Türklerin muhteþem tarihine sinemamýzýn bu kadar mesafeli yaklaþmasý bütün endüstrimizin suçu. Üstelik baþlangýcýný 1914 olarak kabul ettiðimiz koskoca bir dönem söz konusu. Bir sinema kendi kimliðine bu kadar uzak durur. Dede Korkut Hikayeleri: Salur Kazan Zoraki Kahraman aslýnda bir komedi. Ama en azýndan Dede Korkut’un hikayelerini uyarlayan bir yapým. Bu tür bir filmle karþýlaþtýðýmda efsanelerimizi anlatan hangi filmi çektik diye düþündüm. “Yeþilçam döneminde üretilen kýlýçlý filmler bizim tarihimizin gerçeklerinden çýkan yapýmlar” diyorsanýz evet bir miktar böyle film var. Ama daha dikkatli bakarsanýz bunlarýn hiçbiri gerçek olaylarý konu etmiyor. Norveç, Danimarka, Ýngiltere, Almanya, bütün Kelt coðrafyasý hepsinin efsanelerinin filmlerini yýllardýr seyrediyoruz. Ýnanýn bir tane adam gibi bizim varoluþ destanýmýz olan Ergenekon’u konu etmiþ filmimiz yok. Ne ayýp ki iyi ya da kötü Ergenekon filmimiz yok. Peki “Dünya üzerindeki Türk kavimlerinin içinde bulunduðu efsaneleri anlatan ne gibi filmler çekilmiþ” derseniz onlar da çok az. Her þeyden önce Türk bildiðimiz tarihteki ünlü isimleri yabancýlaþtýrma inadý vardýr. Atilla, Cengiz Han, Taras Bulba hatta Þeyh Þamil, bunlarýn hiçbiri Türk olarak geçmez. Tarkan’ý çizen Sezgin Burak, Karaoðlan’ýn yaratýcýsý Suat Yalaz olmasa ortada Yeþilçam’n kýlýçlý filmlerinin de yarýsý olmayacak. Peki Türklere Müslümanlýðýn kapýlarýný açan Talas Savaþý’nýn, Anadolu’yu yurt edinmemizi saðlayan Malazgirt Savaþý’nýn ve hatta iki film dýþýnda Ýstanbul’un fethinin filmi var mý? Hiçbiri yok. Ýþte bu yokluklar içinde dünya ve Türk sinemasýnda sekiz filmi sizin için seçtik.
Salur Kazan: Zoraki Kahraman, 2017
Salur Kazan: Zoraki Kahraman’da hepimizin bildiði masallar mizahi ve modern bir dille yeniden karþýmýza çýkýyor. Salur, kötü adamlar tarafýndan esir alýnan sevdiklerini kurtarabilecek mi? Peki esir alýnan oba halký kötü adamlarý alt edebilecek mi? Dede Korkut Hikayeleri, senarist ve yönetmen Burak Aksak yorumuyla yeniden hayat buluyor. Eski zaman masallarýna bir yolculuk yapan filmde macera ve kahkaha bitmiyor. Senaryosunu ve yönetmenliðini Burak Aksak’ýn üstlendiði film projesi Salur Kazan: Zoraki Kahraman’nýn kadrosunda Cengiz Bozkurt, Devrim Yakut, Necip Memili, Arzu Oruç, Zafer Algöz, Onur Atilla, Eda Ece gibi sevilen isimler yer alýyor.
Fetih 1453, 2012
- Babasý II. Murat’ýn ölümü üzerine ikinci kez tahta çýkan II. Mehmet’in kafasýnda gerçekleþtirmesi gereken ilk öncelik Bizans Ýmparatorluðu’nun son topraðý olan Konstantinapolis’i Osmanlý Devleti’ne katmaktýr. Osmanlý Devleti’ne çað atlatarak imparatorluða taþýyan Fatih Sultan Mehmet’in 1451 yýlýnda henüz Ýstanbul’u alma planlarý yaptýðý dönemden baþlayan film, þimdiye kadar çekilmiþ en büyük tarihi-kahramanlýk projesi olma iddiasýnda. 3 boyutlu animasyonlarýn da yer aldýðý filmin yapýmcýlýðýný ve yönetmenliðini Faruk Aksoy üstlenirken, senaryoyu kaleme alan Atilla Engin ve Ýrfan Saruhan’a Prof. Dr. Feridun Emecen, Doç. Dr. Hülya Tezcan, Doç. Dr. Gülgün Köroðlu, sanat tarihçisi Massimo Farinelli’den oluþan geniþ bir danýþmanlar kadrosu da eþlik ediyor.
