Bu yýlýn enleri

Yemek meselesi derya deniz bir konu. Hayatýmýza hemen her gün yemek odaklý yeni bir proje, festival, kitap, blogdahil olmakta.Yemeði kullanarak hýzlý yoldan isim yapmak isteyen de var, herhangi bir konuda fayda saðlamak isteyen de. Bu kocaman dünyanýn içinde yemeðin ruhunu yansýtan, yemek yemenin ötesine taþýyan isimler, projeler iyi ki var. Bir yýlý daha bitirirkensosyal medyasýyla, etkinlikleriyle 2016’daen etkili projeler neydi, kimler fark yarattý, hýzlý bir yýl sonu turu atýyoruz!

EN ÝYÝ PROJE

Amazon Kraliçeleri

Amazon Kraliçeleri, Mardin’in ünlü restoraný Cercis Murat Konaðý Þefi/Sahibi Ebru Baybara Demir ve Harran Kaymakamlýðý’nýn giriþimi ile hayata geçen sosyal kalkýndýrma projesi.Bu projenin amacý Harran’ýn kadýnlarýna umut götürmek ve ekonomik destek saðlamak.Henüz yeni  bir proje olsa da bölgenin uzun dönemli deðiþimine ve geliþimine önemli bir katký saðlayacak gastronomi okulunu hayata geçirmeyi hedefliyor. Birleþmiþ Milletler Kalkýnma Programý’nýn da yer aldýðý gastronomi okulu projesinde Mardin Cercis Murat Konaðý’nýn Þefi Ebru Baybara koordinatörlüðünde, bölgenin mutfak envanterinin çýkarýlmasýný ve bölge ürünlerinin gurme ürünler haline gelmesi amaçlanýyor.

EN ÝYÝ KENTSEL KAZANIM

Bomontiada

Bomonti bölgesinde tarihi bira fabrikasýnýn yeniden iþlevlendirilmesiyle oluþturulan Bomontiada, içinde bir müzik kulübü (Babylon), bir sanat mekâný(Alt Sanat Mekâný), bir fotoðraf galerisi (Leica Gallery Ýstanbul), bir yerel gastronomi marketi (Delimonti), bir brasserie (Monochrome), bir bira imalathanesi (The Populist), etkileþim platformuna (ATÖLYE) ve iki de restorana (Kilimanjaro ve Kiva Bomonti)ev sahipliði yapýyor. Bomontiada, yaratýcý endüstri ekonomisine kültürel alýþveriþler ve üretimlerle katkýda bulunmayý hedefliyor. Bir kültür programýyla desteklenen bomontiada, sakinlerinin ve iþ ortaklarýnýn kültürel aktiviteler, gösterimler, konserler, görsel sanat performanslarý, yemek festivalleri, kreatif iþ toplantýlarý ve daha fazlasýnýn gerçekleþtirilebileceði bir merkez olarak tasarlandý ve böylelikle bence 2016’nýn en iyi kentsel kazaným bölgesi oldu.

EN ÝYÝ YEMEK KÝTABI

Çömezin Mutfaðý/Deniz Yýlmaz

Deniz Yýlmaz henüz 17 yaþýnda,tarifler kolay olsa da dikkat çekecek kadar saðlam bir kitapla aniden karþýmýza çýktý. Elime aldýðýmda kitabý çok beðendim ve yazarý kim diye merak ettim. Kendime sorduðum ilk soru þuydu; 17 yaþ bu nitelikte bir iþ için erken deðil mi? Mutfak iþi yetenek iþi o kesin. Ancak ne kadar yetenekli olursan ol, yemek yapmak söz konusu olduðunda el iþçiliði diye bir þey var. Yemek yapma tekniklerini çözecek zaman bulamadan kýsaca “büyümeden”böyle bir yemek kitabý çýkarmak sýradan bir durum deðil. Deniz’in arkasýnda saðlam bir ekip ve yatýrým var bu belli. Ýyi bir iþ çýkarýlmýþ, hepsini kutlarým. Sonuçta Deniz Yýlmaz bu projeyi yönetecek kapasiteye erken yaþta eriþmiþ, bu kitabý istemiþ ve yapmýþ, baþarýlarýnýn devamýný diliyorum.

