Yazarlar

Selahattin DÖNMEZ

Selahattin DÖNMEZ

sdonmez@sdonmez.com

Çocuklarınızı sporla büyütün

Selahattin DÖNMEZ tüm yazıları

Ailelerin çocuklarına düzenli fiziksel aktivite alışkanlığı kazandırması onların sağlıklı gelişimini sağlamak açısından yapılabilecek en doğru hareket. Günde 45 dakikalık spor bile kronik hastalıklara yakalanma riskini önemli ölçüde düşürüyor.

GÜNÜMÜZDE yapılan birçok çalışma, yetişkinlik döneminde  çıkan kalp-damar hastalıklarının, çocukluktaki yanlış beslenme  ve fiziksel aktivite azlığı ile ilişkili olduğunu gösteriyor. Yapılan çalışmalarda 12-18 yaşındaki ergenlerde sigara içme oranı yaklaşık yüzde 20 civarında ve bu durum yetişkinlikte kronik hastalık riskini tetikliyor. Çocuklarda kötü alışkanlıklara zaman tanıyacak boşluklar yerine düzenli spor yapmalarını sağlamak birincil görevimiz olmalıdır.  Çocukluk döneminde fiziksel aktivite düzeyi iyi olan çocuklarda, kandaki kötü kolesterol (LDL) düzeyi azalıyor tansiyon normal seviyelerde seyrediyor. Yüksek kan basıncı, kalp-damar hastalıklarının oluşumu ile yakından ilişkili. Düzenli egzersiz, kalpten kan pompalanmasını düzenli seviyelerde tutarken, organların hasar görmesini engeller. Sonuç olarak, düzenli fiziksel aktivite ve dengeli beslenme, özellikle kalp-damar hastalıklarından ölüm riskini azaltıyor. Düzenli fiziksel aktivite, özellikle kalın barsak kanserlerinin düşmanı.

Kanseri de önlüyor

 Araştırmalara göre fiziksel aktivite ile meme, yumurtalık, prostat ve testis kanserleri riskini düşürüyor.  Fiziksel aktivite mevcut kemik yoğunluğunu korumak ve kemiklerin direncini arttırmak açısından da önemli. Günümüzde, çocuk ve gençlerin çoğu boş zamanlarını bilgisayar ve televizyon karşısında geçiriyor. Hareketsiz geçen saatler obezitenin tetikçisi. Fiziksel aktivite, tüketilen besinlerin harcanmasını sağladığı gibi, vücut yağ oranının düşmesine ve böylece kronik hastalıklara yakalanma riskini de azaltıyor.

Gözünüzde büyütmeyin

Peki fiziksel aktivite nasıl olmalı. Bazıları fiziksel aktivite denildiğinde, saatlerce spor yapıldığını düşünür. Aksine birçok araştırma, koşmak yerine, hızlı bir tempoyla yürümenin daha iyi olduğunu vurgulamaktadır. Uzmanlar günlük en az 45 dakika olacak şekilde orta şiddette egzersiz yapmanın yeterli olduğu görüşünde.