Salt farklýlýklardan oluþan bir dünyada, hiç kimsenin anlaþýlýr bir þeyler söylemesinin pek mümkün olmayacaðý bilinen bir doðrudur; öyle bir dünyada sözgelimi, yol iþaretleri bahsinde her doðrunun diðer doðrulardan eþsiz biçimde farklý olduðuna dair bir cümle kurmak bile mümkün olamayacaktýr.
Ýçinde bulunduðumuz durumun siyasal taleplerini karþýlayacak þekilde farklýlýklarýmýzý ortaklaþtýrmak ve sorunlarý dile getirip, tatminkar cevaplar üretmek üzere ortak zeminler inþa etmek için bir tartýþma yürütmek galiba artýk daha fazla erteleyebileceðimiz bir görev gibi durmuyor. Son 6 yazý ile yapmaya çalýþtýðým þey, çatýþma ve çözüm süreçlerinin kompleks yapýsýna iþaret ederek, deneyimlediðimiz kimi olgulara nedensellik zinciri içinde yaklaþýp, bir çerçeve çizmek için bazý tespitler yapmaktan ibaretti.
Çatýþma ve çözüm süreçlerinin taraflarý, dostlarý, düþmanlarý, imkanlarý, yöntemleri ve çözüm sistematiðinin kapasiteleri hakkýnda, yakýn tarihimizin kimi dönemeçlerini tekrar hatýrlatarak bir tür hafýza tazelemesi yolunu tercih ettim.
Yeni bir dönem için yeni politikalar oluþturma zaruriyeti belirgin bir siyasal davranýþ haline gelirken, Kürt meselesinin salt güvenlik siyasetinin ekseninde dondurulmasý hem beklenemez hem de özü itibariyle sorunun kendisine de bir hayrý dokunamaz. Siyasal özü rafa kaldýrýlmýþ bir Kürt meselesinin meyvelerini þiddet biçiminde vereceðinden artýk kuþku duyulmuyor. Zaten 40 yýldýr þiddetin kahredici çýkmaz sokaklarýnda sürünen bu sorunun ekonomik maliyetlerinin yýkýcýlýðý bir tarafa, büyük insan kayýplarýyla oluþturduðu maliyet artýk katlanýr gibi durmuyor.
Kürt realitesini tanýmak derken, esas itibarýyla ne demek istediðimizi açýk, belirgin, anlaþýlýr bir dil ile ifade etmek, geçmiþ dönemlerin baþarýsýz deneyimlerinden çýkardýðýmýz net bir sonuç karakteri taþýmak zorunda. Kürt realitesini tanýmak demek, Kürt sorununun siyasal realitesini tanýmak olarak ifade edilmelidir. Bu sorun tarih içinde oluþmuþ istikrarlý bir siyasal sorundur. Özü siyasidir, çözümleri de doðal olarak siyasi olmak zorundadýr.
Kaldý ki bu sorun 1990 yýlýndan bu yana bir siyasi parti tarafýndan þiddetin gölgesinde, þiddet ve siyaset ikiliði ekseninde sahipleniliyor. Belki de sahiplenmek hafif bir deyim olur, bu sorun bu siyasi parti tarafýndan kelimenin tam anlamýyla bir siyasi tekele dönüþtürülmüþ durumda. Reel siyasetin içinde ve reel siyasetin imkanlarýndan faydalanarak oluþturulan bu ‘’siyasi gerçeklik’’ 7 Haziran seçimlerinde kendi zirvesini aþarak elde ettiði siyasi gücü ‘seni baþkan yaptýrmayacaðýz” apolitikliði ile içine düþtüðü þiddet þehveti nedeniyle, bu büyük imkaný heba ettiðini bile anlayamýyordu.
Eðer bir sorun siyaset zemininde milyonlarca oy devþirebiliyorsa, her seçimde varlýðýný güçlendirip yeniden tahkim ediyorsa, burada durup meseleye daha ciddi bir biçimde dokunmakta fayda vardýr. Hiçbir siyasi parti bir boþluktan gelmez ve yine hiçbir siyasi parti bizimle bir boþlukta karþýlaþmaz. Herkes bir yerlerden gelir ve bagajýnda bir anlamlar bavulu taþýr.
Burada yapýlacak en öncelikli þey bu durumu anlamaya çalýþmaktýr. Büyük bir kitle sizin varlýðýnýza ve siyasi retoriðinize raðmen siyasi tercihini baþkalarýndan yana yapýyorsa, geriye izlenecek iki yol kalýr: Birincisi; doðru bir siyasi program önererek ve ikna çabasý içine girerek doðrudan rýza üretmek -ki bu uzun ve çok meþakkatli bir yoldur. Doðrudan ideolojik, politik, kültürel ve ekonomik alanlarda yoðunlaþtýrýlmýþ bir mücadele gerektirir. Ve sonuç almak da her zaman mümkün olmaz.
Ýkincisi; o partiyi doðuran siyasal sebepleri doðrudan sahiplenmektir. Deyim uygunsa sözkonusu rakip siyasi partiyi avadanlýksýz býrakmaktýr. Sorunun ontolojik karakterine ve sorunun siyasallaþmýþ özelliklerine uygun olan siyasal çözüm programlarý üretmektir. Farklýlýklarý aynýlaþtýrmadan ortaklaþtýrmak olarak özetleyebileceðimiz, özgün çözüm politikalarý yapýlandýrmaktýr.
Kürt meselesi bugün kendisini sorunlaþtýrdýðý özellikleri itibariyle iki farklý siyasal çözüm programýný zorunlu olarak dayatmýþ durumda: Birinci program bütün Kürt parti, sivil toplum kuruluþlarý ve kanaat önderlerini de kapsayacak þekilde, Kürt sorununun siyasal çözümü için çerçeve oluþturma faaliyetlerini içermelidir. Ýkincisi Kürt sorununun þiddet dinamiklerini de kapsayacak þekilde yürütülecek þiddetsiz bir Türkiye programý olmalýdýr. Bu iki program birbirinin alternatifi deðildir, biri yek diðeri uðruna pazarlýða tabi tutulamaz, ertelenemez ve diðerine devredilemez.
Dip not; Fransa’nýn Nice þehrinde Zehirli irin yine nefret ve kötülük saçtý. DAEÞ artýk insan türüne ait bir olgu deðil. Çünkü bu dünyada bir insan diðer insanlara bu vahþeti yaþatmaz.