Çaðan Irmak’ýn son filmi Unutursam Fýsýlda, Babam ve Oðlum ile Issýz Adam’dan sonra en fazla giþe yapacak filmi. Türk Hafif Batý Müziði’ne ve onun unutulmaya yüz tutmuþ icracýlarýna bir saygý duruþu.
Çaðan Irmak çok önemli bir yönetmen Türk sinemasý için. Filmleri çok giþe yaptýðý için deðil, Nuri Bilge Ceylan’ýn baþýný çektiði baðýmsýz sinemaya saðlam bir alternatif yarattýðý için. Onun sinemasý Yeþilçam’ýn idealize edilmiþ duygusallýðý ile beraber Türk toplumunun bütün deðiþimlerine raðmen içinde taþýdýðý çocuksu naifliði sergilediði için önemli.
Mustafa Hakkýnda Herþey ile baþlayan macera Babam ve Oðlum ile zirveye vurmuþken Issýz Adam ile sinemada çok da seslendirilmeyen bir sýnýfýn psikolojik ve sosyolojik çýkmazlarýný ortaya koydu. Issýz Adam bu anlamda çok da irdelenmedi ama toplumu sarstýðý da bir gerçek. Ýnsanlar kimilerini filmden yola çýkarak ýssýz adam olarak niteledi, böyle bir kimlik ortaya çýktý. Sonra Karanlýktakiler, Prensesin Uykusu, Dedemin Ýnsanlarý ve Tamam Mýyýz? geldi. Dedemin Ýnsanlarý dýþýndaki diðer üç filmin Çaðan Irmak’ýn ruhunun kývrýmlarýnda dolaþan filmler olduðuna inanýyorum. Normal izleyicinin çok da haz alabileceði veya içselleþtirebileceði filmler deðildi. Sinemasal deðerleriyle ilgili deðil, direkt izleyicinin durumuyla ilgili geri dönüþ aldý.
Bu hafta vizyona giren Unutursam Fýsýlda ise tarz ve etki olarak Babam ve Oðlum ile Issýz Adam’ýn devamý olacak nitelikte. Genel izleyicinin etkileneceði, göz yaþlarýyla alkýþlanacak ve Türk sinemasýnýn diline alternatif olacak bir yapým. Bazý filmler kendi içinde büyük tezatlar taþýr. Unutursam Fýsýlda da benim için öyle bir yapým. Her þeyden önce Türk Hafif Batý Müziði’ne bir saygý duruþu var filmde. Filmin en çarpýcý ve konuþulmasý gereken yönü bu. Bizim gibi hafýzasýz toplumlar için Türk sinemasýnýn en önemli etkisi bunlar olmalý. Biraz arkaya dönüp bakabilmeli. Arkaya bakýþ sadece darbelerle hesaplaþma veya politize olma anlamýnda da olmamalý. Bir de toplumun sosyolojisi, psikolojisi var.
KENAN DOÐULU ÝMAJI
Biz 1970’lerde ne yiyorduk, ne dinliyorduk? Seyrettiklerimizin dinlediklerimizin duygu dünyamýzdaki yansýmalarý nelerdi? Bu anlamda Çaðan Irmak, Kenan Doðulu ile mükemmel bir çalýþma ortaya çýkarmýþ. Sadece film için þarkýlar bestelemiþ, sözler yazmýþ Doðulu. Filmdeki parçalarý dinlediðimde benim kafamdaki Kenan Doðulu imajý da deðiþti. Filmin eminim soundtrack’i çýkacaktýr. Merakla bekliyorum. O dönemin Ýstanbul’da nasýl yaþandýðý, gençlerin hayatý, biraz bizim de yaþ itibarýyla ucundan yakaladýðýmýz güzellikler... O zaman bakýyorsunuz ki dünyanýn geri kalanýndan çok da farklý deðiliz. Filmi seyrederken “Nerede o insanlar” demeden yapamadým.
DÖRT MUHTEÞEM KADIN
Filmin kadrosunda iki genç oyuncu var ki beni kendilerine hayran býraktý: Farah Zeynep Abdullah ile Gözde Çýðacý sanki Hollywood’tan gelmiþler, Türk sinemasýnýn içine düþmüþler. Her ikisi de perdeye çýktýklarý andan itibaren film baþkalaþýyor. Karþýlarýnda oynayan Mehmet Günsür ise bence büyük hayal kýrýklýðý. Filme o kadar büyük absürtlük katýyor ki onun oynadýðý sahnelerde sanki bir tiyatro seyrediyorum. Tarýk karakterinin hem gençlik halini hem de olgunluk halini canlandýrýyor Günsür. Makyajla veya baþka tekniklerle Günsür’ü gençleþtirmiþler. Ama ya bakýþlar. Günsür’ün bütün yaþý ve olgunluðu ne yazýk ki bakýþlarýnda. Onlarý da deðiþtiremiyorsunuz. Filmin en zayýf halkasý ne yazýk ki. Demin bahsettiðimiz iki genç kýzýn mükemmel performansýnýn yanýnda iki tane devlet gibi kadýn diyeceðimiz, muhteþem isimlere sýra geldi: Iþýl Yücesoy ile Hümeyra Farah, Zeynep Abdullah ile Gözde Cýðacý’nýn yaþlýlýðýný canlandýrýyor. Dört kadýn karakterin baþarýlý performansý beni Çaðan Irmak’ýn onlarýn oyunculuðuna yoðunlaþtýðýný düþündürüyor. Çünkü hepsi birbirinden mükemmel.
Filmde genç oyuncular Farah Zeynep Abdullah ve Gözde Çýðacý’nýn olgunluk dönemini Hümeyra ve Iþýk Yücesoy oynuyor.
Son olarak da filmin kýsa bir özetini yazayým, Ayperi ve Tarýk küçük bir kasabada kaderin bir araya getirdiði iki gençtir. Kalbinin en derininde saklanan müzik aþký, Tarýk’la birlikte Ayperi’nin karþýsýna dikilir. Herkesten saklý hayaller, Tarýk’ýn besteleri ve Erhan’ýn desteðiyle zirveye giden bir yolculuða dönüþür. Ayperi, Tarýk ve Erhan’ýn Ýstanbul’daki þöhret dolu hayatlarý, onlarý hayallerinden uzaklaþtýrýr. Ayperi, günün birinde kendini kasabasýna bir bavulla dönerken bulacaktýr...
Filmin Künyesi