Çözüm Süreci’ne nasýl katký verebiliriz?

Hiçbir siyasi parti çözüm çabalarýnýn dýþýnda kalamaz. Bu süreçte hiçbir þey söylememek de, sürece toptan karþý çýkmak da, çözüme katký vermemek de aslýnda birer politikadýr ve her birinin sandýkta karþýlýðý elbette olacaktýr.

Sürece karþý olanlar muhalefet etme nedenlerini makul bir dille ve geçerli nedenlerle topluma anlatmadýklarý sürece tabanlarý altlarýndan kayýp gider. Çünkü siyaset çözüm üretme yeridir, sebepsiz þikâyet makamý deðil.

Ayný þekilde bekle-gör anlayýþýyla, rakibinin hata yapmasýný bekleyen bir duruþ da toplumda karþýlýk bulamaz, çünkü bahsettiðimiz konu Türkiye’nin yaþam kodlarý ile ilgilidir. Toplum terörün sona ermesini ve toplumsal barýþýn tekrar tesis edilmesini sýradan bir konu olarak görmemektedir.

Diðer taraftan bu süreci doðru tanýmlamak da þarttýr. Aþýrý iyimserlik ve heyecana kapýlýp ileride piþman olunacak sözler sarf etmemek gerekir. Örneðin terörü meþrulaþtýracak þekilde “daða çýktýlar çünkü geçmiþte asimilasyon ve eziyet vardý” türü beyanlar sürecin maksadýný aþan ve gelecekte sorun oluþturabilecek sözlerdir. Hata, hata ile açýklanamaz. Dünyanýn hiçbir yerinde terörün meþru nedenleri olamaz. Hiçbir neden insanlarý katletmeye gerekçe olamaz.

***

BDP cenahýna bakacak olur isek, burada gerçekten samimi ve barýþý özlemiþ kitleleri görebiliyoruz. Diðer taraftan BDP kanadýnda bir grup, süreci PKK’yý, yani terörü meþrulaþtýrmak için kullanmaya çalýþýyor. Örneðin Ahmet Türk geçen hafta PKK’nýn terör listesinden çýkarýlmasý gerektiðini savundu. Peki, PKK terör listesinden çýkarýlmak için ne yaptý ki terörist olmaktan çýksýn? Bakýnýz Ýngiltere’de barýþ saðlanmýþ olmasýna raðmen IRA hala terör örgütleri listesinde. Sadece IRA deðil 14 Kuzey Ýrlandalý örgüt de bu listede.

Sürecin hedefi terörü meþrulaþtýrmak deðil. Süreç Kürdüyle, Türküyle Türkiye’nin terörden kurtulmasý sürecidir. Temel gaye terörü siyasette bir araç olmaktan çýkarmak olmalýdýr. Dolayýsýyla süreç PKK’lýlarý da PKK’dan, yani terörden kurtarmalýdýr.

Bu anlayýþ içinde Ýngiltere’de barýþ süreci devam ederken terör yasalarý yumuþamamýþtýr, hatta daha da sertleþtirilmiþtir. Bir yandan IRA’nýn savunduðu görüþler siyasette serbestçe konuþulabilir ve uygulanabilir hale gelmiþtir, diðer taraftan IRA silahlarýný teslim ettikten sonra dahi yasadýþý olmaktan kurtulamamýþtýr. Bugün Kuzey Ýrlanda’da IRA ve diðer terör örgütlerini hatýrlatýr þekilde kýyafet giymek dahi yasaktýr. Ýrlanda örneðinde IRA’nýn siyasi uzantýsý olan Sinn Fein bu gibi konularda hassas davranmýþtýr ve terörün bitirilmesinde Londra Hükümeti ile bir partner gibi çalýþabilmiþtir. Benzeri bir davranýþý BDP’den beklemek hepimizin hakkýdýr.

***

Sonuç olarak barýþ sürecinin baþarýsý bir yönüyle güvenlik önlemlerinin en üst düzeyde devam ettirilmesine ve teröre karþý tavizsiz duruþa da baðlýdýr. Bu ülkede herkes ayrýlýkçý da olsa her türlü görüþü savunabilmelidir. Ancak bu özgürlük elde silah varken yaþanamaz. Bu nedenle BDP artýk terörün gölgesinden çýkmalý, kendi ayaklarý üzerinde siyaset yapmasýný öðrenmelidir.

Son olarak, terörü sona erdirmek ve Kürt sorununu barýþçýl araçlarla çözmek için herkesin daha fazla çaba göstermesi gerekiyor. Ancak çaba göstermek demek sadece barýþ dolu cümleler kurmaktan geçmiyor. Bu süreçte abartýlý karamsarlýk ve toptancý ret kadar, maksadýný aþan ifadeler, abartýlý iyimserlik ve süreci istismar da bir o kadar tehlikelidir.