Ne uluslararasý iliþkiler ne Ortadoðu ne de Türkiye-Arap dünyasý iliþkileri uzmanýyým.
Bu konularda söyleyebilecek ilginç sözlerimin olduðu kanýsýnda hiç deðilim ama sosyal bilimlerin bir dalýnda çalýþýyor iseniz meselelere bakýþta belirli bir disiplin sahibi de oluyorsunuz ve bu disiplin bazý ifadelerin, düzenlemelerin kulaðýnýzý týrmalamasýna neden olabiliyor.
Kobani sýnýrýmýzýn dibinde bir kasaba, orada insanlar, soydaþlarýmýz yaþýyor, Türkiye’nin de ne pahasýna olursa olsun orada yaþanacak bir faciayý engellemesi þart.
HDP sözcüleri bu noktada çok haklýlar, Kobani’de yaþanacak, yaþanabilecek bir katliam bir gerekçe ile engellenemez, durdurulamaz ise kürt tarafýnýn çözüm sürecinde Türkiye yönetimine güveni kaybolabilir, hatta kaybolur.
Türkiye’de iþler 2011 sonrasý eskisi kadar parlak gitmiyor, en azýndan çok çok daha iyi gitme tarihsel büyük potansiyeli vardý, bu dönemde yaþanan en olumlu, en parlak geliþme hiç kuþkusuz çözüm sürecinde alýnan mesafe, bugün itibariyle sürecin neresindeyiz bilemiyorum ama hiçbir þey olmamýþ bile olsa, yaklaþýk bir buçuk senedir þehit cenazeleri adeta sýfýrlandý, kürt gençlerimizden de ölen olmuyor, bu baþarý 2011 sonrasýnýn en büyük baþarýsý.
Türkiye yönetiminin, devletinin bu geliþmeyi mutlaka sonuna kadar götürmesi çocuklarýmýza, torunlarýmýza bir borcumuz.
Bu alanda da devletin inandýrýcýlýk, samimiyet konularýnda yeni adýmlar atmasý gerekiyor.
80 milyona yaklaþan nüfusumuzun önemli bir çoðunluðu türk kökenli vatardaþlar ise, yaklaþýk on milyon da kürt kökenli vatandaþýmýz var.
Ermenileri, rumlarý, araplarý, çerkezleri, boþnaklarý vs. belirtmiyorum.
Anayasal vatandaþlýk demek bu kökenlerin hiç birinin hukuk alanýnda öne çýkmamasý, kendi kökenini vatandaþlýk esasý olarak dayatmamasý demek.
Dönem dönem devlet büyükleri türkmenlerden, Kýbrýs türklerinden, Bulgaristan türklerinden söz ederlerken “soydaþlarýmýz” ifadesini kullanýyorlar, doðrudur, bu insanlar en azýndan elli milyon türk kökenli Türkiye cumhuriyeti vatandaþýnýn köken kardeþi, soydaþý olabilirler.
Ama ayný doðru mantýkla en azýndan yaklaþýk on milyon kürt kökenli vatandaþýmýzýn da Kobani kürtleri köken kardeþidir, ayný ana dilini konuþmaktadýrlar.
Bu sýradan ama doðru rabýta hem siyaseten hem de ahlaki olarak devlet büyüklerimizi Türkiye dýþýnda yaþayan, vatandaþýmýz olmayan kürtleri de soydaþýmýz olarak görme mecburiyetinde býrakýr.
Muhtemelen en iyi çözüm meselelere soydaþlýk ya da din kardeþliði temelinde deðil de insan olma temelinde yaklaþmaktýr ama siyasetçilerimiz bu “soydaþ”, ‘din kardeþi” kelimelerini çok benimsediler, bence hiç mahsuru yok, her türlü vatandaþýmýzýn köken kardeþi, din kardeþi için kullanýlabildiði müddetçe.
Genelkurmay Baþkanýmýzýn Süleyman Þah Türbesi için verdiði güvence doðrudur, orasý hem hukuken TC topraðýdýr hem de bizim askerimiz görev yapmaktadýr ama Kobani’de yaþanabilecek muhtemel bir facia da en azýndan muhtemel türbe faciasý kadar bizim için önemli olmalýdýr.
Çözüm sürecinde bir sýkýþma var mý, yok mu bilemiyorum ama ortak ve insani akýl mutlaka devreye girmeli ve bu süreci tamamlamaya destek vermeli.
Köþe yazarlarý, üstelik üniversite ile iliþkili köþe yazarlarý sadece yorum yapma ve bilgi verme ile sýnýrlý olmamalý, yapýlabilir ama siyaseten sýkýntýlý çözüm yollarý da önermeli.
Þayet çözüm sürecinde bir sýkýþma varsa, Kobani meselesi ve bölgedeki baþka geliþmeler süreci zorluyor ise TBMM ve siyasi iktidar anayasal sürprizler geliþtirebilmeli.
2015 seçimleri beklenmeden TBMM gerekli giriþimleri AK Parti önderliðinde yapýp Anayasa’dan 66. Maddeyi (her vatandaþ türktür) çýkarsa, sadece “vatandaþlýk kanunla düzenlenir” gibi bir ifadeyi korusa bir taþla çok sayýda kuþa ulaþabiliriz.
Anayasamýzýn ýrkçý bir maddesinden kurtuluruz, devlet büyük bir samimiyet sýnavýndan yüzü ak çýkar, iç barýþa büyük bir katký saðlamýþ oluruz, vs.
Bu iþ için yeni anayasayý beklemeden adým atmanýn, sonuç almanýn getirileri çok büyük olabilir.
TBMM’den, siyasi iktidardan çok þey mi bekliyorum acaba?