Çinliler görüyor, bizimkilerin gözü kör

Ýstanbul’un Anadolu yakasýyla Avrupa yakasýný birbirine trenle baðlayan ‘Marmaray’ üzerine yazýp çizilenleri okuyunca “Bize ne yahu?” diyenlerden misiniz? Canýnýzý sýkacak kadar çok sayýda haber ve yorum çýkýyor, biliyorum; ama ne olur, olaný önemsiz bulmayýn...

Marmaraysadece Ýstanbullularý, hatta sadece Türkiye’de yaþayanlarý deðil, Adriyatik’ten Çin’e (Çin Seddi’ne deðil, Çin’e) kadar dünyanýn pek çok ülkesini ilgilendiriyor...

Çin de nereden mi çýktý?

Her gün göz attýðým yabancý gazetelerin baþýnda China Dailygeliyor... Geleceðe þimdiden aðýrlýðýný koymuþ, bunu iddialý görünmeyerek baþarmaya çalýþan Çin’de neler yaþandýðýný, hangi düþüncelerin yeþerdiðini anlamak için...

Orada çýkan konuyla ilgili haberin baþlýðýný birlikte okuyalým: ‘Türk tüneli Çin’e Batý Avrupa’ya ulaþmak için yeni bir yol açýyor’.

Pekin’deki Jiaotong Üniversitesi’nden demiryolu uzmaný bir profesöre danýþmýþ gazetenin muhabiri Zhao Lei, Prof. Yang Hao da, Marmaray’ýn açýlmasý, Avrupa ile Asya arasýndaki demiryollarýna hizmet vermesiyle birlikte, iki kýta arasýndaki seyahat çok kýsalacak” demiþ ve eklemiþ: “Çin’le Batý Avrupa’yý baðlayan Rusya üzerinden geçen mevcut güzergahtan çok daha kýsa; kargo taþýmacýlýðýna da yeni seçenekler sunuyor...”

Batý Avrupa’ya Çin’i baðlayan üç güzergah varmýþ, bunlardan ikisi Sibirya’dan geçiyor, biri de Kazakistan’dan Rusya’ya uzanýyormuþ... Marmaray’la birlikte, Rusya dýþarýda kalacak, Kýrgýzistan, Kazakistan, Azerbaycan, Gürcistan ve Türkiye üzerinden Avrupa’ya ulaþýlabilecekmiþ...

Muhtemelen üçüncü köprüyle birlikte uluslararasý demiryolu geçiþi için Türkiye daha da tercih edilir...

Elin profesörü olaya global gözlükle bakýyor ve Marmaray’a Çin’den þapka çýkarýyor; bizde ise deneme dönemlerinde karþýlaþýlabilecek iþletme hatalarý büyütülerek insanlarýn akýllarý karýþtýrýlýyor... Güzelim projelerin itibarýný sarsarak ne elde etmek isterler, gerçekten anlamakta zorlanýyorum...

Artýk Ýstanbul’un en büyük ulaþým yükünü omuzlamýþ görünen, her gün yüzbinlerce kiþinin kullandýðý, daha önce saatler süren yolculuklarý yarým saate indirmiþ bulunan ‘Metrobüs’ ilk hizmete girdiðinde de aynýsýný yapmýþlardý. O zaman da, tamamen iþletme sürecinin baþlarýnda yaþanabilecek basit hatalar “Metrobüsle yolculuk tehlikeli” sonucu çýkartýlacak biçimde sunuldu gazeteler ve televizyon kanallarý tarafýndan...

Türkiye’de övünülecek her yeniliðe karþý çýkmayý görev bilen bir kesim var; onlarýn en iyi temsil edildiði yer de medya. Ülkeye baþkalarýndan nereyse yarým asýr sonra televizyon gelmesine karþý çýkmýþlardý. Televizyonun renklenmesine de. Sis bastýðýnda vapurlar çalýþmadýðý için Avrupa ile Asya arasýnda geçiþlerin imkansýz hale dönüþtüðü Ýstanbul’da Boðaz’ýn köprüyle taçlandýrýlmasýna “Ýstemezük” bayraðýný yine ayný çevreler açmýþlardý. Marmaray karþýtlýðýný da onlar yaptý, Metrobüs karþýtlýðýný da.

Metrobüs, 17 Eylül 2007 tarihinde, önce kýsa sayýlabilecek bir hatta (Avcýlar-Topkapý) hizmete girdi. Daha o gün, hangisi olduðunu tahminde zorlanmayacaðýnýz bir gazete, olayý ‘Metrobüs kargaþasý’ baþlýðýyla duyurdu okurlarýna.

Okuyalým: Özel yapýlan metrobüs hattýnýn baþlangýç ve bitiþindeki dönüþ rampalarý yapýlmadýðýndan metrobüsler, dönüþ için O-1 Karayolu trafiðine girmek zorunda kaldýlar. Aðýr giden metrobüsler trafiði aksattý. Metrobüsleri merak eden sürücülerin yavaþlamasý yüzünden trafik sýkýþýklýðý yaþandý.”

Gazetenin en önemli yazarý, hani Marmaray için “Sizin yerinizde olsam binmem, güvenli deðil” diye yazan arkadaþ, sefere girmesinden bir gün sonra, ‘Metrobüs anayasasý’ baþlýðý altýnda bir ‘kötüleme’ yazdý. Okuyalým: “Düzelteyim derken bozan, kaþ yapayým derken göz çýkaran, ‘uçakla deveyi’ yan yana getirmeyi baþaran arkadaþlarýn, son iki marifetinden biri maalesef bu: Metrobüs. (..) Bindik bir alamete, U dönüþü yapacak yer yok.”

Yeniliklere karþý çýkýp hepsine karþý “Ýstemezük” cephesi oluþturuyor, sonra, ‘siyasiler medya ve gazeteciler hakkýnda olumsuz düþünüyor’ diye baðýrýyorlar...

Metrobüs ve Marmaray olmasaydý þikayet ettikleri Ýstanbul trafiði nice olurdu?