Çocuklarý taciz ve þiddetten korumak

Çocuklara yönelik cinsel ve fiziksel taciz/istismar kamuoyunda belirli aralýklarla infial oluþturacak þekilde gündeme geliyor. Kamuoyundaki bu duyarlýlýk hali yapýsal dönüþümler için bir fýrsat. Çocuklarý cinsel, fiziksel ve duygusal istismarlardan korumamýz lazým. Çünkü cinsel, fiziksel ve duygusal istismar çocuðun ruhsal haline ve bedenine uzun süreli etkilerde bulunuyor.

 

Kahramanlar ve tacizciler spektrumu

Ýnsan çok karmaþýk bir yaratýk. Çeþit çeþit insan var. Bir yandan bir yangýnda çocuklarýný kurtarmak için kendisi yanan, boðulan çocuklarýný kurtarmak için kendi boðulan babalar var. Öte yandan kendi çocuðuna tecavüzde bulunan, kýzýný hamile býrakan babalar var.

Spektrumla veya “çan eðrisi modeli”düþünüþ biçimi çocuða yönelik cinsel eylemde bulunan kiþiler içinde geçerli. Spektrumun bir ucunda çocuða karþý cinsel duygular hisseden, cinsellik için sürekli çocuklar arayanerkekler var. Spektrumun bariz baskýn tarafýnda ise çocuða karþý cinselliði duymaya karþý öðürme ve tiksinme tepkisi verenler var.

 

Seri katili durdurmak

Çocuklara karþý cinsel tacizde bulunanlarýn bir kýsmý seri katiller gibi. Nasýl seri katiller çok sayýda kurban oluþturuyorlarsa, öldürmenin kendisine karþý güçlü bir arzu duyuyorlarsa ve durdurulana kadar bu öldürme eylemlerine devam ediyorlarsa, çocuklara cinsel tacizde bulunanlar da durdurulana kadar çok sayýda çocuða tacizde bulunuyorlar. Bu sebeple de aynen seri katiller gibi bulunup durdurulmalýlar.

 

Tacizi ve etkilerini azaltmada üç müdahale

Çocuklara yönelik cinsel tacizi ve olumsuz etkilerini azaltmak için üç etkili müdahale var. 

1. Tacizciyi yakalamak ve tekrar yapamaz hale getirmek: Cinsel tacizi yapan kiþiler bu eylemi seri katiller gibi tekrarlama eðiliminde. Tacizci eyleminin gizli kalmasýný ister. Halbuki tacizcinin yaptýðýnýn açýða çýkarýlmasý ve kiþinin bunu tekrar yapamaz hale getirilmesi gerek.

2. Tacizden koruma eðitimlerin yaygýnlaþtýrmak:Çocuklara ve ailelere tacizden korunma eðitimlerini toplumun tüm katmanlarýna yaygýnlaþtýrmak gerek. Nasýl kýrmýzý ýþýkta geçilmeyeceðini tüm çocuklarýmýza öðretiyorsak, tacizciye kanmama, bedenine dokunulmayý kabullenmeme ve hemen bildirmeyi çocuklara öðretmemiz gerekiyor.

3. Tacizin ruhsal ve bedensel etkilerini tedavi etmek:Çocuklukta taciz ve þiddete maruz kalan çocuklarýn bir dizi ruhsal rahatsýzlýk geliþtirdiklerine yönelik açýk týbbi kanýtlar var. Depresyon, Travma Sonrasý Stres Bozukluðu, Bedensel belirtiler ve Disosiyatif Kimlik Bozukluðu bunlarýn bazýlarý. Maalesef çocuklukta tacize uðrayan kiþiler bir de oluþan psikiyatrik hallerin etkili tedavi edilmemesine baðlý ikinci bir maðduriyetleri oluþabiliyor.

 

Tacizle ilgili gerçekler

1-Tüm dünyada var:Böyle þeyler bizim ülkemizde görülmez demek büyük yanýlgý. Sigmund Freud Viyana’da hastalarýnýn anlattýklarý çocukluk çaðý tacizlerini toplantýda diðer hekimlere anlattýðýnda, “Böyle þeyler bizim toplumumuzda olmaz”tepkisini vermiþlerdi. Freud kabul görmeyen hikayeleri daha sonra çocuklarýn fantezileri olarak adlandýrmaya baþladý. Bu büyük hata neredeyse 100 yýl çocukluk çaðý tacizlerinin görülmemesinin nedenlerinden biri oldu. Zamanýn Viyanalýlarý gibi tepki vermek büyük yanýlgý.

2-Tüm toplumsal gruplarda var:Nasýl bizim ülkemizde olmaz demek büyük yanýlgý ise, benim toplumsal grubumda olmaz demek de bir o kadar büyük yanýlgý. Çocuklara cinsel taciz tüm etnik kimliklerde, tüm mezhep gruplarýnda, dindarlar veya ateistlerde, muhafazakâr veya laiklerde, saðcýlarda veya solcularda, zenginler arasýnda ve fakirler arasýnda görülür.

3- Durdurmak için tüm imkanlar kullanýlmalý: Çocuklara yönelik cinsel ve fiziksel istismarla baþ etmek için tüm toplumsal gruplar, dini ve laik tüm kurumlar, dini veya laik söylemler eþ zamanlý harekete geçmeli, tüm imkanlar eþ zamanlý kullanýlmalýdýr.