Darbeci asker psikolojisinin üç unsuru: Fethullah’ýn kutsallýðý, örgüt üyeliði ve ikbal

FETÖ’cü askerler halkýn üzerine ateþ açtý. Tiananmem Meydaný’ndaki tank bile kendi insanýnýn üzerine sürülmezken, onlar tanký bizim insanýmýzýn üzerine sürdü.

FETÖ’cü bu askerler nasýl oldu da tüm bunlarý yapabildiler? Onlarý bu hale getiren psikolojiler neler? Zihin dünyalarý nasýl iþliyor?

Kanaatimce darbeci askerin psikolojisinin üç unsuru var. Bunlar; Fethullah’ýn kutsal olduðu inancý, örgüt üyeliðinin getirdiði sosyal psikoloji ile dünyevi ikbal ve baþarý beklentisidir.

Dinin Gülen yorumu ve Fethullah’ýn kutsallýðý

FETÖ’cü bir darbecinin zihin dünyasýnýn en önemli parametrelerinden biri, “grup içi dini söylem”dir. Fethullah Gülen tarafýndan inþa edilen cemaate özgü dini söylem bu askerleri ergenliklerinden itibaren þekillendirdi.

Bu özel dini yorumda Fethullah Gülen sadece cemaat lideri deðil, kutsal biriydi. Peygamberle beraber dolaþýp, kararlarý peygambere danýþarak alýyordu. Bu inanýþ baðlýlarýný Gülen’e mutlak itaate götürdü.

Bu özel dini inanýþ tarzý diðer dindarlardan da ayrýþmasýna sebep oldu. Darbe giriþimi sýrasýnda görüldüðü gibi, kendi dýþýndaki diðer dindarlarý düþman görebildiler. Kendi dini düþünme tarzlarýndan aldýklarý meþruiyetle “Allah yardýmcýmýz olsun” diyerek “Allah-u Ekber” diyen halkýn üzerine ateþ açabildiler.

Gizlilik üzerinden dini topluluktan örgüte dönüþüm

Kemalist askeri düzenin dindarlýða açýk baskýsý, gizliliðin meþruiyetini oluþturdu. 1970’li yýllarda açýktan namaz kýlmanýn askeri okuldan atýlma sebebi olabildiði ortamda Fethullahçýlar gizliliði sistemleþtirdi. 

Bir kere gizlilik meþrulaþtýrýlýnca, bu öðrenciler diðer tüm öðrencilerin deðil bu grubun parçasý haline geldiler. Böylece Fetullahçýlar için “biz” ve “onlar” oluþmuþ oldu. Gizlilik ayrý bir haberleþme ve talimat mekanizmalarý oluþturdu. Böylece gizlilik üzerinden topluluktan örgüte dönüþmüþ oldular.

Gizlilik üzerine inþa edilmiþ, kendini tehlike altýnda hisseden ve özel hedeflere sahip bir grubun içine girilmiþse çýkýþ zordur. Hem grup içi meþruiyet sürekli olarak yeniden oluþturulur hem de çýkýþýn maliyeti vardýr. Üstelik grup içinde kalmak ta baþarýlý olmanýn yegane yolu haline gelir.

Askeri kariyer aracý olarak FETÖ’cü olmak

Onlarýn verdiði sorularla imtihan kazanmýþsan, terfide görünmeyen eller seni bir yerlere taþýmýþsa, grubunun güçlü olduðuna inanýyorsan, geleceðinin ancak onlarla mümkün olduðunu düþünüyorsan tek yol örgüt içinde kalýp emirlere uymaktýr.

Son 10 yýlda FETÖ’de özel bir güven oluþtu. Özellikle Ergenekon sürecinde temel aktör olduklarýný ve onlarý yendiklerini düþünmeleri güçlü olduklarý hislerini pekiþtirdi. Bir nevi sürekli kazanan taraf olma psikolojisi yaþadýlar.

Cumhurbaþkaný ve Genelkurmay Baþkanýnýn yaverlerinin kendilerinden olduðunu bilen bir örgüt mensubu, darbe giriþiminin baþarýsýz olabileceðini düþünmez. Üstelik Amerikalýlarýn da onlarla beraber olduklarýný biliyorlardý. Dolayýsýyla baþarýlý olmayý kaderleri gibi algýladýlar.

Böylece dini inanýþ, örgüt üyesi olmanýn sosyal-psikolojsi ile dünyevi ikbal ve baþarý beklentisi birleþmiþ oldu. Bu üçlü onlarý halkýn üzerine tank sürer hale getirdi.

Fetullahçýlarýn zihinsel kodlarý daðýldý

Baþarýsýz darbe giriþimi sürecinde olup bitenler Fetullahçýlýðýn tüm bu zihinsel kodlarýný darmadaðýn edecek nitelikte.

Milyonlarca Müslüman

ve vatansever insan onlarý

durdurmak için meydanlara çýktý. Böylece kendilerine

karþý olanýn sadece Tayyip Erdoðan olduðu yanýlgýsýyla acý þekilde yüzleþmek zorunda kaldýlar.

Ayrýca göklerden melekler onlar için inmedi. Kendi dýþýndakiler için bekledikleri “tokadý” kendileri yedi. Kaybettiler.