Bu satýrlarý Pazar günü yazýyorum, demokratikleþme paketinin içeriðini henüz bilemiyorum ama bu yazý Star’da yayýnlandýðý gün paket açýklanmýþ olacak.
Yazýmýn baþlýðýna taþýdýðým iki konu, ilk bakýþta alakasýz gibi durabilirler, demokratikleþme paket(ler)i ve gümrük birliði süreci birlikteliði Türkiye’nin daha zengin, daha özgür ve dolayýsýyla daha güvenli bir geleceði için zorunlu bir birliktelik.
Türkiye ekonomisinin sürdürülebilir büyüme sürecinin önündeki, eðitim sorunlarý dýþýnda, en büyük engel cari açýk meselesi.
Türkiye ekonomisinin orta vadede fakirlik, iþsizlik, gelir bölüþümü, bölgesel dengesizlik, iç barýþ gibi sorunlarýnýn çözümü yüksek büyüme oranlarýný, mesela yüzde altýlýk büyümeoranlarýný sürdürülebilir olmasýndan geçiyor.
Yüksek büyüme oranlarýnýn, minimum yüzde altý, senelerce arka arkaya tekrarlanmasý çok yüksek oran ve miktarlarda cari açýðýn da ortaya çýkmasýna KAÇINILMAZ olarak neden oluyor.
Bir kez daha tekrar ediyorum, kim size önümüzdeki yirmi sene içinde “ben yüzde altýlýk büyüme oranlarýný cari açýk üretmeden sürekli kýlacaðým” derse temkinli dinleyin çünkü büyük ölçüde siyasi sahtekarlýk yapýyor demektir.
Türkiye ekonomisinin temel ihtiyacý her sene minimum yüzde altýlýk büyüme oranlarýný gerçekleþtirmek ve bu amaç gerçekleþirken ortaya çýkacak (kaçýnýlmaz olarak) cari açýðý da dýþ tasarruflarla, tercihen doðrudan yabancý sermaye yatýrýmlarýyla karþýlamak.
“Cari açýk kaçýnýlmaz” diyorum zira yüzde altýlýk büyüme zaten minimum altmýþ milyar dolarlýk (bugünkü fiyatlarla ve döviz kuruyla) enerji ithalatýný zorunlu kýlýyor.
Cari açýðýn nitelikli finansman konusu da demokratikleþme paketlerinden ve gümrük birliðinden geçiyor.
Cari açýðýn finansmaný için gerekli dýþ tasarruflarýn bu boyutlarda ülkemize gelmesi için ülkemizde batý standartlarýnda bir hukuk devletinin mevcudiyeti þart.
Yabancý tasarrufçu, yatýrýmcý ülkemize parasýný yatýrým olarak emanet edecek ise, kendi anladýðý tarzda bir hukuk sistemi ve yargý istiyor.
Yarýn (bugün) açýklanacak demokratikleþme paketleri bu nedenden çok önemli.
Ekonomik büyümenin 21. yüzyýlda temel girdisinin hukuk devleti olacaðýný bir kez daha hatýrlatalým zira büyüme demek, bu çaðda, küresel yatýrým havuzundan daha fazla pay almak demek.
Gelelim bu sürecin ikinci olmaz ise olmazý gümrük birliðine.
Yukarýda belirttiðim gibi cari açýðýn nitelikli finasmaný demek senede otuz milyar dolarý çok aþan doðrudan yabancý sermaye yatýrýmý çekmek demek.
Bu çekim meselesinde de AB ile gerçekleþen gümrük birliðinin önemi çok büyük.
Unutmayalým, ABD’den (þimdilik), Çin’den, Güney Kore’den, Japonya’dan, Hindistan’dan, vs. Avrupa Birliði ülkelerine yapýlan imalat sanayi ürünleri ihracatý belirli bir vergiye tabi.
Bu ülkeler, ABD, Çin, Güney Kore, vs. Türkiye’de yatýrým yapýp imalat sanayi mallarýný yüzde yüze yakýn katma deðeri ülkemizde üretip AB’ye ihraç ederlerse bu mallar AB ülkelerine, gümrük birliði ilkeleri doðrultusunda, sýfýr gümrükle giriyorlar.
Türkiye hala bu gümrük birliði avantajýný doðrudan yatýrým çekmek için kullanabilmiþ deðil zira doðrudan yabancý sermaye yatýrýmlarýnýn önemli bir bölümü AB’ye ihracat yapacak ülkelerden deðil, bizzat AB ülkelerinden geliyor.
Demokratikleþme ve gümrük birliði birlikteliði Türkiye ekonomisinin sürdürülebilir büyümesi için yaþamsal bir önemi haiz.
Demokratikleþme ve gümrük birliði süerçlerine karþý çýkmak Türkiye için “düþük büyümeye yani fakirliðe razý ol” demekten baþka þey deðildir.