EN ÝYÝ ÜRÜN ÝSMÝ

Kallavi Kahve fincaný/Paþabahçe

Bardak tasarým þampiyonluðu olsa Paþabahçe markasýnýn dünya çapýnda ses getirebileceðini düþünüyorum. ‘Ýyi kahveyi, iyi bardakla için’ sloganýyla yine yeni bir fincan tasarlamýþlar. Ürünün, kavisli formu ve daralan tabaný telvenin dibe çökmesini hýzlandýrýyormuþ, þahane.Bu fincanýn Türk kahvesi için yapýldýðýný düþünürsek cam olmasý bence hatalý bir seçim. Ancak ismi müthiþ! Her kimin aklýna geldiyse tebrik ederim. Son yýllarda pek kullanýlmayan “kallavi” kelimesi günlük hayatýmýza keyifli bir þekilde tekrar dahil olmuþ oldu.

EN CÝDDÝ KONU

Gýda Ýsrafý

Geçtiðimiz hafta da yazmýþtým; dünya genelinde yetersiz beslenen 795 milyonun tam 4 katýna tekabül eden gýda israfý söz konusu.

Food Weste Frenzy akýmý, her bireyin çöpünü ayrýþtýrmasý, yiyecekleri bozulmadan sokak hayvanlarýyla paylaþmasý, her restoranýn yiyecek atýklarýný ayýrýp barýnaklara vermesi önem arz etmekte. Hasat edilirken, satýlýrken, dilimlenirken zayi olan malzemelerin deðerlenmesi üretimden, ev tüketimine kadar, tedarik zinciri boyunca yiyeceklerin önemli bir bölümünün çöpe gitmemesi en çok ciddiyetle ele alýnmasý gereken konularýn baþýnda geliyor.

EN ÝYÝ SOSYAL MEDYA HESABI

Foolproof Living.com

Ayþegül Sanford, 15 önce Amerika’ya yerleþmiþ bir turizmci. Beþ yýl öncesine kadar da iþini yapmýþ. Daha sonra ailece Karayiplere taþýnmýþlar tam da o sýralar annesinin vefatý onu depresyonun dibine sürüklemiþ. Eþinin hediye olarak aldýðý fotoðraf makinesi hayatýnda yeni bir sayfa açmýþ. Ýki yýl boyunca dersler almýþ ve böylelikle fotoðrafçýlýða baþlamýþ. Þimdi tüm zamanýný yemek fotoðrafý çekmeye ayýrýyor. Ýç açýcý, kendine özgü tariflerin ve kýsa videolarýnda yer aldýðý sayfasýný ziyaret edin.

EN ÝYÝ KONGRE

Gastromasa/istanbul

Ýyisiyle, kötüsüyle yemek odaklý festival ve kongre bolluðu yaþadýðýmýz bir yýl oldu 2016. Bu yýl “Hikaye” temasý ile gerçekleþen Gastromasa konferansý, katýlýmcý, içerik ve kalitesiyle yýlýnen iyi organizasyonlarýndan biriydi.

Öncelikle zor olaný baþararak, siyasi gündemin karýþýk olduðu bir dönemde dünyaca ünlü þefleri ve gazetecileri  Ýstanbul’a getirebildi, Yabancý basýn Ýstanbul’un yemek yeme alýþkanlýklarýndan söz etti. Gastromasa. Anadolu coðrafyasýnýn mutfaðýný dünyaya tanýtmayý hedeflerken diðer taraftan da dünya gastronomisindeki yeni geliþmeleri Türkiye’de mutfaða gönül verenlere aktarýlmasýna vesile oldu. Ýlham alýncak bu hikayeler bir çok öðrenciye ve aþçýya yeni ufuklar açacaktýr.

