Çocuklarýn yetiþtirilmesinde babalar ne kadar var?

Eþler arasýndaki sýk sorunlardan biri de çocuklarýn nasýl yetiþtirileceði meselesidir. Anne ve babanýn bu konuda bir uzlaþmaya sahip olmasý evlilik iliþkisini olumlu etkiliyorken, keskin ayrýþmalar tartýþmalarýn önünü açabilir.

Anne baba arasýnda belirgin bakýþ farký sorunu

Anne ve babalarýn çocuklar ile ilgili konularda farklý düþünce ve siyasetlere sahip olmasý bir ölçüde kaçýnýlmaz. Fakat eþlerin “kiþilik farklýlýklarýndan” veya “iliþki kurma tarzlarýndan” dolayý farklýlýk belirgin olduðunda, çocuklar üzerinden çatýþýp durabilirler.

Örneðin çocuklarýn yaþadýðý bir saðlýk sorununu eþlerden biri oldukça önemseyip “tedavi arayýþýnda incelikli tedavi arayýþlarýna girerken” diðeri “bedeni kendi haline býrakmak” eðiliminde olabilir. Bu iki tarz farký “aþýrý pimpirikli olmak” veya “çocuðun saðlýðýný önemsememek” eleþtirilerine dönebilir. Benzer sorun eðitim meselesinde de kendini gösterebilir.

Çocuðunuzun dünyasýný ne kadar tanýyorsunuz?

Eþlerin çocuklarýnýn dünyasýndan oldukça uzak olmasý, onlarýn gündelik hayatýný bilmemesi sorunlu bir hal olarak kabul edilmelidir. Halbuki çocuða rehberlik etmek anne baba olmanýn gereði. Çocuðun iç dünyasýný ve sosyal iliþkilerini yakýndan bilmek gerekli.

Mutlu evliliklerde çocuk yetiþtirmede uzlaþý var

Mutlu evlilik çalýþmamýn “çocuklarýn yetiþtirilmesi” meselesinde gösterdiði ana sonuç þu: Ýyi/mutlu evliliklerde çocuk yetiþtirilmesinde farklý modeller var. Eþlerden birinin aðýrlýklý olarak çocuklarý sýrtladýðý model de var, ikisinin yükü ortak taþýdýðý model de var. Ortak nokta ise birbirlerinin rollerini kabul etmeleri. Bir nevi iyi evliliklerde eþler çocuk yetiþtirilmesinde uzlaþtýklarý ve iþleyen bir tarzlarý var.

Kadýnýn çocuklarýn yükünü çektiði model

Elimizdeki 45 mutlu çift görüþmelerine göre, çocuklarýn yükü aðýrlýklý olarak kadýnlar üzerinde. Bu görüþmelerden 34 yýllýk evli, lise mezunu, emekli, ev hanýmý þöyle dedi: “Ya tabii ki doðal olarak anne ilgileniyor. Kimi zamanda birlikte yaptýk. Ne bileyim doktora falan birlikte götürdük küçükken. Ama büyüyüp okula gitmeye baþlayýnca genelde ben ilgilendim. Daha çok bildiðim için o konularý herhalde. Bana býraktý eþim de. Tabii ben de onu bilgilendiriyorum. Eðitim hususunda ben daha içinde olduðum için ben ilgilendim. Ama o hep destek oldu arkamýzdan”.

31 yýllýk evli, ilkokul mezunu, ev hanýmý þöyle dedi: “Çocuklarý yalnýz býrakmamaya çalýþtým. Düzenli beslenme, uyku, temizlik, eþyalarýnýn hazýrlanmasý vs. ben ilgilendim. Baba çalýþýyordu. Yorgun, argýn oluyordu, nasýl yapsýn bu kadar þeyi. Elimden geldiðince çocuklarýmla ilgilendim”.

30 yýllýk evli, yazýlým mühendisi erkek þöyle dedi: “Vallahi bu aðýrlýklý olarak hanýmda kaldý. Bana iþin ekonomik tarafý düþtü. Diðer ilgilenmek tarafý, özellikle haným çocuk olduktan sonra, iþ dünyasýndan ayrýldýktan sonra, yüzde yüz kendini onlara adadý diyebilirim. Yani her þeyleriyle, bakýmý, geliþimi, eðitim hayatý hep ondaydý”.

Erkeðin önde olduðu model

11 yýllýk evli, akademisyen erkek þöyle dedi: “Çocuklarýn gelecekleri ile ilgili kararlarda koordinasyon bende. Mesela, þu an oðlumuz ilkokula gidiyor. Bir süre devlet okulunda her çeþit aileden gelmiþ çocuklarla okumasýný istedik. O havayý solumasýný, ortamý görmesini istedik. Bu kararý vermek bizim için zor oldu”.

Birlikte paylaþým modeli

11 yýllýk evli, ortaokul mezunu, ev hanýmý þöyle dedi: “Birlikte bakarýz. Babasý yýkar, geceleri tuvalete kaldýrýr. Eðitimde derslerinde kimi isterse o yardým eder. Akþamlarý babasýyla vakit geçirirler”.

39 yaþýnda, 15 yýldýr evli, yönetici erkek þöyle dedi: “Oðlumuzu zaman zaman ben lifliyorum duþta. 3-4 yýldýr okul toplantýlarýna da ben gidiyorum. Daha önce eþim gidiyordu. Vakitle alakalý. Duruma göre paylaþýyoruz”.