Halime Sürek KAHVECÝ
Halime Sürek KAHVECÝ
Tüm Yazýlarý

Ders de oyun oynayarak öðrenilir

Çocuklarýmýz bilgiye ulaþmada bizden daha þanslý, daha hýzlý. Akýlllarýna geleni bilgisayar ekranýna yazmalarý yeterli oluyor. Peki ama bu durum onlarýn öðrenme isteðini canlý tutmaya yetiyor mu? Ýþte orasý tartýþýlýr. Belki de bu nedenle birçok anne baba çocuklarýnýn derse ilgisizliðinden, kitap okumayýþýndan, öðrenmeye direnç gösterdiðinden yakýnýyor. Eðitimde ve öðretimdeki yeni yöntemler de öðretmenlerin ve öðrencilerin imdadýna yetiþiyor. Yaratýcý drama da bu yöntemlerden biri. Ýçinde oyun da var, eðlence de, duygular da. “Oyun mu?” diye soranlar varsa, daha da yakýna gelsin. Çünkü Ankara Üniversitesi Öðretim Üyesi Dil Tarih Coðrafya Fakültesi Öðretim Üyesi Prof. Dr. Tülin Saðlam, oyunun çocuk için ‘hayatý anlama, anlamlandýrma, sorunlarla baþa çýkma ve hayattan zevk alma’ yolu olduðunu vurguluyor. Bu nedenle, oyun ve tiyatronun kesiþme noktasýnda bulunan yaratýcý dramanýn eðitim sürecine dahil edilmesiyle çocuk kendi keþfederek öðreniyor, bunun keyfini yaþýyor. Bilginin bu yolla içselleþtiðini anlatan Prof. Dr. Saðlam, “Dramanýn eðitime katýldýðý süreçte eðitime, çocuðun olduðu yerden baþlanýr, onun en doðal ve zevkli etkinliði merkeze konur. Öðretme deðil. öðrenme isteði ve merak uyandýrýlmaya çalýþýlýr. Çünkü tüm insanlar gibi çocuklar da öðretilmekten çok öðrenmekten zevk alýr. Çocuk oyunsu bir süreçte öðrenmeyi öðrenir ve sorun çözme becerisini, kiþiliðini, hayal gücünü,  zekasýný geliþtirir” diyor.

Bu çalýþmalarda katýlýmcýya rehberlik eden kiþiler, yaratýcý drama lideri olarak isimlendiriliyor. Nalan Olgun da deneyimli bir yaratýcý drama lideri. Çocuklarýn oyunla sorguladýðýný, strateji geliþtirdiðini, sevginin, kucaklaþmanýn ve iþbirliði geliþtirmenin hazzýný yaþadýðýný anlatan Olgun, yaratýcý dramanýn eðitim üzerindeki etkilerine yönelik þunlarý söylüyor:

 “Oyun sýrasýnda var olan, sýkýþmýþ kalmýþ, fark edilmemiþ özellikler ortaya çýkar. Kiþi uyum ve uyumsuzluðun sonuçlarýný görür. Yaratýcý drama, kurgu dünyasýyla gerçek dünya arasýndaki köprüde gidip gelmektir. Oyun sýrasýnda, katýlýmcýlar da bu geliþ gidiþleri, deneyimleri yaþar ve böylece eðitim unutulmaz hale gelir. Çocuklar, bu oyunsu süreçlerww sayesinde kabul görmeyi, kabullenmeyi, paylaþmayý, güveni, çözümü, bilgiyi, üretmeyi kýsacasý yaþamýn güzelliklerini fark eder hale gelir. Þimdi siz düþünün yaratýcý dramanýn eðitim üzerindeki etkisini.”

‘ÇOCUK ÜÇ ÞEKÝLDE ÖÐRENÝR’

Olgun’a göre, çað o denli hýzla akýyor ki, üzerimize yýðýlan sorumluluklarý sindiremiyoruz, edindiðimiz bilgi hýzla eskiyor ya da yenisiyle yer deðiþtiriyor ve kiþiler acýmasýzca yarýþýyor. Ýþte böyle bir ortamda çocuðun taklit ederek öðrendiði gerçeðini hiç unutmamak daha da önem taþýyor. Olgun “Yetiþkinler olarak bizlerin atacaðý adýmlar, iyi, doðru, güzel adýmlar olmalýdýr. Zira çocuklar üç þekilde öðrenir; örnek alarak, örnek alarak ve yine örnek alarak” diyor.

Sizdrama Kurucusu ve Anabilim Eðitim Kurumlarý Öðretimde Yaratýcý Drama Danýþmaný Suat Güneþ, derslerde iþitsel, görsel, dokunsal ve duyuþsal öðrenme alanlarýnýn hepsinin kullanýldýðýný vurguluyor ve þöyle konuþuyor:

“Yaratýcý drama ile klasik öðrenimin unsurlarý masa, sýra, kitap, defter, katýlým zorunluluðu, kaygý, zaman kaybý ve ezber tarih oluyor. Bunlarýn yerini alan konuþma, paylaþým, canlandýrma, oyun ve eðlence ile dersler daha keyifli ve en önemlisi kalýcý hale geliyor.”

Daha fazla bilgi edinmek isterseniz, size bir etkinliði de duyurayým. Yaratýcý drama uygulamasýyla ilgili daha fazla bilgi almak isteyen, öðretmenler, üniversite öðrencileri, eðitim koordinatörleri, psikologlar ve elbette konuya ilgi duyan veliler, 14 Mart Cumartesi günü Anabilim Eðitim Kurumlarý tarafýndan bu yýl üçüncüsü düzenlenen Öðretimde Yaratýcý Drama Sempozyumu’nda bir araya geliyor. Yukarýda görüþlerini aktardýðým isimler de sempozyumdaki atölye çalýþmalarý yapacak. “Ben de orada olmak istiyorum” diyenlerin kayýt için hala vakti var. Ayrýntýlar www.anabilim.k12.tr adresinde.