Tarkan: Gümüþ Eyer, 1970
- Tarkan serisi Sezgin Burak’ýn yarattýðý Türk kahramanýn maceralarýný anlatýr. Bu aslen beþ filmlik serinin üç tane de sahte çekimi vardýr. Yani Sezgin Burak’tan izin alýnmadan çekilen filmlerdir. Kartal Tibet filmlerde Tarkan’ý canlandýrmýþtýr. Özünde fantastik diyebileceðimiz Tarkan’ýn maceralarýnýn içinden Tarkan Gümüþ Eyer’i seçtik. Çünkü bu macerada Türk kavminin doðuþ efsanelerinden biri olan diþi bir kurt tarafýndan büyütülen Türk çocuðu efsanesi iþlenmiþtir. Bu doðuþ efsanesi Ýç Asya’da birçok kavim için geçerli bir hikayedir. Tarkan’ýn babasý Altar’ýn, Alan Beyi Kostok ile mücadelesinden baþlayarak yenilmez cengaverin çocukluðunu anlatýr. Altarbir Hun kalesinin komutaný ve Atilla’nýn ona hediye ettiði Gümüþ Eyer’in sahibidir. Kostok’un amacý ise hem Hunlar’dan kurtulmak hem de bu deðerli eyeri ele geçirmektir. Kostok Altar’ýn kalesine gider ve çeþitli hilelerle Altar’ýn oðlu Tan’ý büyüleyip kendine baðlar ve Tan kaybolur. Bir yýl geçer ve Altar’ýn ikinci oðlu Tarkan doðar. Kostok hain bir oyunla kaleye saldýrarak herkesi kýlýçtan geçirir. Süt annesi tarafýndan bir maðaraya býrakýlan küçük Tarkan bir Kurt’un ilgisini çeker ve kurt onu yuvasýna götürerek kendi yavrusu gibi büyütür. Tarkan çeþitli maceralardan sonra can düþmaný Kostok’u öldürmeye muvaffak olur.
Taras Bulba, 1962
- 16. yy Ukrayna’sýnda, Taras, yýllarca süren maceralarýndan ve kazak dostlarýyla birlikte kahramanlýklarýndan sonra rahat çiftlik hayatýna geçer. Çok zengin olmamasýna raðmen, oðlu Andrei’yi bir Leh okuluna gönderir. O zamanlar Ukrayna’da Lehler hakimiyetlerini sürdürmektedirler. Kazaklar, özgürlükleri ve Lehlerin egemenliðinin kaldýrýlmasý için mücadele etmektedir. Bu yüzden Taras, çocuðunun düþmanýn yöntemleriyle eðitileceðini ve onlarla mücadele edebileceðini ummaktadýr. Bunun yerine Andrei, Leh bir soylu ailenin kýzýna aþýk olur. Aþk, aile onuru ve ulusal kimlik mücadelesi arasýnda bir çatýþmaya sahne olur. Filmde Yul Bryner Taras Bulba’yý Tony Curtis ise Bulba’nýn oðlunu canlandýrýr.
Cengiz Han Mongol, 2008
- Moðol üçlemesinin ilk filmi olan Cengiz Han, genç Timuçin’in savaþarak esaretten kurtuluþunu ve dünyanýn yarýsýný ele geçiren uçsuz bucaksýz Moðol Ýmparatorluðu’nun kurucusu olan Cengiz Han ünvanýna sahip oluþunu konu alýyor. Esugei Kaðan dokuz yaþýndaki oðlu Timuçin ile Moðol bozkýrlarýnda Merkit boyuna gelin seçmeye giderler. Böylece Esugei Kaðan Merkitlerle yýllarca süren düþmanlýða son verip barýþ saðlayabilecektir. Ancak Timuçin yolda dinlenmek için durduklarý bir kabileden eþini seçer. Bu durum Merkitler ile yapýlacak barýþa engel olur. Geri dönerken düþmanlarý tarafýndan zehirlenen Esugei ölür ve dokuz yaþýndaki Timuçin kabilenin baþýna geçer. Timuçin ve ailesi geniþ bozkýrlarda göçebe hayatý yaþarlar, avlanarak yaþamlarýný sürdürürler. Kabilenin yeni kaðaný olan Targutai, ileride kabilenin kaðaný olacak Timuçin’i öldürmek ister. Ancak Moðol halkýnýn kurallarýna göre bir çocuk asla öldürülmez. Bunun için Targutai onu esir alýr ve öldürmek için büyümesini bekler...
Dede Korkut - Dede Qorqud, 1975
- Film, Türk kavminin hayatýna ve maceralarýna odaklanýr. Ardý arkasý kesilmeyen felaketler, savaþlar ve bunlarýn ortasýndaki insanlarýn arasýndaki sevgi, sadakat ve dostluðun önemi anlatýlýr. Dede Korkut ise buradaki en bilgili hocadýr ve hep en güzel hisleri aþýlar. Filmde kullanýlan Ýnce Bellim türküsü ünlüdür, sözleri þöyledir,Ýnce bellim, yer basmayýp yürüyen, baþým bahtý, evim tahtý, sevgilim.Evden çýkýp yürüyende servi boylum...
Atilla - Attila de gesel Gods, 1954
- Batý Roma Ýmparatoru Flavius Aetius tarafýndan davet edilen Attila, Aetius ile Vizigotlara karþý ittifak yapar. Roma’ya gelip Papa Leo ile karþý karþýya gelir. Amacý Hýristiyanlarýn liderini yenmektir. Anhony Quinn ve Sophia Loren gibi iki dev oyuncunun baþrolünde olduðu konusu ile ülkemizde sinemalarda gösterime girdiði tarihlerde birçok izleyicinin ilgisini çeken dev bir yapým.
Alpaslanýn Fedaisi Alpago, 1967
- Asýl hedefi Bizans hükümdarý Romen Diyojen’in Anadolu’daki hakimiyetine son vermek olan Büyük Selçuklu Sultaný Alpaslan’ýn bir yandan da Hasan Sabbah’la önemli problemleri vardýr. Hasan Sabbah, suikastçý fedailerine Alpago’nun kalede olmadýðý bir anda oraya saldýrmasý talimatýný verir. Bu saldýrýda Alpaslan’ýn kýz kardeþi Ayþem Sultan’ý esir alýrlar.