Çin usulü kara film

Altýn Ayý ödüllü Ýnce Buz, Kara Kömür  iyi bir kara film. Filmde dedektifin bir suçluyu yoksa  arayýþý, bazen aþýk bir erkeðin bir kadýný takibine dönüþüyor.

Parçalanýp kömür katarlarýna atýlmýþ cesetler... Önsezileri güçlü ama sinirleri zayýf bir dedektif...   Etrafýnda ölüm kol gezen narin ve güzel bir kadýn... Kar ve buz kaplý, yoksul, kentsel mekanlar... Berlin Film Festivali’nde bu yýl Altýn Ayý’yý kazanan Çin usulü kara filmin ana bileþenleri bunlar. Deneyimli yönetmen ve senarist Diao Yinan, bu filmde tipik bir janr filmini ustalýkla kotarmakla birlikte ona bir yenilik katmadan, coðrafi ve kültürel farklýlýk kozunu kullanýyor. Uzakdoðu sinemasýný takip edenler Diao Yinan adýný anýmsayacaktýr. Yönetmen Zhang Yang’ýn katýldýðý her festivalde ödüller kazanan, sevilen filmi Duþ/ Xizao’nun senaristi olarak ün yaptý. Yönetmenlikte de iddiasýný sürdürdü ve üçüncü filmiyle Altýn Ayý kazandý.

Ýnce Buz, Kara Kömür 1999 yýlýnda madencilik yapýlan çok geniþ bir bölgeye daðýlmýþ ceset parçalarýnýn bulunmasýyla baþlýyor. Olayý inceleyen dedektif Zhang Zili,ipuçlarýnýn yetersizliði nedeniyle bir sonuca ulaþamýyor. Ceset parçalarýndan oluþan yap bozu tamamlayamýyor. Zorlu iklim koþullarý da görev baþýnda vurulmanýn travmasýna eklenince kendini içkiye veren dedektif polisliði býrakýyor. Bir güvenlik þirketinde çalýþmaya baþladýktan beþ yýl sonra benzer türde cinayetler iþlenmesiyle mesleki damarý kabarýyor. Ýþlenen ilk cinayetin kurbaný olan adamýn dul eþi Wu Zhizhen’den en baþýndan beri þüphelenen Zhang, onu takip etmeye baþlýyor. Ama bu takip sadece bir dedektifin bir þüpheliyi takibinden ibaret deðil. Bir erkeðin, aþýk olduðu bir kadýný takibi ayný zamanda. Temel Ýçgüdü ya da Aþk Denizi filmlerindeki gibi bir erkek polisin suçlu olma ihtimaline raðmen kadýn þüphelinin cazibesine kapýlmasýný çaðrýþtýrýyor. Wu Zhi Zhen de o narin ve hazin haliyle atipik bir ‘kara dul’.

Diao Yinan bu durumu kendi kültürel kontekstleri içinde deðerlendiriyor. Karakterleri, davranýþ biçimleri, iliþkileri, sosyal çevreyi incelikle kara filmin niteliklerine uyarlýyor. Bu tarz filmlerde adet olduðu üzere ahlakçý olmayan bir yaklaþýmý var yönetmenin, kimse tam anlamýyla iyi ya da kötü deðil. Fonda da ayný incelikte absürt bir mizah var; kurbanlarýn madenci, þüphelinin kuru temizlemeci olmasýndan da anlaþýldýðý gibi!

HAKKINI TESLÝM EDÝYOR

Ýnce Buz, Kara Kömür Altýn Ayý gibi bir ödülü kazanan bir filmden beklenen pýrýltýya sahip deðil ama sinema duygusu güçlü. Soðuðu, ýssýzlýðý, yalnýzlýðý birebir hissettiren, olayýn belirsizliðiyle ürperten bir atmosfer yaratýyor. Bir janr filmi olmasýna raðmen son derece gerçekçi yaklaþýmýyla dikkat çekiyor; buna raðmen merak ve kuþku filmin finaline dek uyanýk kalýyor. Oyuncularýnýn performansý, sanat yönetimi, hele görüntü yönetimi Ýnce Buz, Kara Kömür’ü izlerken insaný çok da sarmasa da irdelerken hakký teslim edilen bir film olarak baþarýya taþýyor.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Orijinal adý: Bai Ri Yan Huo

Yönetmen ve senarist: Diao Yinan

Oyuncular: Liao Fan, Gwei Lun Mei, Wang Xuebing, Wang Jingchun, Wang Yu Ailei

Yapým: Çin, 2014, 106 dakika