Çocuklarýnýn psikolojik geliþimi için anne babalarýn bilmesi gerekenler-2

“Anne Babalýk Atölyesi” üzerine çalýþtýðýmý daha önce yazmýþtým. Atölyenin iki bölümü var. Ýlk bölümde çocuðu travmadan korumak için bilinmesi gerekenler, ikinci bölümde ise çocuðun psikolojik geliþimi için bilinmesi gerekenlerdir. Yani iyi anne babalýðý “Çocuðunu travmadan koru, psikolojik geliþimi için olumlu ortam oluþtur” þeklinde özetliyorum. 

Çocuðu travmatik yaþantýlardan korumak için on iki meseleyi yazmýþtým. Bunlar; çocuðun sýr oluþturmamasý, cinsel istismara uðrayan çocuktaki deðiþimleri fark etmek, evin psikolojik tansiyonunu/atmosferini iyi tutma, aile fertlerinden birinin ölümünü yaþamasý, anne babalar nerede çocuklar orada ilkesi, çocuklar anne babadan ne kadar ayrý kalabilir, aile apartmaný çalýþmasý, boþanma sürecini yönetme, çocuk bilir çalýþmasý, çocuk için özel olana eþlik etme çalýþmasý, eleþtiri ve kýyaslama yerine takdir çalýþmasý, çocuk için riskli durumlarý bilme çalýþmasý meseleleriydi. 

Çocuðun psikolojik geliþimi için ise bir önceki yazýmda dört meseleden bahsetmiþtim. Bunlar; mutlu aile ortamý yaratmak, çocukla özel etkinlik yapmak, çocuðun sosyal iliþkiler kurmasý, baþarý kazanmasý için desteklemek þeklindeydi. Bugün bu dört meseleye üç mesele daha ekleyeceðim. Bunlar; Çocuðun hayvanlarla bað kurmasýný desteklemek, çocuðun doða ile bað kurmasýný desteklemek ve çocuðu iyilik yapmaya teþvik etmek þeklindedir. 

  

Hayvanlarla bað kurmasýný desteklemek

Eriþkinler çocukluklarýnda hayvanlarla kurduklarý baðlarý olumlu hatýrlama eðilimindedir. Nitekim olumlu anýlar çalýþmamýzda çok sayýda hayvanlarla ilgili anýlar ortaya çýktý. Çocuklar kedi, köpek, at gibi hayvanlarla yakýn bað kurabilirler. Bu onlarý sevme, sevilme, sahiplenme ve bakým verme açýsýndan geliþtirebilir. Nitekim felçli, down sendromlu, zekâ geriliðine baðlý davranýþ problemleri olan çocuklarýn tedavi süreçlerinde hayvanlar özellikle de köpekler kullanýlýr. Bu sebeple anne babalarýn çocuklarýnýn hayvanlarla olumlu bað kurmalarý ile ilgili planlý çabalarý olmalýdýr. 

  

Doða ile bað kurmasýný desteklemek

Eriþkin yaþtaki kiþiler çocukluk dönemindeki pozitif anýlarýnýn önemli bir kýsmý da doðada geçirdikleri vakitlerle ilgilidir. Köyde, ormanda, deniz/göl/dere kenarýnda, yýldýzlarýn altýnda geçirilen zamanlar pozitif olarak hatýrlanma eðilimindedir. Tamamen þehir hayatýnýn betonarme binalarý arasýnda sýkýþýp kalmýþ, bilgisayar oyunlarýna kilitlenmiþ bir çocuk yerine, doðada yaþam deneyimleri edinmiþ bir çocuk psikolojik olarak daha geliþkin olabilir. Bu sebeple anne ve babalarýn çocuklarýnýn doða ile bað kurmasý için bilinçli çabalarý olmalýdýr. 

  

Ýyilik yapmaya teþvik etmek

Eriþkinlerin çocukluktaki olumlu anýlarýnýn bir kýsmý iyilik görmek daha güçlü anýlarýnýn bir kýsmý ise bizzat iyilik yapmak üzerinedir. Örneðin yaþlý bir eskicinin arabasýný tepe bir yerden çýkarmaya yardým etmek kiþide hayat boyu pozitif bir aný olarak kalabilir. Yaþlýya yardým etmek, komþuya yardým etmek, bir baþkasýný ders çalýþtýrmak, parasýnýn bir kýsmýný baðýþlamak, yardým toplamak bir çocuðun ruhsal geliþimine olumlu katký saðlar. Bu nedenle lise ve üniversitelerde öðrencilere topluma hizmet projeleri yaptýrýlmaya çalýþýlýr. Anne babalar çocuklarýný baþkalarýna yardým etmeye teþvik etmelidirler.  

Hazýrlýðý süren “Anne Babalýk Atölyesi” çalýþmamda çocuðu travmadan korumak baþlýklý 12 meseleyi ve psikolojik geliþimine yardým eden 7 meseleyi bilgi, tavsiye ve egzersiz formatýnda oluþturmaya çalýþýyorum. Umarým Eylül’e yetiþtirebilirim.