Bulgaristan borçlanmasý ile emeklilik

Türkiye’ye göçe zorlanmýþ vatandaþlarýmýza SGK tarafýndan borçlanma imkaný getirilmiþtir. Bulgaristan vatandaþlýðý devam etse bile bu hizmetten faydalanabilirler. Bulgaristan Hizmet Borçlanmasýndan kendi isteði ile Bulgaristan'dan Türkiye'ye gelenler faydalanamaz.

5754 sayýlý Kanunun 79 uncu maddesi ile 3201 sayýlý Kanuna eklenen geçici 6'ncý maddede, sosyal güvenlik sözleþmesi imzalanmamýþ ülkelerden 1/1/1989 tarihinden 8/5/2008 tarihine kadar zorunlu göçe tabi tutulduktan sonra Türk vatandaþlýðýna geçenlerin geldikleri ülkedeki hizmetlerinin borçlanma yoluyla deðerlendirilmesi imkaný getirilmiþtir.

Bulgaristan Hizmet Borçlanmasýndan yararlanabilmek için;

1) 1/1/1989 tarihinden 8/5/2008 tarihine kadar geldikleri ülke tarafýndan zorunlu göçe tabi tutulmuþ olmak,

2) Zorunlu göçten sonra Türk vatandaþý olmak,

3) Türkiye’de ikamet etmek,

4) 2022 sayýlý Kanun dahil Türkiye’de sosyal güvenlik kuruluþlarýndan gelir ve aylýk almamak,

5) Geldikleri ülkedeki çalýþma sürelerini belgelendirmek,

6) Bulgaristan Hizmetlerini Borçlanma Talep Dilekçesi ile yazýlý istekte bulunmak,

7) Teblið edilen borç miktarýný üç ay içinde ödemek,

þartlarý aranmaktadýr.

5754 sayýlý Kanunla yapýlan düzenleme ile Bulgaristan’dan 1/1/1989 - 8/5/2008 tarihleri arasýnda zorunlu göçe tabi tutularak ülkemize gelenlere, borçlanmanýn genel kuralýnýn aksine Bulgaristan’da o ülke vatandaþý iken geçirdikleri çalýþma süreleri için borçlanma hakký tanýnmýþtýr.

Kanunun geçici 6'ncý maddesinde borçlanma kapsamýnda yalnýzca çalýþma süreleri gösterildiðinden, bu çalýþma süreleri arasýnda veya sonunda boþta geçen (çalýþýlmayan) sürelerle ev kadýnlýðýnda geçen süreler, borçlanma kapsamý dýþýnda tutulacaktýr.

Bu ülkeden kendi istekleri ile gelerek Türk vatandaþlýðýna geçenler zorunlu göç kapsamýnda olmadýklarýndan dolayý, bu kiþilerin belirtilen kapsamda geçen sürelerini borçlanma talepleri reddedilecektir.

T.C. Kimlik Numarasý ile Nüfus ve Vatandaþlýk Ýþleri Genel Müdürlüðünün Kimlik Paylaþým Sisteminden Kurumca yapýlacak sorgulama sonucunda vukuatlý nüfus kayýt örneðinde “….. tarihli ve …. sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ve 2510 (veya 5543) sayýlý Ýskan Kanununa istinaden Türk vatandaþlýðýna alýnmýþtýr” ibaresi bulunanlar için, ayrýca zorunlu göçe tabi tutulduklarýný belgelendirme koþulu aranmayacaktýr.

Ancak, nüfus kayýtlarýnda bu þekilde ibare bulunmuyorsa ilgililerden bu ibarenin nüfus kayýtlarýna iþlenmesi için baþvuruda bulunmalarý istenecektir. Ayrýca, zorunlu göçe tabi tutulduklarýna iliþkin kamu kurum ve kuruluþlarýndan temin edilecek bir belgenin Kuruma ibrazý halinde de borçlanma iþlemi sonuçlandýrýlacaktýr.

Bulgaristan’dan temin edilen ve Türkiye’de yeminli tercüme bürolarýnca çevirisi yapýlmýþ hizmet belgesi ile Türkiye’deki nüfus kayýtlarýnda ad ve soyadý yönünden farklýlýk bulunmasý halinde, ilgiliden isim deðiþikliðini gösteren nüfus müdürlüðünden onaylý bir belgenin de Kuruma verilmesi talep edilecektir.

Kanunun geçici 6'ncý maddesinde borçlanma kapsamýnda yalnýzca çalýþma süreleri gösterildiðinden, bu çalýþma süreleri arasýnda veya sonunda boþta geçen (çalýþýlmayan) sürelerle ev kadýnlýðýnda geçen süreler, borçlanma kapsamý dýþýnda tutulacaktýr.

Baþvuru sahiplerinin Türkiye’de ikamet adresleri Kimlik Paylaþým Sisteminden kontrol edilecek, kaydý bulunmayanlardan, muhtarlýklardan alýnacak Ýkametgah Belgesi talep edilecektir. Ayný zamanda Türk vatandaþlýðý ile birlikte Bulgaristan vatandaþlýðý devam edenler de söz konusu yasa ile getirilen düzenlemeden yararlanacaklardýr.

Diðer ülkelerden kendi istekleri ile ülkemize gelen soydaþlarýmýz (örneðin Ahýska veya Afgan Türkleri gibi) Ýskan Kanununa göre iskana tabi tutulmuþ olsa bile, zorunlu göç nedeniyle ülkemize gelmedikleri için bunlarýn borçlanma talepleri reddedilecektir.