEP eleþtirdik Türk sinemasýný; kendi dertlerine bakamayan, bu ülkenin insanýnýn duygularýna dokunamayan bir sinema olduðu için... Tabii bunun türlü nedenleri vardý. Her þeyden önce Türk entelektüelinin toplumdan kopuk olmasý, kendi ayaklarýnýn üzerinde durmayý becerememesi bunlarýn en büyük sebebiydi. Niye sizce koskoca Osmanlý tarihiyle ilgili 1990’lardan sonra bir tane adam gibi film çekilemedi? Niye Türk milletinin Orta Asya’dan Anadolu’ya göçü anlatýlamadý? Bu milletin Müslümanlýðý kabul ediþ hikayesi niye beyaz perdeye aktarýlamadý? Modern Türkiye’nin doðuþu, Kurtuluþ Savaþý hala diþe dokunur bir þekilde görselliði ve hikayesiyle sinemada niye yok? Hadi hepsini geçtim bu ülkenin kanayan yarasý Güneydoðu Anadolu’da yaþananlar ve verdiðimiz binlerce þehidin hiç mi hikayesi yapýlmaz sinemada? Yapýlmaz! Niye biliyor musunuz? Çünkü kalburüstü sinemacýlarýmýz bu konularý iþlediklerinde faþist damgasý yiyeceklerinden korkar ve kategorize edilmek onlarýn en kötü rüyasýdýr. Entelektüel kesim ne yazýk ki bu tür filmlere böyle bakar. Yani kendi tarihinden utanan bir aydýnlar sýnýfý var.

HÝÇBÝR ÞEY ABARTILI DEÐÝL

Bütün bu daralmýþlýða karþý 2009 yýlýnda Levent Semerci’nin Nefes filmi ortaya çýktý. Entelektüel kesim bu filme sýrtýný döndü. Ama izleyici seyretti ve hakkýný teslim etti. Dað filminin de ayný kaderi paylaþacaðýný düþünüyorum. Filminin baþarýsý çekimlerinde deðil. Özellikle Nefes ile karþýlaþtýrdýðýmda görüntü yönetmenliði açýsýndan büyük bir baþarý olduðunu söyleyemem ama senaryo ve karakterlerin derinliðinde baþarýlý. Üstelik filmin öyle bir anlatýmý var ki size kaba bir þekilde propaganda yapmýyor. Mesela Nefes filminde Atatürk’ün heykelini kucaklayan asker ve komutanýn uzun diyaloglarý, propaganda filminin en belirgin özelliklerini sergiliyordu. Dað filminde ise iki gencin karakteri öylesine doðru ve doðal iþleniyor ki bu filmdeki hiçbir þeye abartý diyemezsiniz. 2009 yýlýnda Büþra filmiyle tartýþmalar yaratan Alper Çaðlar, Dað ile kariyerinin þimdilik en baþarýlý üretimini yapmýþ.

Konusu kýsaca þöyle: Keçiörenli Bedir otoriteyle problemli bir gençtir. Sivil hayatta yaþadýðý bütün sýkýntýlar askerde mislisiyle fazla yaþanýr ve askerliði iki yýl uzar. Oðuz ise Ýstanbullu zengin aile çocuðu. Bedelli askerlik yapabilecekken bunu kendine yediremez ve kýsa dönem olarak askere gider. Ýkisi de sýnýr karakolunda ayný bölüktedirler. Birbirlerinden hiç hoþlanmazlar ve takýþýrlar. Kavga eden gençler bozulan bir anteni onarmak için daða beraber çýkmak zorunda kalýr. Dört kiþilik ekip pusuya düþer. Artýk Bedir ile Oðuz’un hayatta kalmak için beraber davranmak dýþýnda kurtuluþlarý yoktur. Filmin baþrolünde oynayan Ufuk Bayraktar ve Çaðlar Ertuðrul’un performanslarý filmin baþarýsýnýn en büyük sebepleri. Özellikle Ufuk Bayraktar her filmde daha da büyüyor. Keçiörenli Bedir karakteriyle sadece Zeki Demirkubuz’un dilinden anladýðý bir oyuncu olmadýðýný kanýtladý. Ýyi yönetmen, iyi oyuncu ve iyi senaryo bir araya gelince bir de içinde yürek olunca tadýndan yenmez bir film ortaya çýkmýþ. Dað filmi tabii ki siyasi duruþu olan bir yapým. Bu filmi sadece daðda yaþananlarý Türk askerinin tarafýndan anlattýðý için eleþtirenlere þunu soruyorum. Bahoz filminin finalinde köye dönen genç daðlarý gösterip “Tek çýkýþ orasý” dediðinde yazýlarýnýzda susmadýnýz mý? Bunun tersi olunca niye eleþtiriyorsunuz? Bu yurdun sýnýrlarý içindeki her evden bir evlat daða çýkmaz ama Kürdüyle, Türküyle neredeyse her evden bir evlat askere gider. Bu film de iþte o insanlarýn sinemasýdýr. Teþekkürler Alper Çaðlar. Teþekkürler Ufuk Bayraktar. Teþekkürler Çaðlar Ertuðrul...

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen VE SENARÝST: Alper Çaðlar

OYUNCULAR: Çaðlar Ertuðrul, Ufuk Bayraktar, Mesut Akusta, Fýrat Doðruloðlu

TÜR: Aksiyon

YAPIM: 2012, Türkiye, 90 dakika

Vizyondakiler

MOSKOVA’NIN ÞÝFRESÝ: TEMEL

TEMEL Sümela Manastýrý’ndaki þifreyi çözüp hazineyi bulmuþ ve sevdiði kadýna kavuþmuþtur. Gerçekte ise Rus mafyasý bir deðiþ tokuþ sýrasýnda Türk mafyasýyla çatýþmýþ ve o sýrada Temel kazdýðý çukurdan çýkan Rus mafyasýna ait altýnlarý, Sümela’nýn hazinesi zannederek almýþtýr.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Adem Kýlýç

Senarist: Yýlmaz Okumuþ Oyuncular: Alper Kul, Aslýhan Güner, Ruhi Sarý, Salih Kalyon Tür: Komedi

Yapým: 2012, Türkiye, 100 Dakika

Mutluluk Asla Yalnýz Gelmez

ARKADAÞLARINI ve partileri seven genç bir adam olan Sasha zamanýnýn çoðunu caz kulüplerde gününü gün ederek geçirmektedir. Charlotte ise iki kez evlenmiþ, üç çocuklu, hayatýnda romantizme yer olmayan bir kadýndýr. Film, birbirine zýt bu iki insanýn bir araya geldiðinde neler olacaðýný komedi çerçevesinde konu alýyor.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

 Orjinal adý: Un Bonheur Narrive Jamais Seul Yönetmen ve senarist: James Huth Oyuncular: Sophie Marceau, Gad Elmaleh, Maurice Barthelemy, François Berleand Tür: Fantastik Yapým: 2012, Fransa, 110 Dakika.