DEDESÝNÝN Adana’da küçük bir imalathane olarak temellerini attýðý ayakkabý dükkanýný yaklaþýk bir asýr sonra uluslararasý marka yapmak için düðmeye basan Tamer Tanca, deðiþen piyasa þartlarýnda geri adým atmadan yoluna devam ediyor. Ürettiði deri ayakkabýlarýný sattýðý yurt içi maðaza sayýsýnýn 100’ü aþtýðýný söyleyen Tamer Tanca Maðazacýlýk Yönetim Kurulu Baþkaný Tamer Tanca, Kemal Tanca adýyla yurt dýþýnda da maðazalaþmak üzere olduklarýný söyledi. Yurt dýþý için gelen talepler doðrultusunda bayilikler vererek büyüyeceklerini belirten Tanca, ilk olarak Almanya’ya gideceklerini ardýndan da Hollanda, Polonya, Romanya, ABD, Ýran, Irak, Dubai, Libya, Mýsýr’a gideceklerini anlattý. Bir perakendecilik ve ayakkabýcýlýk akademisi de açacaðýný söyleyen Tamer Tanca ile tarihi markanýn öyküsünü, hedeflerini, projelerini ve sektörü konuþtuk.
Kuruluþu, Cumhuriyet’in ilk yýllarýna dayanan tarihi bir markanýn baþýndasýnýz. Hikayenizi anlatýr mýsýnýz?
Ayakkabýcýlýk, bizde dede mesleði. 1925 yýllarýnda dedem Adana’da bu mesleði yapmaya baþlýyor. Babam da onun yanýnda öðreniyor iþi. Ama Kemal Tanca adýyla tescil 1950 yýlýnda oluyor. Babam, bu þekilde devam ederken zaman içinde asýl cevherin Ýstanbul’da olduðunu anlýyor ve Ýstanbul’a gelerek Laleli’de küçük bir ayakkabý atölyesi ve altýna da dükkan açýyor. O zaman sýcaðý sýcaðýna ayakkabýyý üretip müþteriye teslim ederdik. Dört kardeþ ve yanýmýzdaki birkaç çalýþanla beraber zor yetiþtirirdik sipariþleri.
Maðazalarýnýz ve hedeflerinizle ilgili neler söylersiniz?
2002 yýlýnda 4 maðazamýz varken, bugün 40 þehirde 102 maðazaya ulaþtýk. Bundan sonra yýl sonuna kadar 10 maðaza daha açmýþ olmayý planlýyoruz. Bayilik vermek yerine kendi maðazalarýmýzý açmayý tercih ediyoruz. Daha önce franchise denemelerimiz oldu ancak markaya zarar geldiðini görünce vazgeçtik. Anadolu’da açtýðýmýz maðazaya müdürümüzü buradan gönderiyoruz.
Sizin için özel bir yeri olan maðaza var mý?
Tüm maðazalarla tek tek ilgilenmeye çalýþýyorum ama Van maðazamýz beni çok üzdü. Oranýn açýlmasý için çok uðraþýk. Oradaki fizibilite aþamasýnda çok çalýþtým, 200’den fazla fotoðraf çektim, insanlarýn demografik yapýsý, ne giydikleri, ne sevdikleri hepsini analiz ettim öyle açtým o maðazayý. Ama depremde hasar gördü ve kapattýk. Orasý tekrar toparlandýðýnda yine açacaðýz.
Bundan sonraki hedef ve projelerinize iliþkin neler söylersiniz?
Kemal Tanca perakendecilik ve ayakkabýcýlýk okulunu ve hatta üniversitesini kurmak istiyorum. Bundan sonra bu konuyla ilgili atacaðým ilk adým, babamýn adýyla bir okul yaptýrýp akademi kurmak olacak. Alýþveriþ merkezlerinden çok teklif geliyor. Ayakkabý, çanta, kemer, cüzdan, deri mont dersek 1 milyon 200 bin adetlik bir satýþýmýz var. Bu rakamý ciro olarak 200 milyon lira þeklinde ifade etmek mümkün.
Ya yurt dýþý ve ihracat...
Yurt dýþýna mal verdiðimiz birkaç yer var. Bayilik talebi çok geliyor. Almanya, Hollanda, Polonya, Romanya, ABD, Ýran, Irak, Dubai, Libya, Mýsýr’dan özellikle istiyor. 40 bayilik talebi var bekleyen. Bu yýl sonuna kadar bu projeyi hayata geçirmiþ olmayý planlýyoruz. Altyapý olarak bayilik vermeye hazýrýz. Bize gelen firmalara tek tek geri döneceðiz. Ýlk adýmý da Almanya’da atmayý planlýyoruz.
Deriden üretim yapýyorsunuz, bunun yaný sýra ithal ayakkabý da getiriyorsunuz ama Çin’den deðil...
Ürünlerimiz gerçek deri. Üretimin yarýsý el yapýmý yarýsý makine. Biz yurt dýþýndaki üretimlerimizi Ýtalya, Ýspanya ve Portekiz’de yaptýrýyoruz ve ayakkabýlara yine kendi markamýzý imza olarak koyuyoruz. O ülkelerin markasýný kullanmýyoruz. Bugüne kadar tek çift Çin ayakkabýsý girmedi maðazalarýmýzdan içeriye, bundan sonra da girmeyecek. Bu kadar zaman güvenle oluþturulmuþ marka imajýný bozmaya niyetimiz yok.
