Çocuk kütüphaneleri istiyoruz!

En týfýl bebekler bile, resimli veya kabartmalý bir kitaba dokunup, eðlenceli vakit geçirebilir veya ondan bir þeyler öðrenebilir. Çocuklara küçük yaþlardan itibaren kitap dinleme/okuma alýþkanlýðýnýn kazandýrýlmasýnýn önemine þüphe yok.

Mart 2014 yerel seçimini tamamlamýþken, çok önemsediðim çocuklara yönelik kütüphaneciliði dikkatinize sunmak istiyorum. Belediyelerden hemen herkesin bazý beklentileri var. Ulaþýmýn iyileþtirilmesi ile aile yaþam merkezleri ve çocuk parklarýnýn sayýlarýnýn artýrýlmasý bunlardan bazýlarý. Þahsen benim gerek Ankara gerekse de seyahat ettiðim diðer þehirlerde görmeyi en çok arzu ettiðim þeylerin baþýnda ise, çocuk kütüphaneleri gelmekte.

Eðitim baþarýsý ve kitap okuma

Gelir düzeyi iyi olan aileler çocuklarýna bol bol kitap ve eðitim materyali alýyorlar. Ancak, dezavantajlý ailelerden gelen çocuklar, oturduklarý mahallenin koþullarýna mahkûm oluyorlar.

Okul/eðitim bu eþitsizliði ancak sýnýrlý bir ölçüde deðiþtirebiliyor. Çünkü yapýlan araþtýrmalar, çocuklarýn okula baþlamadan edindikleri dil düzeyi ile baþarýlarý arasýnda önemli bir iliþki olduðunu gösteriyor.

Bir baþka þekilde ifade edersek, okula baþlatýlmadan ailesi tarafýndan evde kitap okunan/okutulan çocuklar, diðer çocuklardan daha baþarýlý oluyorlar. Bundan dolayý, bazý ülkelerde ailelerin okula baþlamamýþ çocuklarýna kitap okumalarý için kampanyalar yürütülmektedir.

Fýrsat eþitliði açýsýndan bakýldýðýnda, dezavantajlý çocuklarý okula daha iyi hazýrlamanýn önemli bir aracý, bu dezavantajlý çocuklarý kütüphanelerle tanýþtýrmak. Çocuklarýn kitaplarla tanýþmasý, bulunduklarý çevresel koþullara mahkûm olmadýklarýný gösterme ve zihin dünyalarýnýn alabildiðine geliþmesi açýsýndan oldukça faydalý.  Hangi sosyoekonomik arka plandan gelirse gelsin, her yaþtan çocuklar kitaplardan faydalanabilir. Yeter ki, çocuklara onlarýn dünyasýna hitap eden kaynaklarla buluþma imkâný verilsin.

Ali Dayý

Ankara’da Nenehatun Caddesi No: 57’de çok þirin bir çocuk kütüphanesi var. Kültür ve Turizm Bakanlýðý’na baðlý. Çok güzel tasarlanmýþ. Bahçesi ve oyun alaný var. Çocuklarýn göre tasarlanmýþ masa, sandalye ve kitaplýklar var. Her þeyden önemlisi, çocuklar için binlerce kitap var. Zaman zaman okuma saati ve çocuklara yönelik baþka etkinlikler de yapýlýyor. Çalýþanlarý da çocuk dostu. Ankara’daki bütün ebeveynlere ziyaret etmelerini tavsiye ederim.

Bu projeyi hayata geçiren Kültür ve Turizm Bakanlýðý yetkililerine teþekkür ediyorum. Binayý baðýþlayan merhum Vali Hamdullah Þükrü Kenanoðlu’na da rahmet diliyorum.

Ankara’da bildiðim tek çocuk kütüphanesi, Ali Dayý. Tek baþýna Ankara’nýn tamamýna hizmet etmesi, mümkün deðil. Bu kütüphaneye Pursaklar, Sincan veya Eryaman’dan çocuklarýn düzenli olarak gelmesi þüphesiz çok çok zor.

Kültür ve Turizm Bakanlýðý bina envanterinden anlaþýldýðý kadarýyla, Türkiye’de 48 çocuk kütüphanesi var. Takdir edersiniz ki, her bir yaþ grubunda yaklaþýk 1 milyon 250 bin çocuða sahip Türkiye için bu sayý, alabildiðine yetersiz.

Bu sayýnýn artýrýlmasýnýn, vatandaþlýk bilinci geliþmiþ ve hemen her yönüyle daha üretken/”yaratýcý” bir nesil yetiþtirme açýsýndan oldukça önemli olduðunu düþünüyorum. Bu konuda, Kültür ve Turizm Bakanlýðý’nýn yanýnda yerel yönetimlere büyük bir sorumluluk düþüyor. Çünkü yerel yönetimlerin her kesime rahatlýkla ulaþabilecek mekân ve kapasiteleri var.

Yerel yönetimler

Belediyelerin çocuk ve ailelere yönelik çeþitli hizmetleri var. Çeþitli partilere mensup belediye baþkanlarýnýn farklý ilçelerde çocuk kütüphaneleri kurduðunu da biliyorum.  Yeni belediye baþkanlarýný ve göreve yeniden baþlayanlarý tebrik ediyorum. Baþkanlardan isteðim, çocuk kütüphanelerini yaygýnlaþtýrmaya öncülük etmeleri. 

Türkiye’de iyi hizmetlerin, çok hýzlý bir þekilde yaygýnlaþma potansiyeline sahip olduðunu biliyorum. Bunun çeþitli örnekleri var. Umuyorum, çocuk kütüphaneleri de bunlardan biri olur. Son olarak, Kültür ve Turizm Bakanlýðý’nýn halk kütüphanelerini de, daha fazla aile ve çocuk dostu kýlacak adýmlar atmasý lazým.