Artýk kaçýþý olmayan bir tartýþmanýn içindeyiz..
Hükümet modeli konusunda artýk bir karar aþamasýndayýz..
Bu, karar dediðimiz ise sadece ve sadece mevcut kafa karýþýklýðýnýn giderilmesinden ibaret..
Adý baþka, kendi baþka olan sistemin yerine oturmasýndan söz ediyorum..
Evet aynen de öyle..
Adý baþka, kendi baþka..
Ne kuþ ne de deve yani..
Bize mevcut sistemin parlamenter sistem olduðunu söylüyorlar sürekli..
Savunurken de böyle savunuyorlar..
“Biz parlamenter sistemin devamýndan yanayýz” diyorlar..
Sanýyorlar ki, ortada bir parlamento varsa sistem parlamenter oluyor..
Deðil iþte..
Türkiye’de sistem teorik olarak 2007 Referandumu’ndan bu yana, pratik olarak da 2014’teki Cumhurbaþkanlýðý seçimlerinden bu yana ‘Yarý Baþkanlýk’týr..
Böyle kalacaksa ona göre bir düzenleme yapýlmasý, deðilse, nasýl deðiþeceðinin tartýþýlmasý gerekir.
***
Düzenlemeden kastým ise muhalefetin iddia ettiði gibi Cumhurbaþkanýnýn yetkilerinin arttýrýlmasý deðil. Bilakis.. Belki de daha da azaltýlmasý.
Ve belki de Baþbakan ile ve parlamentoyla paylaþtýrýlmasý..
Bakmayýn siz, ‘baþkanlýk gelirse tek adam rejimi olur’ tezviratlarýna..
Bu halinden daha fazla yetki hiçbir sistemde olmaz herhalde..
***
Gelin bakalým isterseniz Anayasa’ya..
Mevcut Anayasa’ya göre zaten “Cumhurbaþkaný Devletin baþýdýr”..
Görev ve yetkiler kýsmý bu ifadeyle baþlýyor..
Ve þöyle devam ediyor.. “.....Gerekli gördüðü takdirde, yasama yýlýnýn ilk günü Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde açýlýþ konuþmasýný yapmak, Türkiye Büyük Millet Meclisi’ni gerektiðinde toplantýya çaðýrmak, yasalarý yayýmlamak, yasalarý yeniden görüþülmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne geri göndermek, anayasa deðiþikliklerine iliþkin yasalarý gerekli gördüðü takdirde halkoyuna sunmak..”
Bunlar, yasama yetkileri.. Gelelim yürütmeye..
“... Baþbakaný atamak ve istifasýný kabul etmek, bakanlarý atamak ve görevden almak, Bakanlar Kurulu’na baþkanlýk etmek, dilediðinde Bakanlar Kurulu’nu toplantýya çaðýrmak..” Daha?..
Yürütmeden devam.. “Dýþ temsilci göndermek ve uluslararasý anlaþmalarý onaylamak-yayýmlamak” vs..
Baþka?.. Türk Silahlý Kuvvetleri’nin Baþkomutaný sýfatýyla; “.. Türk Silahlý Kuvvetleri’nin kullanýlmasýna karar vermek, Genelkurmay Baþkaný’ný atamak, Milli Güvenlik Kurulu’nu toplantýya çaðýrmak, Milli Güvenlik Kurulu’na Baþkanlýk etmek, Baþkanlýðýnda toplanan Bakanlar Kurulu kararýyla sýkýyönetim ya da olaðanüstü hal ilan etmek ve kanun hükmünde kararname çýkarmak...”
Daha bitmedi :
“...Yükseköðretim Kurulu üyelerini seçmek, üniversite rektörlerini seçmek, Anayasa Mahkemesi üyelerini, Danýþtay üyelerini, Yargýtay Cumhuriyet Baþsavcýsý ve Yargýtay Cumhuriyet Baþsavcývekilini, Askeri Yüksek Ýdare Mahkemesi üyelerini, Hakimler ve Savcýlar Yüksek Kurulu üyelerini seçmek...”
***
CHP seçmenleri eðer Anayasa’nýn ilgili maddelerine baksa, zaten oy verdikleri partiye sistem deðiþikliði için kendileri bastýrýrdý.
Tek bir hatýrlatma yapayým, gerisini siz düþünün..
Anayasa’nýn Cumhurbaþkanýna verdiði yetkiler böyle.
Bugünkü Cumhurbaþkaný, yüzde 52 oyla doðrudan milletin seçtiði ilk Cumhurbaþkaný.
Bu yetkilerinin tamamýný hakkýyla kullanmak istese, anasýnýn ak sütü kadar helal.
Ama o diyor ki, ‘gelin sistemi regüle edelim ve yetkiyi paylaþalým’..
Kalýn saðlýcakla..