EN ÝYÝ YEMEK FESTÝVALÝ

Urla Enginar Festivali

Fýndýðý, kirazý, kayýsýsý, þeftalisi, portakalý... Yurdun hemen her bölgesinde onlarca festival yapýlmakta. Kimi kendi halinde, kimi ülke çapýnda ses getiriyor. Urla Enginar Festivali’ni ön plana taþýyan, tüm festivallere örnek olacak baþka bir mesele var. Baþarýsý rastlantý deðil. Arkasýnda bir akýl ve sýký bir çalýþma var. Nitelikli festivallerin uzun vadede sosyo-kültürel geliþime ivme kazandýrmasý kaçýnýlmaz. Kiþisel hýrslarla idare edilen, para kazanma odaklý festivallerin bir arpa boyu yol alamadýðýný görmekteyiz. Bu festival yaðmurunda, içlerinden bir veya bir kaçý uluslararasý arenada var olacaksa sosyal medya þaklabanlarýndan uzak, gerçek yemek tutkunlarýný iþin içine alarak, il ve ilçe idareleri, yerel yönetimler, üniversiteler, Kültür ve Turizm Bakanlýðý ile yapýlacak iþ birliðiyle gerçekleþmesi, amacýna uygun olarak düzenlenmesi gerekmekte. Ve tabi týpký Urla’da olduðu gibi operasyonun baþýndaki kiþi veya kiþilerin yaptýðý iþe gönül vermesi.

EN BÜYÜK GURUR

GAZÝANTEP

UNESCO tarafýndan gastronomi alanýnda 'Yaratýcý Þehirler Aðý”içine dahil edilen Gaziantep, hepimiz için büyük bir gurur kaynaðý oldu.Birleþmiþ Milletler Eðitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) toplam 33 ülkeden 47 kentini "Yaratýcý Þehirler Aðýna" aldý. 2014 yýlýndan bu yana toplam 116 kentin katýlýmýyla kurulan “Yaratýcý Þehirler Aðý” gastronomi alanýnda sadece sekiz kenti kabul etmiþti.. Gaziantep bu listeye dokuzuncu kent olarak kabul edildi. Yaratýcý Þehirler Aðý "el sanatlarý ve halk sanatý", "dizayn", "sinema", "gastronomi", "edebiyat", "müzik" ve "görsel sanatlar" alanýnda gerçekleþtiriliyor.

EN ÝYÝ ÜRÜN

Palivor Çiftliði/Pancar Cipsi

Emre ve Kerem Oral kardeþlerin profesyonel iþ hayatýný býrakarakhayallerini gerçekleþtirdikleri Palivor, özet olarak Kýrklareli’nde bir çiftlik kurmaya karar vermeleriyle hikayeye baþýyor. Mimar kardeþ olan Kerem Oral özel bir proje hazýrlayarak çiftlik arazisi üzerinde on ev, ahýrlar ve dað evlerinin olduðu büyük bir proje çiziyor. Kardeþi için özel tasarladýðý “Günýþýðý” isimli ev uluslararasý bir ödül alýr. Çiftliðe yerleþtikten sonra yöre halkýnýn ürettiði ürünlerin kalitesini ve zenginliðini görürler. Ancak ürünlerin pazarlanmasýnda ciddi yanlýþlýklar görürler. Bu büyük eksiklikler, kardeþleri üreticiyi desteklemeye daha kaliteli üretim yapma ataðýna geçirir.
 
Aslýnda hikaye 2011 yýlýndan beri süre geliyor, Yerel ve küçük üreticilerin niþ ürünlerini doðru pazarlayaraksektörde en büyük markalarýn yanýnda raflarda yerini aldýlar ama onlarý hafýzamýza asýl kazýyan, bu yýlki yeni ürünleri pancar cipsleri oldu.

 

EN ÝYÝ MENÜ

Rocca/Raffles Ýstanbul

 

Bu yýl Ýstanbul’da restoranlar gerçekten çok iyi menülerle karþýmýza çýktýlar. Zorlu Center’ýn içinde yer alan Rocca, Executive Chef Omar Mosquera Mallen önderliðinde, “Akdeniz Brasserie” konseptini hazýrlamýþtý. Bu yýl devam edecek mi bilmiyorum, umarým eder.

 

Geçtiðimiz yýl Güney Avrupa’danÝtalya, Fransa; Kuzey Afrika’dan Tunus, Fas, Doðu Akdeniz’den ise Lübnan, Mýsýr, Yunanistan ve Türk mutfaklarýnýn en önemli lezzetleriyle derlenen menüleri gerçekten çok iyiydi.