Deðiþtirilemez maddeler

Anayasamýzdaki deðiþtirilemez maddelerden bahsediyorum. Bu maddeler Türk toplumu 47 milyon iken ihtilal hükümetinin yaptýðý halk oylamasý ile anayasamýza ilave edilen maddeler. Ýlk anayasada idare biçimi Cumhuriyet olarak belirlenmiþ. 1961 anayasasýnda rejimin nasýl olacaðý tariflenmiþ, 1982 anayasasýnda da bu hükümler deðiþtirilemez, deðiþtirilmesi dahi teklif edilemez hükmü ile sonsuza kadar güvence altýna alýnmýþ. Akla gelen çok basit sorular var, birincisi bu maddeler halkýn talep ettiði veya toplumun aradýðý  maddeler miydi. Niye bir tabu yaratýlarak teklif bile edilemez ibaresi 1982 anayasasýnýn dördüncü madde olarak ilave edilmiþ. Cevap çok basit, 30 yýl önce yapýlan bir halk oylamasý çaðlar boyu nesilleri baðlayamaz. Kanaatimce bu mümkün olmamalý, Ýhtilal döneminde ülkenin hemen her yerinden tayin yolu ile Ankara ya gelmiþ insanlar kurucu meclis adý altýnda TBMM de görev yapýyor. Millet bir an önce serbest seçimlerin yapýlarak siyasal bir iktidar talep ettiðinden halk oylama sýna çok büyük oranda katýlým olmuþ ve büyük bir ekseriyetle bu anayasa kabul edilmiþti.

O halk oylamasýnda kabul edilen anayasanýn birçok maddesi daha sonra deðiþtirilmiþ ama dördüncü madde dolayýsýyla 1,2 ve 3 üncü maddeler deðiþtirilemez. Aslýnda bu gün için bu maddelerin deðiþimini talep eden siyasal parti yok ama bu maddeler bazý partiler için kýrmýzý çizgi oluverdi. Olmayana ergi metodu kullanarak bu tür kýrmýzýçizgileri kaldýrmalýyýz. Aksi takdirde yeni bir anayasa yazamayýz. Yeni bir anayasanýn yazýlýmý, mevcut ve yürürlükte olan metne bakarak bu madde deðiþmeli, bu madde kalmalý þeklinde götürülmemeli. Yeni anayasa kýsa öz ve her dönemi kapsayacak biçimde yazýlýrsa uzun ömürlü olur, aksi halde mürekkebi kurumadan, bazý maddelerin deðiþtirilmesini konuþmaya baþlarýz. Uzun yýllardýr, genel seçimleri kaybeden partiler seçim neticeleri açýklandýktan hemen sonra genel seçim çaðrýsý yapar, bunu pek yadýrgayan da olmaz, ama bu çaðrýlar siyasete biraz gölge düþürür. Bu alýþkanlýktan dolayý, hemen herkesin kabulleneceði bir anayasa, kýsa öz ve açýk bir dilde yazýlmalý.

Benim öteden beri taþýdýðým bir kaný var, o da partilerin kýrmýzý  çizgileri örtüþmediði için biz yeni bir anayasa yazamayýz ama mevcut metin üzerinde bazý deðiþiklikler yapabiliriz. Hiçbir þey yapamamak yerine mevcut üzerinden mümkün olduðu kadar yeni madde yazýlým veya bazý maddelerin iptali þeklinde bir metin ortaya çýkarabiliriz.