Dün bir grup gazeteci Ýstanbul’daki Huber Köþkü’nde Cumhurbaþkaný Abdullah Gül ile iki saat geçirdik. Cumhurbaþkaný günün önemli konularýnda düþüncelerini bizlerle paylaþtý.
Cumhurbaþkaný Gül siyasi hayatý boyunca izlediði ‘olumlu siyaset’ anlayýþýný yedinci yýlýna giren Çankaya görevi boyunca da sürdürdü. Önüne gelen yasalarý, her þey olup bittikten sonra “Bu olmuþ, bu olmamýþ” diye tasnif etmek yerine, oluþum sürecinde izlemeye alýp tasvip edeceði biçimde çýkmasýný saðlýyor...
Bu yüzden altý yýlda sadece altý yasayý yeniden görüþülmek üzere Meclis’e göndermiþ...
Ahmet Necdet Sezer 72 yasayla bu alanda rekoru elinde tutuyor; ama Süleyman Demirel’in geri çevirdiði yasa sayýsý fazla deðil: 14...
Kötü bir þey mi bu? Hayýr deðil. Köþk’ün hukukçu kadrosu biraz fazla mesai yapýyor, ama sonuçta Meclis’in daha verimli çalýþmasýna katký saðlamýþ oluyor Cumhurbaþkaný...
Çatýþmacý bir ortamda ve biraz aceleyle hazýrlandýðý için ötekiler kadar üzerinde mesai sarf edilmemiþ ‘internet’ düzenlemesi, bir ‘torba yasa’ içerisinde, itirazlara yol açan iki maddeyle çýkmýþtý; onun telâfisi, o iki madde salý günü Meclis’ten geçmesi beklenen yeni bir yasayla düzeltilerek gerçekleþecek.
Sonuçta ‘internet’ itirazlara yol açan yanlýþlýklardan uzak kalmýþ olacak...
Ýþin garip tarafý, bunca çabayla düzeltilmesini saðlamasýna raðmen, içeriden ve dýþarýdan yükselen eleþtirilerden Cumhurbaþkaný Gül de nasibini alýyor... ‘Yasayý neden geri çevirmediði’ sorgulanýyor...
Oysa, internet düzenlemesi yüzünden ‘torba yasa’ geri çevrildiðinde, yüzbinlerce insaný ilgilendiren öteki maddeleri de veto yiyecekti. Ýktidar partisinin, þike yasasýnda olduðu gibi, düzenlemeyi sözcüðüne dokunmadan yeniden yasalaþtýrmasý da söz konusu olabilirdi... Cumhurbaþkaný Gül’ün ‘olumlu siyaset’ yaklaþýmý, kimseyi maðdur ve Meclis’i boþuna meþgul etmeden sorunu çözmeye yarýyor...
Yasalarý uygulayan yargýya da açýk bir mesajý var Cumhurbaþkaný Gül’ün: “Bizdeki pek çok yasa aslýnda Batý ülkelerinde de aynen var, ama orada maðduriyetlere yol açýlmadýðý halde, bizde çok farklý sonuçlar doðuracak biçimde uygulanabiliyor.
HSYK ile ilgili yasal düzenleme için benzer bir çalýþma yürüttüðünü de bu vesileyle öðrendik: Komisyonda görüþülürken, HSYK yasasýnýn 12 maddesinde anayasaya aykýrý 15 husus tespit etmiþ Çankaya hukukçularý. Cumhurbaþkaný Gül Adalet Bakaný Bekir Bozdað ile görüþerek, yasa genel kurula indiðinde, anayasaya ters maddelerin deðiþtirilmesini istemiþ...
Beklenen, HSYK ile ilgili yeni düzenlemenin Meclis’te görüþülürken anayasayla uyum içerisine sokulmasý...
Türkiye’yi uzun yýllar ‘ýþýltýlý bir ülke’ görüntüsüne sahip kýlan siyasi istikrarda Cumhurbaþkaný Gül’ün izlediði ‘olumlu yaklaþým’ýn önemli rolü olduðu anlaþýlýyor.
Meclis gündemine yeni giren MÝT yasasý için, “Çýksýn bakalým, neticesine göre davranýrýz” dedi.
Yeniden yargýlama talepleri konusu da dile geldi buluþmada; o konuda dediði þu: “Adli sistemi çökertmeden, maðduriyetleri giderme yönünde adýmlar atýlabilir.”
Sözlerinin en baþýnda “Türkiye’yi deðerli kýlan ‘yumuþak güç’ olmasýdýr” diyen Cumhurbaþkaný Gül, Cumhurbaþkanlýðý makamýnýn siyasi kavgalarýn içerisine çekilmek istenmesinden rahatsýzlýðýný da belli etti.