Uygarlýðýn saðladýðý olanaklarý, her türlü konforu ve lüksü etik bulmadýðý için reddedip, kendi kendine yeterek, ortama uyum saðlamayý baþararak yaþamaktýr Sinoplu Diyojen’in felsefesi. Atina’ya giderek Anthisthenes’in öðrencisi olan Diyojen, dönemin kentsoylularýnýn deðerlerine tepki gösterir, konvansiyonlara uymaz. Bugünkü tüketim toplumunun vardýðý noktada bir tür anarko-ekolojist olurdu.
Eflatun’un Çýlgýn Sokrates diye adlandýrdýðý nükteli ve hazýrcevap Diyojen’in gündüzleri elinde bir fener ve yanýnda köpekle sokaklarý dolaþýp ‘insan aradýðý’, içinde barýndýðý fýçýnýn önüne dikilen Büyük Ýskender’e “Gölge etme baþka ihsan istemem senden” dediði rivayet edilir... Bugün olsa popüler düþünür Zizek ve etrafýndaki hayran çemberiyle dalga geçerdi ama kendi de fena halde medyatik olacaðý için birçok politikacý barýnaðýna gölge ederdi!
Gezici Festival 18. yýlýnda Diyojen misali! Hem azla yetiniyor hem düzene baþkaldýrýyor! Zaten bunca yýldýr konvansiyonel festivallerin havalý açýlýþ kapanýþ törenlerini etik bulmaz, onlarla göz boyayarak boþa zaman, enerji ve para harcamaz, öncelikle programýn içeriðini doldurur, fenerle film arayýp bulur! Her gittiði kentin dokusuna uyum saðlar, izleyici kitlesini yaratýr, film kültürü aþýlar ya da geliþtirir. Film festivallerinin Diyojenidir!
Ankara Sinema Derneði, bu yýl da Kültür ve Turizm Bakanlýðý’nýn mütevazý katkýsýyla 30 Kasým-6 Aralýk tarihleri arasýnda baþkentte, 7-10 Aralýk tarihleri arasýnda ise Sinop’ta açýyor Gezici Festival’in perdelerini. Ýki yaný da deniz olan eþsiz Sinop’un Valiliði, Belediyesi, Kültür ve Turizm Derneði de geçen yýlki gibi coþkuyla kucaklýyor 18. Festival’i.
Bütçe mütevazý
Bütçesi mütevazý olduðu için geçen yýllardaki gibi Anadolu’da binlerce kilometre yol kat edemese de 18. Gezici Festival’in programý hiç de mütevazý deðil, son derece parlak ve baþarýlý! Türkiye sinemasýnýn en önemli isimlerinden, yalnýz efsanevi bir aktör deðil yönetmen olarak da vizyon sahibi olan Tuncel Kurtiz, Ankara Sinema Derneði’nin en büyük destekçilerinden biridir. Bu yýl da özel bir bölümle katkýda bulunuyor festivale; ‘Tuncel Kurtiz’in Bir Daha Bir Daha Ýzlediði Filmler’i sinemaseverlere sunuyor. Kurtiz, üstün bir yönetmenlik becerisiyle her yönden zengin bir içeriðe sahip, çok katmanlý yapýlarýn birleþtiði güçlü filmleri tercih etmiþ.
Kurtiz’in seçtiði filmlerden Leopar/II Gattopardo, Luchino Visconti’nin Giuseppedi Lampedusa’nýn ayný adlý romanýndan uyarladýðý epik bir klasik. Tarihin çalkantýlý bir deðiþim döneminde insan iliþkilerinin derinliðine odaklanan Leopar, sinema tarihinin de tartýþmasýz en iyi filmlerinden biri.
Bir baþka büyük usta Elio Petri’nin imzasýný taþýyan Her Türlü Kuþkunun Ötesinde Bir Yurttaþ Hakkýnda Soruþturma/ Indagine su un cittadino al disopradiognisospetto ve Alain Tanner’in en sevilen filmlerinden 2000 Yýlýnda 25 Yaþýnda Olacak Jonas/ Jonasquiaura 25 and el’al 2000. Tuncel Kurtiz’in izlemeye doyamadýðý baþka iki film. Yaygýn anlamýyla müzikal olmayan ama müziðin dramatik yapýlarýnýn önemli bir faktörü olduðu Nashville (yönetmen Robert Altman) ve All That Jazz (Bob Fosse) bu bölümü tamamlýyor.
Büyüklere Þili’den filmler
Son yýllarda ataða kalkan Þili sinemasýnýn en yeni örnekleri, ülkemizdeki ilk Larry Jordan Toplu Gösterisi, Ortadoðu yeniden savaþýn eþiðine gelmiþken hazýrlanan Savaþla Büyümek, sanat ve düþün hayatýmýza kitaplar da armaðan eden festivalin yeni yayýnýný destekleyen Üretim Hatasý, geleneksel Kýsa Ýyidir ve Dünya Sinemasý bölümleri, Çocuk Filmleri: Hollanda bölümü ve tabii Türkiye sinemasýnýn yeni yapýmlarý 18. Gezici Festival’de izleyiciyi ‘çýldýrtacak’ programý oluþturuyor.
Gezici Kitaplýk, bu yýl teknoloji ve sinema iliþkisine odaklanýyor. Tül Akbal Süalp ve Burçe Çelik’in yayýna hazýrladýðý, Baðlam Yayýnlarý’dan çýkacak olan Devrim yahut Vasat: Üretim, Deneyim ve Teknoloji baþlýklý kitap Aralýk ayýnda satýþa sunulacak.