Halime Sürek KAHVECÝ
Halime Sürek KAHVECÝ
Tüm Yazýlarý

Çalýþtýrýn beyin kaslarýnýzý

Türkiye’de çocuklara sadece odaklanma sorunu için yýlda 600 bin kýrmýzý reçete yazýlýyor. Çocuklarýnýzýn beyin hücrelerini artýramazsýnýz ama deðiþtirebilir ve problem çözme gücü verebilirsiniz. Brain Fit Studio zihin egzersiziyle çocuklarda görülen sosyal uyum ve dikkat eksikliði gibi sorunlar çözülebiliyor.

 

Okul, birçok çocuk için bir dönemin kapýlarýný açarken bazýlarý için de baþ etmek zorunda olduklarý zorluklara yenilerinin eklenmesi anlamýna gelebiliyor. Dikkat eksikliði ve hiperaktivite bozukluðu (DEHB) nedeniyle eðitim hayatýnda birçok sorun yaþýyorlar. Sýnýflarýnda yerinde duramayan çocuklar, sürekli öðretmenleri tarafýndan uyarýlýyor, arkadaþlarý onlarý dýþlýyor ve küçük yaþlarda baþarýsýzlýk hissiyle karþýlaþýyor. Bazý testlerin de devreye girdiði bu süreçte ebeveynleri bekleyen kimi sýkýntýlar da var. Çocuklarý sadece matematik becerileri ya da zeka seviyesi üzerinden deðerlendiren testler birçok uzman ve eðitimci tarafýndan ‘yetersiz’ bulunuyor ve yeni deðerlendirme yöntemleri geliþtiriliyor. 2001’de Singapur’da geliþtirilen ve kýsa bir süre önce Türkiye’de de uygulanmaya baþlanan Brain Fit Studio da bunlardan biri. Birçok test çocuklarýn sadece içinde bulunduðu durumu ya da zeka seviyesini ortaya koyarken Brain Fit Studio’da kullanýlan ‘CogMap’ (Cognitive Map/ Biliþsel Harita) testi çocuðun sosyal ve duygusal alandaki durumunun belirlenmesini de saðlýyor.

BÜTÜNCÜL YAKLAÞIM ÖNEMLÝ

Uygulama hakkýnda görüþlerine baþvurduðumuz klinik psikolog Halil Güngör, þunlarý söylüyor:

“Çocuðu bütün olarak ele alýyoruz. Hatta ailelerin çocuðu nasýl gördüðünü ortaya koymak için onlarý da sürece dahil ediyoruz. Sizin çocuðunuzu nasýl gördüðünüz ve onun kendine yönelik deðerlendirmesi arasýndaki eþleþme, sosyal uyumu gösteriyor. Bazen anne babalar çocuklarýna, onlarýn kaldýramayacaðý benlikler giydiriyor. Bizim istediðimiz çocuðun gerçekliðini ortaya koymak ve geliþime açýk olduðu yönleri tespit edip bunu saðlayacak eðitimler vermek.”

Güngör, 7-16 yaþ aralýðýndaki çocuklarýn en büyük sýkýntýsýnýn odaklanamama olduðunu belirterek “Saðlýk Bakanlýðý verilerine göre geçen yýl çocuklara 600 bin kýrmýzý reçeteli ilaç yazýlmýþ. Bu ilaçlarýn yan etkileri de var. Ergenlik, ikinci doðum gibidir. Bedenen ve zihnen yenilenme oluyor. Amacýmýz çocuk gerçekten hiperaktif bile olsa ilaç almadan hiperaktivitesini kontrol altýna alabilmesi ve zihinsel geliþimini tahribata uðratmadan gerçekleþtirebilmesi” diyor.

Çocuklar öncelikle sosyal-duygusal, dikkat, iþitsel, görsel ve psikomotor beceri alanlarýnda deðerlendiriliyor. Güçlü ve zayýf yönleri ortaya konuyor ve ihtiyaçlarýna göre, onlara özel programlar hazýrlanýyor. Beyin hücreleri çoðalamadýklarý halde deðiþim gösterebiliyorlar ve programlar da bu özelliði geliþtiriyor.

FUTBOLU NEDEN SEVMÝYOR?

Psiko motor beceriler ölçülürken çocuðun el yazýsý hýzýna da bakýlýyor. Motor becerileri yetersiz olan çocuklar, genelde ‘sakar’ olarak biliniyor. Bu çocuklarýn futbol ya da basketbolu sevmediðini, sevse bile izlemeyi ya da kaleci ve defans gibi hýzlý karar almayý gerektirmeyen alanlarda oynadýðýný söyleyen Uzman Psikolog Halil Güngör, “El becerisi ve refleksler, ayný zamanda hýzlý karar verebilme becerisini de gösteriyor” diyor. Testin ardýndan 18 sayfalýk bir rapor hazýrlanarak ‘hareket, görsel, iþitsel, odaklanma ve duygusal zeka’ baþlýklarýný taþýyan programlardan çocuða özel bir süreç oluþturuluyor.

FAYDASINI GÖRDÜ ÝÞE KOYULDU

BraIn Fit Studio’nun Þiþli þubesini açan Esra Zarakol’un 16 yaþýna giren oðlu ilkokula baþladýðý yýl dikkat eksikliði hiperaktivite bozukluðu tanýsý almýþ. “Yýllarca psikolog, psikiyatrist gezdik. Ýlkokul ikide ilaç kullanmaya baþladý. Ta ki Brain Fit Studio ile tanýþana kadar” diyen Zarakol, þöyle devam ediyor:

“Ben baþlangýçta ilaca þiddetle karþý çýktým. Ama bize tavsiye eden psikiyatr ‘Bakýn bu çocuðun elinde deðil. Okulda yerinde duramayacak, sýnýfýn düzenini bozacak. Öðretmeni devamlý kýzacak, arkadaþlarý arasýnda tu kaka olacak. Baþarýsýzlýðý öðrenecek’ dedi. Ýlaçla odaklanabilmeyi ve sorumluluk alabilmeyi öðreneceðini söyledi. Henüz küçük bir çocukken baþarýsýzlýk duygusu yaþamasýn diye oðlum, okula gittiði her gün bir ilaç kullandý. Her yarýyýlda en az teþekkür aldý. Öðretmenlerin çok sevdiði çocuk oldu.”

Zarakol, oðluna yapýlan CogMap testi sonuçlarýný okuyunca oðlunun sorununu tam olarak öðrenmiþ. “Ben onu vurdumduymaz zannederken, meðer o duyduðu sesler, heceler üst üste bindiði için anlayamadýðýndan tepki vermiyormuþ” diyor. Oðlunun ilacý býraktýðýný, ders notlarý düþse de karnesinde zayýf olmadýðýný, her þeyden daha önemlisi mutlu ve daha özgüvenli hale geldiðini büyük bir keyifle anlatan Zarakol “Meðer içten içe her gün ilacý içmekten dolayý strese giriyormuþ. Þimdi çok mutlu almadýðý için” diyor. Zarakol, oðlunda gördüðü bu iyileþmeyi daha fazla çocukla paylaþabilmek ve ebeveynlere de yardýmcý olmak için kariyerini bu alana kaydýrdýðýný da sözlerine ekliyor.