Politika belirlenirken her sorun ayrý ayrý ele alýnýr ve çözüm üretilir. Bazen bulunan çözüm hedefe ulaþamaz. Birçok kere yaptým dediðiniz þey ters sonuçlar verir. Buradaki yanlýþlýk her olayýn ayrý deðerlendirilmesi ve buna çözüm aranmasýdýr. Bir ülkedeki geliþmeler tamamen birbirinden ayrý olmaz ve bazen bir soruna çözüm uygularken baþka olduðu düþünülen baþka bir sorun büyür.
Bu durum çözümü bir bütün olarak ele almadan yanlýþ yapýlabileceðidir. Olaya yanlýþ teþhis koymak da yanlýþ tedbirler alýnmasýna neden olur ve problem çözülecek yerde büyütülür. Mesela günümüzde siyasette Ýslam içindeki mezhep farklýlýklarý bir çatýþma nedeni haline geldi. Gerçekte birileri tarafýndan bir politika uygulanmakta ve din bir araç olarak kullanýlmaktadýr. Öyle ki uygulayýcýlar, kendi politikalarýný dinin bir gereði olarak sunarlar ve bir araç olarak kullanýldýðý düþünülmez. Bu metotta sadece din kullanýlmaz, millete baðlýlýk duygusunun istismarý da çatýþmaya uygun bir araçtýr. Geçmiþte ülkemizde de bu araç çok kullanýlmýþ ve zararlý sonuçlar yaratan eylemler vuku bulmuþtur.
***
Bir ülkenin kendisini yönetmesi için dýþarýdan müdahale amacýyla kurulmuþ yapýlarýn etkisizleþtirilmesi gerekir. Bu güçler ülkeleri çok iyi yönettiklerini ve baþka bir gücün egemenliðinin zararlý olduðunu söylerler. Bunlarýn etkisizleþtirilmesi iþlemi yasalara ve dünyada egemen olan görüþe karþý çýkarak yapýlmamalýdýr. Bunlarýn en önemli aracý halkýn karþý çýkmasý istenmeyen inanç ve düþüncelerdir. Mesela ülkemizde devletin kuruluþundaki görüþler kutsal sayýlýr ve onlarýn istediði biçimde yorumlanýr. Geçmiþteki olaylar o günün þartlarýnda gerçekleþmiþtir ve halkýn yapýlanlarý savunmasý için bazý deðiþiklikler yapýlmýþ olabilir.
Etkin siyaset, geleceði bilerek yapýlan ve önemli etkenlerin rolünü hesaba katmakla mümkündür. Mesela ekonomi siyasette en çok kullanýlan bir araçtýr. Bu konudaki geliþmeleri önceden tahmin edip tedbir almak baþarýsýzlýðý engeller. Mesela son zamanlarda Ortadoðu’ da yaþanan çatýþmalar petrolün kontrolünü saðlamak amacýna yöneliktir. Ancak bu konuda saðlanan baþarý çok anlamsýz hale gelebilir. Son günlerde yeni bir enerji kaynaðý konusunda araþtýrmalar yapýldýðý ve bu konuda baþarý saðlanacaðý yazýlýyor.
Bir süre önce yazdýðým bir yazýya bir mizah bölümü ekledim ve “ Yakýn zamanda Ýngiltere Kraliçesi ülkemize gelecek ve Osmanlý’dan ele geçirdiði topraklarý teþekkür ederek iade ettiðini söyleyecektir. Bu olumlu saydýðý davranýþa bir de görev yükleyecek ve eski vatandaþlarýmýzýn en önemli gelir kaynaðýný kaybettiklerini ve bundan sonra ihtiyaçlarýný bizim karþýlamamýz gerektiðini söyleyecektir” diye yazmýþtým. Maksadým enerji kaynaklarýna baðýmlý gelir elde eden ülkelerde petrol tükendiðinde gelecekte ne olacaðý hakkýndaki tahminimi ifade etmekti. Yani insanlýðýn doðadaki bir maddeye mahkum olmasýnýn, o maddenin bitmesi ile kendi sonunun geleceði anlamýna gelir diye düþünmemdi. Ýnsanlar günümüzdeki uygarlýk düzeyinde enerjisiz yaþayamazlar. Mevcut teknolojinin çoðu enerji için petrol kullanýyor petrolün tükenmesi durumunda yeni enerji kaynaklarý devreye girecektir þüphesiz. Ancak bu gün petrol kaynak ve sevk yollarýný kontrol etmeyi baþaran ülkeler diðer ülkelerle rekabette öne geçecektir.
Ortadoðu’da bu rekabet halindeki güçler, bölge ülkelerinde kimi zaman din kimi zaman soy farklýlýklarýný kullanarak halk içinde çatýþmalar çýkarýp yönetimleri zora sokmuþlar kendi istedikleri çýkarlarýna uyan yönetimleri iþ baþýna getirmeye çalýþmaktadýrlar. Çatýþma çýkarýlmaya çalýþýlan ülkelerin yöneticileri evrensel hukuk kurallarý içinde yapýlan dýþ müdahaleleri önceden görüp muhtemel tehlikeleri bertaraf edecek politikalarla halklarýný yönetmek zorundadýrlar.