Ýnternetten satýþ...
Ben internet satýþlarýna çok sýcak bakmasam da günümüzün vazgeçilmez bir satýþ kalemi olduðundan ‘Kemal Tanca Shop’u devreye aldýk. Bir önceki yýlýn ürünlerini internetten satýyoruz öyle internetten satmak için ikinci kalite üretim yapmýyoruz. Bazý firmalar genelde birkaç internet maðazasýyla anlaþýp onlar için özel üretim yapýyor. Kendi maðazalarýna dahi koymayacaklarý ürünleri buralarda satýyorlar. Ýnternetteki satýþlar maðazalardaki ürünlerin aynýsý deðil genelde.
Eskisi gibi yabancý marka meraký kalmadý deðil mi?
Bütün yabancý markalar Türkiye’ye geldi, insanlar istediði zaman yurt dýþýna çýkabiliyor. Markalar artýk ulaþýlabilir o nedenle yabancý marka meraký pek kalmadý. Yerli markalar daha avantajlý hale geldi, özellikle yabancý ayakkabýlarýnýn içinde mutlaka domuz derisi kullanýlýyor. Çünkü domuz derisi çok bol olduðu için ucuz, maliyeti düþürmek için sýk kullanýlýyor. Bizim tabii ki böyle bir üretimiz yok. Müþteri memnuniyeti konusunda iyi yerlerdeyiz, geri hizmette 15-20 kiþilik bir ekip çalýyor. Kendi lostra salonumuz da var. Ayrýca þikayet sitelerinde ayakkabý ve tüm perakende sýrasalamasýnda müþteri memnuniyetinde hep ilk sýrada yer alýyoruz.
Eklemek istedikleriniz...
Türkiye ayakkabý sektöründe çok ileri. Avrupa’da üçüncü ülke konumundayýz. Ayakkabýcýlýkta tek eksiðimiz tasarýmda özgün olmayýþýmýz. Çok taklit var. Sanayiciye destek olacak yan sanayimiz çok geliþmiþ deðil. Tasarýmlarýmýzý yabancýlardan esinlenerek yapýyoruz. Tanýtým eksiðimiz var, dünya markasý çýkaramýyor olmamýzýn nedeni de bu. Birkaç diziye sponsor olduk. Bunlardan biri Öyle Bir Geçer Zaman Ki. Dizi geçmiþi anlatýyor, özellikle bizi tercih ettiler bundan ötürü. Dizide oyuncularýn giydiði ayakkabýlarý da biz veriyoruz. Yeni sezonda baþrol oyuncularýnýn Kemal Tanca maðazasýndan bir alýþveriþ yapma sahnesi de olacak sanýyorum.
Babama öðlen yemeði taþýrdým iþi öðrenmeye çok da hevesli deðildim
BEN babamýn yanýna gide gele de iþi öðrendim ama iþe giriþim öyle isteyerek olmadý tabii. Babama sefer tasýnda öðlen yemeði götürürdüm. Dükkana gidince de babam beni býrakmaz mutlaka iþ yaptýrýrdý. O zaman ayakkabýlar sepet içinde gelirdi imalattan. Onlarý ayýrýr üzerine ayakkabýnýn numarasýný, rengini yazar yerleþtirirdik. Ýþim buydu. Bana ne olacaksýn diye sorduklarýnda “Doktor olacaðým” diye cevap verdiðimi hatýrlýyorum. Ancak anarþinin zirve yaptýðý bir dönemde okudum, babam beni okuldan aldý ve ayakkabýya yönlendim. Ýki aðabey ve bir küçük kardeþimle beraber bu alanda uzmanlaþtýk. Ama sorarsanýz þimdi ‘doktorluk mu’ ‘ayakkabýcýlýk mý’ diye, cevabým ‘yine ayakkabýcýlýk’ olur.
Þirketler alt marka çýkarýrken biz üst marka oluþturduk
KEMAL Tanca Plus maðazalarýný da bir yandan açýyoruz. Bu maðazalarda ithal ayakkabýlar ve diðer maðazalarda satmadýðýmýz exclusive ürünler var. Tanca Plus maðazalarýnda; Armani Jeans, Calvin Klein, Versace Jeans, Just Cavalli, Ferre Milano, Fornarina, Guess ve birçok dünya markasýnýn ürünlerini satýyoruz. Bu lüks konseptteki maðazalarýmýzý baþka lokasyonlara da taþýyacaðýz. Toplam ürünlerimizin yüzde 90’ýný yurt içinde üretiliyor sadece yüzde 10’luk kýsmý ise Ýtalya, Fransa ve Ýspanya’dan ithal ediyor.
Yeni sezon açýlýþýnda % 70 indirim olmaz tüketici yanýltýlýyor
MARKA sahipleri çok yüksek indirimler yapýyor. Hatta sezona indirimle giriyorlar. Bu olacak bir þey deðil. Ýnsanlarý yanýltýyorlar. Yüzde 70 indirim ne demek. Sanayi Bakanlýðý’nýn bu konuyla ilgili bir çalýþmasý var. Ýndirimlerin düzenlenmesi söz konusu ama hâlâ bir yaptýrým yok. Bu indirimler hem tüketiciyi yanýltýyor hem de güven kýrýyor. Bugün üzerinizdeki gömleðin bir hafta sonra ayný maðazanýn vitrininde yarý fiyatýna düþtüðünü gördüðünüzde kendinizi aldatýlmýþ hissedersiniz.