Çin usulü kara film

Altın Ayı ödüllü İnce Buz, Kara Kömür  iyi bir kara film. Filmde dedektifin bir suçluyu yoksa  arayışı, bazen aşık bir erkeğin bir kadını takibine dönüşüyor.

Parçalanıp kömür katarlarına atılmış cesetler... Önsezileri güçlü ama sinirleri zayıf bir dedektif...   Etrafında ölüm kol gezen narin ve güzel bir kadın... Kar ve buz kaplı, yoksul, kentsel mekanlar... Berlin Film Festivali’nde bu yıl Altın Ayı’yı kazanan Çin usulü kara filmin ana bileşenleri bunlar. Deneyimli yönetmen ve senarist Diao Yinan, bu filmde tipik bir janr filmini ustalıkla kotarmakla birlikte ona bir yenilik katmadan, coğrafi ve kültürel farklılık kozunu kullanıyor. Uzakdoğu sinemasını takip edenler Diao Yinan adını anımsayacaktır. Yönetmen Zhang Yang’ın katıldığı her festivalde ödüller kazanan, sevilen filmi Duş/ Xizao’nun senaristi olarak ün yaptı. Yönetmenlikte de iddiasını sürdürdü ve üçüncü filmiyle Altın Ayı kazandı.

İnce Buz, Kara Kömür 1999 yılında madencilik yapılan çok geniş bir bölgeye dağılmış ceset parçalarının bulunmasıyla başlıyor. Olayı inceleyen dedektif Zhang Zili,ipuçlarının yetersizliği nedeniyle bir sonuca ulaşamıyor. Ceset parçalarından oluşan yap bozu tamamlayamıyor. Zorlu iklim koşulları da görev başında vurulmanın travmasına eklenince kendini içkiye veren dedektif polisliği bırakıyor. Bir güvenlik şirketinde çalışmaya başladıktan beş yıl sonra benzer türde cinayetler işlenmesiyle mesleki damarı kabarıyor. İşlenen ilk cinayetin kurbanı olan adamın dul eşi Wu Zhizhen’den en başından beri şüphelenen Zhang, onu takip etmeye başlıyor. Ama bu takip sadece bir dedektifin bir şüpheliyi takibinden ibaret değil. Bir erkeğin, aşık olduğu bir kadını takibi aynı zamanda. Temel İçgüdü ya da Aşk Denizi filmlerindeki gibi bir erkek polisin suçlu olma ihtimaline rağmen kadın şüphelinin cazibesine kapılmasını çağrıştırıyor. Wu Zhi Zhen de o narin ve hazin haliyle atipik bir ‘kara dul’.

Diao Yinan bu durumu kendi kültürel kontekstleri içinde değerlendiriyor. Karakterleri, davranış biçimleri, ilişkileri, sosyal çevreyi incelikle kara filmin niteliklerine uyarlıyor. Bu tarz filmlerde adet olduğu üzere ahlakçı olmayan bir yaklaşımı var yönetmenin, kimse tam anlamıyla iyi ya da kötü değil. Fonda da aynı incelikte absürt bir mizah var; kurbanların madenci, şüphelinin kuru temizlemeci olmasından da anlaşıldığı gibi!

HAKKINI TESLİM EDİYOR

İnce Buz, Kara Kömür Altın Ayı gibi bir ödülü kazanan bir filmden beklenen pırıltıya sahip değil ama sinema duygusu güçlü. Soğuğu, ıssızlığı, yalnızlığı birebir hissettiren, olayın belirsizliğiyle ürperten bir atmosfer yaratıyor. Bir janr filmi olmasına rağmen son derece gerçekçi yaklaşımıyla dikkat çekiyor; buna rağmen merak ve kuşku filmin finaline dek uyanık kalıyor. Oyuncularının performansı, sanat yönetimi, hele görüntü yönetimi İnce Buz, Kara Kömür’ü izlerken insanı çok da sarmasa da irdelerken hakkı teslim edilen bir film olarak başarıya taşıyor.

FİLMİN KÜNYESİ

Orijinal adı: Bai Ri Yan Huo

Yönetmen ve senarist: Diao Yinan

Oyuncular: Liao Fan, Gwei Lun Mei, Wang Xuebing, Wang Jingchun, Wang Yu Ailei

Yapım: Çin, 2014, 106 dakika