CHP Ýmam Hatip’i ne yapacak?” baþlýklý yazým 23 nisan 2015 tarihini taþýyordu. O tarihten bu yana CHP’nin Ýmam Hatipleri ne yapacaðýna dair tartýþma seçim meydanlarýnda devam ediyor.
CHP lideri, Ýmam Hatiplere yönelik bir kötü niyetleri olmadýðýný iddia ederken, özellikle Cumhurbaþkaný Erdoðan, CHP beyannamesine yansýyan 13 yýllýk zorunlu eðitimin ilk - orta okul kýsmýna tekabül eden 8 yýllýk bölümünün kesintisiz olmasýndan yola çýkarak, bunun 28 Þubat formülü olduðunu, dolayýsýyla Ýmam Hatiplere yönelik bir kumpasý iþaretlediðini meydanlara taþýyor.
Sayýn Cumhurbaþkaný doðru bir tespitte bulunuyor. 8 yýllýk kesintisiz eðitim, ÝHL’lerin orta kýsmýný kapatmak ve týpký 28 Þubat’ta olduðu gibi, ÝHL’leri “Liseden ibaret” hale getirmek demektir.
ÝHL’ler için orta kýsmýn ne kadar hayati önem taþýdýðýný belki Kýlýçdaroðlu bilmiyor olabilir, ama o planý CHP beyannamesine koyanlar herhalde çok stratejik bir iþ yaptýklarýnýn farkýndadýrlar.
Aslýnda CHP’nin ÝHL’lere iliþkin 28 Þubat mantýðýyla düzenlenmiþ imha hesabýnýn asýl yansýdýðý belge, CHP programýdýr.
23 nisan tarihli “CHP Ýmam Hatip’i ne yapacak?” baþlýklý yazýmda asýl o belgedeki ifadeleri naklettim ama görüyorum ki, tartýþmada henüz o belgeye gelinmedi.
CHP programýnda geçen ifadeyi bir kere daha okuyalým:
“Ýmam-Hatip eðitimi, din görevlisi sayýsýna duyulmakta olan ihtiyaç çerçevesinde düzenlenecektir.” (s. 300)
Bu ifade tam da 28 Þubat’ýn ÝHL’lere yönelik operasyonlarýna birebir tekabül eden mahiyet taþýyor. Ki 28 Þubat bana göre ‘Türkiye’de Ýslam çok oldu’dan yola çýkýp geliþtirilen bir ‘Ýslam’ý Azaltma Operasyonu’ olarak özellikle Ýmam Hatipleri biçme amacýna yönelikti. “Eðitim’de Ýslam’ý azaltma operasyonu”nun uygulama alanlarýndan birisi baþörtülü öðrencilere eðitim kapýlarýný kapatmaksa, diðeri ve en önemlisi de ÝHL’lerin nefes borularýný týkamak ve yokoluþlarýný hazýrlamaktý.
Ýsterseniz bu cümleyi 28 Þubat mantýðýný yeniden hatýrlayarak tahlil edelim.
1997 28 Þubat’ýna gelindiði günlerde ÝHL’lere giden öðrenci sayýsý bir hayli yükselmiþti. Veliler çocuklarýnýn bu okullarda okumasýný tercih ediyorlardý. Çünkü bu okul mezunlarý hem her türlü üniversiteye gidiyor, hem de gençlik savrulmalarýnýn yaþanmadýðý bir eðitim ikliminde yaþýyordu. Üstelik üniversite sýnavlarýnda birincilik çýkaracak bir eðitim kalitesinin göstergeleri vardý.
Dönem Refahyol dönemiydi. Refahyol hükümeti, o güne kadar çok rastlanmayan boyutta, Ýmam Hatip kökenli bürokrat tayinlerinde bulunmuþ, bu da medya tarafýndan provokatif haberlere konu edilmiþti. Üniversitelerde ÝHL’den gelen baþörtülü öðrencilerin görünülürlüðü de birilerini rahatsýz etmekteydi.
Ýþte bu zeminin içinden, küresel odaklar, askeri bürokrasi, medya, büyük sermaye ve yüksek yargý iþbirliði ile “Ýslam çok oldu” hükmü çýktý, “Azaltma” operasyonunun liste baþýna da ÝHL’lerin biçilmesi yerleþtirildi.
ÝHL’leri biçmek için bulunan formül, “Ýmam Hatipleri sadece bir meslek lisesi haline getirmek” ve “Bu okullara din görevlisi ihtiyacý kadar öðrenci gidebilmesi”ni formüle etmekti. Bunun için;
-Katsayý uygulamasý geldi ve üniversiteye gidiþ yollarý kesildi.
-8 yýllýk kesintisiz eðitimle orta kýsýmlar kapatýldý.
-Ýmam Hatip mezunlarýnýn katsayýsýz gidebildiði Ýlahiyatlarýn kontenjanlarý düþürüldü.
ÝHL’ler kapatýlmamýþtý ama, neredeyse oraya gidiþin bütün yollarýna hendekler kazýlmýþtý. Netice verdi bu, ÝHL’lerdeki öðrenci sayýsý trajik biçimde düþtü.
Þimdi;
ÝHL’lerin önündeki engeller kaldýrýldý, ve öðrenci sayýsý 1 milyonu buldu. Bu halde bile ÝHL’lerdeki öðrenci sayýsý orta öðretim içinde çok büyük bir pay oluþturmuyor.
Ancak bu bile birilerinde tedirginliðe yol açmýþ olmalý ki, CHP programýnda “Ýmam-Hatip eðitimi, din görevlisi sayýsýna duyulmakta olan ihtiyaç çerçevesinde düzenlenecektir.” ifadesiyle 28 Þubat zihniyeti hortluyor.
Tehdit bu.
Bence her platformda Kýlýçdaroðlu’na “Sizin iktidarýnýzda ÝHL’lerde kaç öðrenci okuyacak? Bu sýnýrlamayý nasýl yapacaksýnýz” sorusu sorulmalý.