2011 genel seçiminde tablo þuydu:
Seçmen sayýsý: 52.806.322
Katýlým: Yüzde 83.2
Geçerli oy: 42.941.763
AK Parti: 21.399.082
CHP: 11.155.972
MHP: 5.585.513
HDP’li adaylar: 2.435.133 (%5.7)
***
-7 Þubat 2012’de ‘MÝT krizi’ diye bilinen MÝT Müsteþarý’ný gözaltýna alma giriþimi ile AK Parti hükümetine yönelik kampanya baþladý.
-2013 ortasýna doðru, 3. gününde hükümeti devirme amaçlý eylemlere dönüþtürülen ‘gezi olaylarý’ baþladý.
-Ardýndan ‘Gülen cemaati’nin AK Parti’ye savaþ açtýðý ‘dersane krizi’ patladý.
-Ardýndan AK Parti’ye yönelik 17/25 Aralýk darbe giriþimleri geldi.
-2014’te ABD medyasýnýn da desteðiyle AK Parti hükümetinin Suriye’de terör örgütü DAEÞ’e (IÞÝD) destek verdiði iddialarý ortaya atýldý. Muhalefet partilerinin tamamý, bu süreçlerde hükümet karþýtý kampanyalara destek verdi.
-HDP, bu kampanyalarýn yanýnda, Kobani üzerinden ‘Kürt milliyetçiliði’ projesi yürüttü.
2014 yerel seçimi buna raðmen þöyle sonuçlandý:
Seçmen sayýsý: 52.608.398
Katýlým: Yüzde 89.9
Geçerli oy: 44.899.584
AK Parti 19.469.840
CHP 11.493.758
MHP 7.907.067
HDP adaylarý: 2.961.194 (% 6,6)
-Seçmen sayýsý 2 milyona yakýn artarken, AK Parti, karþýt kampanyalara raðmen 2009 yerel seçiminde yüzde 38.39 (15.353.553) olan oyunu 4 milyondan fazla arttýrarak yüzde 43.4’e çýkardý. (Yerel seçimin karakteri gereði oylar genel seçimden düþük çýkmasýna raðmen, 2011’le kýyaslansa bile 1 milyonun altýnda bir oy kaybý oldu.)
-CHP, bütün karþýt kampanyalardan yararlanmasýna raðmen oylarýný ancak 350 bin civarýnda arttýrabildi.
-HDP’nin, AK Parti karþýtý kampanyalara ek olarak Kobani propagandasý sadece 530 bin civarýnda bir oy getirdi.
-MHP ise HDP’deki hareketten yararlanarak oylarýný 2.5 milyona yakýn arttýrdý.
***
2014 cumhurbaþkanlýðý seçimine de bu kampanyayla girildi.
Seçmen sayýsý: 55.692.841
Katýlým: yüzde 74.13
Geçerli oy: 40.545.911
Erdoðan 21.000.143
CHP/MHP adayý Ýhsanoðlu 15.587.720
Demirtaþ (HDP): 3.958.048 (yüzde 9.76)
-Düþük katýlým, “yaz mevsimi, tatil ve Erdoðan’ýn cumhurbaþkaný seçilmesinin garanti görülmesi, CHP/MHP ortak adayýnýn kabul görmemesi” nedenlerine baðlandý. En yüksek katýlmama oraný AK Parti’de oldu; onu CHP ve MHP izledi.
-Buna raðmen AK Parti, Erdoðan üzerinden, 2011’deki 20 milyon üzerindeki seçmenini geri aldý.
-CHP seçmeni, çatý aday Ekmeleddin Ýhsanoðlu’na tepki göstererek HDP adayý Selahattin Demirtaþ’a yöneldi.
-HDP ayrýca “Erdoðan’ýn nasýl olsa seçileceði” ve “ilk Kürt cumhurbaþkaný adayý” kampanyasýyla AK Parti’den bir miktar Kürt seçmeni de kendisine çekti. Oy artýþý 996 bin 618 oldu.
-HDP raporuna göre; doðu ve güneydoðudaki 23 ilden ancak 195 bin 544, 30 Mart’ta aday gösterilmeyen yerlerden 86 bin 304, batý illerindeki Kürt seçmenden ise 714 bin 770 artý oy geldi.
***
7 Haziran 2015 genel seçimine bu sonuçlar üzerinden baþlatýlan HDP/Demirtaþ kampanyasýyla gidiyoruz.
Seçmen sayýsý: 53.765.231
Yurt dýþý seçmen: 2.867.658 (Toplam 56.632.889)
-Seçime katýlým yurt içinde yüzde 85’i aþarsa 46-47 milyon geçerli oy olacak.
-Yurt dýþýnda oy kullanýmý 1 milyonu ancak aþtý. Gümrüklerde son güne kadar kullanýlacak oylarla 1.1 milyona ulaþabilecek.
-Tahminler, yurt dýþý oylarda AK Parti’nin yüzde 65-68, HDP’nin yüzde 14-16 civarýnda çýkacaðý yönünde.
-HDP’nin yüzde 10 barajýný geçmesi için yurt içinden 4.7 milyon civarýnda oy almasý gerekiyor.
-Yani 2011 genel seçimine göre 2.4 milyon, 2014 yerel seçimine göre 2 milyon, cumhurbaþkaný seçiminde Demirtaþ’ýn aldýðý oya göre 1 milyona yakýn ‘artý oy’...
-Demirtaþ’ýn, ‘çatý aday’a tepkili CHP’lilerden gelenlerle birlikte Ýstanbul’dan aldýðý oy 650 bin, Ýzmir’den 188 bin, Ankara’dan 95 bin, Adana’dan 114 bin, Bursa’dan 64 bin, Mersin’den 122 bin, Gaziantep’ten 83 bin!..
-‘Demirtaþ güzellemesi’ne, ‘Kürt cumhurbaþkaný adayý’ etkisine ve ‘Ekmeleddin tepkisi’ne raðmen alýnan oy bu...
HDP’nin bu oylardan ‘hiç kaybetmeden’ üzerine 1 milyon daha eklemesi ne kadar mümkün?
HDP Eþ Genel Baþkaný Demirtaþ, 4 Ocak’taki Ýstanbul kongresinde söylediði “Milletvekili olmayýnca kýyamet kopmaz” sözünü unutmamalý.