Çalýþanlar dikkat! Yýllýk izin hakký deðiþti

Bir süre önce TBMM’de kabul edilen 6704 sayýlý Kanun’la çalýþma hayatýnda bazý önemli deðiþiklikler yapýldý. 6704 sayýlý Kanun Cumhurbaþkanýmýz sayýn Recep Tayyip Erdoðan tarafýndan onaylanýp Resmi Gazete’de yayýnlandýktan sonra yürürlüðe girecek.

Malum, yaz geliyor. Yazla birlikte çalýþanlar da yýllýk izin kullanmaya baþlayacaklar.

Ýþ Kanunu’nun 56. maddesine göre, yýllýk ücretli izin iþveren tarafýndan bölünemez. Baþka bir ifadeyle, yýllýk izin süresinin iþveren tarafýndan sürekli bir þekilde verilmesi zorunludur.

Yýllýk ücretli izin hakký; kýdemi 1 ila 5 yýl olan iþçiye (5 yýl dahil) 14 gün, 5 yýldan fazla 15 yýldan az olan iþçiye 20 gün, 15 yýl ve daha fazla olan iþçiye de 26 gün olarak uygulanýyor.

Yýllýk izin kullanýmýnda en önemli sorunlardan birisini iznin en fazla üç parça halinde kullanýlma zorunluluðu oluþturuyordu. Öyle ki, iþçinin talebi olmasýna raðmen izin üç parçadan fazla kullanýlamýyordu. Ýþte 6704 sayýlý Kanun bu sorunu çözdü.

Buna göre daha önce yapýlan düzenlemede yýllýk izin süreleri, taraflarýn anlaþmasý ile bir bölümü on günden aþaðý olmamak üzere en çok üçe bölünebilmesi þeklindeydi. Ancak esneklik ile ilgili deðiþiklik yapýlarak, “Yýllýk izin süreleri, taraflarýn anlaþmasý ile bir bölümü 10 günden aþaðý olmamak üzere bölümler hâlinde kullanýlabilir” olarak düzenlenmiþtir.

Buna göre, yýllýk izin süresinin bölünmesinde taraflarýn anlaþmasý yanýnda tek bir þartýn gerçekleþmesi gerekmektedir. Bu þart yýllýk izin süresinin bir bölümünün 10 günden az olamayacaðýdýr.

Örnek vermek gerekirse, 14 günlük yýllýk izne hak kazanan iþçinin bu süreyi 10+1+1+1+1  þeklinde kullanabilecek.

Burada bir hususu daha belirtmekte fayda var. Hafta tatili ve ulusal bayram genel tatil günleri izinden düþülmez. 

65 yaþ aylýðýna zam geldi

Sosyal Yardýmlaþma ve Dayanýþma Vakfý (SYDV) tarafýndan muhtaç olduðuna karar verilen 65 yaþýný doldurmuþ T.C vatandaþlarýna aylýk baðlanmaktadýr.

Sosyal güvenlik kuruluþlarýnýn herhangi birisinden her ne nam altýnda olursa olsun bir gelir veya aylýk hakkýndan yararlananlar ile uzun vadeli sigorta kollarý açýsýndan zorunlu olarak sigortalý olunmasý gereken bir iþte çalýþanlar, nafaka baðlanmýþ veya nafaka baðlanmasý mümkün olanlar veya 2828 sayýlý Sosyal Hizmetler Kanunu hükümlerine göre harçlýk ödenenler hariç olmak kaydýyla, Sosyal Yardýmlaþma ve Dayanýþma Vakýflarý tarafýndan muhtaç olduðuna karar verilen 65 yaþýný doldurmuþ Türk vatandaþlarýna, muhtaçlýk hâli devam ettiði müddetçe (2.332) gösterge rakamýnýn memur aylýk katsayýsý ile çarpýmýndan bulunacak tutarda aylýk baðlanacaktýr. Bu kapsama girenlerden, her ne nam altýnda olursa olsun kendisine ve eþine ait her türlü gelirler toplamý esas alýnmak suretiyle, kiþi baþýna düþen ortalama aylýk gelir tutarý asgari ücretin aylýk net tutarýnýn 1/3’ünden fazla olanlar ile ayný tutardan fazla gelir saðlamasý mümkün olan kimseler muhtaç kabul edilemez ve kendilerine aylýk baðlanamaz.

65 yaþýn tespitinde, doðum tarihlerinde yapýlmýþ düzeltmeler nazara alýnmaz.

Aylýk tutarý belirlenen gösterge rakamýnýn memur katsayýsý ile çarpýmý sonucu bulunacak tutar kadardýr. Gösterge rakamý 1.620 iken 2.332’e yükseltilmiþtir. Bu durumda 2016 yýlý verilerine göre 65 aylýðý miktarý þöyle: 2016 yýlý memur katsayýsý: 0.088817

Gösterge sayýsý 1.620 için aylýk tutarý: 143.88 TL

Gösterge sayýsý 2.332 için aylýk tutarý: 207.12 TL

Buna göre 65 aylýðýnda yapýlan zam miktarý 63.24 TL olmuþtur.