Dam üstünde saksaðan…

Gördüðünüz gibi mantýktan yoksun cümlenin sonuna noktayý koymak, koymayý teklif dahi etmek mümkün olmuyor. En iyisi, vur beline kazmayý...

Böyle alakasýz, mantýksýz cümleler kurduðuma göre, son günlerin anayasa tartýþmalarýný kast ettiðimi anlamýþsýnýzdýr.

Efendim, bizden ýrak olsun, memleketin birinde bir zamanlar, bir türlü bitmeyen bir savaþ hali hüküm sürüyormuþ. Kýtlýktan kýrýlýyormuþ ahali. Bir lokma ekmek için çalmadýk kapý býrakmýyorlarmýþ. Bir aða varmýþ bölgede. Bolluk zamaný ne bulmuþsa biriktirmiþ. Depolarý buðday, ahýrlarý büyük-küçük baþ hayvanla doluymuþ. Doðal olarak aç biilaç ahalinin gözleri aðanýn depolarýnýn ve ahýrlarýnýn üzerine dikilmiþ. Aða, bu kem bakýþlardan kurtulmak için bir çare düþünüp duruyormuþ. Maazallah bu ahali, sonunda depolarý, ahýrlarý aðanýn baþýna geçirebilirmiþ. Sonunda bulmuþ çareyi. "Gün boyunca tarlalarýmda çalýþýrsanýz istediðiniz kadar yemek veririm, karnýnýzý doyurursunuz" demiþ. Karýnlarýný doyurmak için aðanýn tarlalarýnda çalýþmaya koþanlar, günün sonunda bir sürprizle karþýlaþmýþlar. Dev gibi iki muhafýzýn getirdiði çanaðýn aðzýný açmak, açmayý teklif dahi etmek yasakmýþ meðer. Bundan baþka istediðiniz kadar yemek serbestmiþ. Afiyet olsun. Çanaðýn aðzýný açmak, açmayý teklif dahi etmek yasak olunca, kimse hiçbir þey yiyememiþ doðal olarak.

Bir gün, açlýktan bitap düþmüþ Mirza adlý delikanlýnýn canýna tak etmiþ. Aðanýn tarlasýnda çalýþmaya gideceðim demiþ. Ýnsanlar yapma, hiçbir þey yiyemeyeceðin gibi boþu boþuna adamýn tarlasýnda çalýþýp kendini yoracaksýn, demiþler. Mirza, ben bir yolunu bulurum, demiþ. Tarlada çalýþmaya baþlamýþ. Her zamanki gibi, insan azmaný iki muhafýz aðzýnýn açýlmasý, açýlmasýnýn teklif dahi edilmesi yasak olan çanaðý getirip Mirza'nýn önüne koymuþlar. Ellerinde silahlarýyla baþýnda beklemiþler. Mirza bir çanaða, bir de muhafýzlara bakmýþ, sonra yerden ucu sivri bir taþ almýþ. Çanaðýn böðrünü özenle delmiþ ve o delikten bütün yemeði çýkarýp yemiþ. Karnýný bir güzel doyurmuþ. Muhafýzlar, çanaðýn böðrünü delmek, delmeyi teklif dahi etmek yasaktýr, diye bir maddenin unutulmuþ olmasýnýn çaresizliði ile kemal-i afiyetle yemeðini yiyen Mirza'ya bön bön bakakalmýþlar.

Kenan Evren gibilerin hazýrladýklarý anayasalar da buna benziyor. Normalde her türlü özgürlük vadini içeriyorlar. Ýnsan okuyunca iliklerine kadar kývanç duyumsuyor. Ýstese his dahi ediyor. Ýnsan haklarý desen, aðýz dolusu yer alýyor. Eþitlik, o zaten en garantili madde. Din, mezhep, ýrk, ideoloji dayatmak zinhar memnudur. Ýnanamayacaksýnýz, kýlýk kýyafet bile serbesttir. Evrensel hukuk desen, çanaðýn kapaðý gibi açýlmasý yasak da olsa, mutlaka ve kesinlikle yerel hukukun en üstündedir.

Fakat bir þey hiç deðiþmiyor, deðiþmesi teklif dahi edilmiyor. Bizim aðanýn çanaðýnýn kapaðý gibi mutlaka bu anayasalarýn her birinin baþýnda kapak gibi bir "zinhar deðiþmez" madde veya maddeler yer alýyor. Bunun ötesinde istediðin gibi mutlu mesut, bahtiyar, özgür ve de kývanç içinde neþeyle yaþayabilirsin.

Geçenlerde HÜDA PAR Genel Baþkaný Zekeriya Yapýcýoðlu, elindeki ucu sivri taþla çanaðýn böðrüne böðrüne vuran Mirza gibi, milletin aðýz tadýný bozan, kývancýný acýmtýrak bir burukluða dönüþtüren bir açýklama yaparak kapaðýn açýlmasýný istedi. Muhafýzlar, muhafazakarlar hep bir aðýzdan "hafazanallah" çekerek kapaðýn açýlmamasý için çullandýlar.

Hazýr yeni anayasa hazýrlýklarýna baþlanmýþken, öneride bulunmak ve öneride bulunmayý önermek dahi yasak deðilken bir teklifte bulunmak istiyorum. Anayasaya "ilk dört madde deðiþtirilemez, deðiþtirilmesi teklif dahi edilemez" maddesinin kaldýrýlmasýný býrakýn istemeyi, konuþmayý, aklýndan geçirmek bile ve dahi yasaktýr, gibi bir madde konulsun da muhafýzlarýmýzýn maazallah hýfzý sýhhalarý mahfuz kalsýn.